Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 206 454 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Fillefilmjolk
19 mars 2018 · 156 Inlägg

Funkiee skrev:
Fyfan va kul! Väntar nyfiket på bes. Roligt att du har fortsatt på tråden och inte bara släppt den såhär efter 2 år big_smile

Vart ju riktigt snyggt invändigt! Hur blir höjden med avgasrören? Såg rätt låga ut vid bakaxeln?

Tack! big_smile

Jag har inte haft möjlighet att gå ut och mäta idag, men den går ner några centimeter strax under bakdiffen.
Så avgasröret längst bak kommer bli den lägsta punkten på bilen. Dock med vad jag tror kan vara runt 15 cm frihöjd så kommer det nog aldrig skrapa in där jag tänkt att köra, förhoppningsvis tongue

mondeofin skrev:
Kul med uppdatering! Lycka till med besiktningen

Tack! Jag lägger upp en kopia på besiktningspappret under onsdagskvällen.

___ skrev:
Wow big_smile coolt du är tillbaka!

Tack, de känns fett att vara tillbaka! big_smile

Fillefilmjolk
21 mars 2018 · 156 Inlägg

Bara 2 muttrar ifrån en godkänd besiktning.

Hade styrleden dragits åt av de som gjort hjulinställning, -och jag inte missat att dragit åt en av de fyra muttrar/bultar som håller fast dragkroken så hade allt gått bra..

Men! Jag ska inte klaga! Kunde varit värre! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cd0e38a9f70b2123a8a5c85b018a730f.jpg
CO, HC och Lambda vart super, vilket känns som ett gott tecken, efter motorrenoveringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e734b7f1f7a4d987d967d51777857b55.jpg
Så nu väntar fint väder, en biltvätt med vax, och lite fina bilder smile

Sen är tanken att köra bilen cirka 100 km innan ett nytt oljebyte.

Efter en kortare inkörningsperiod, cirka 1000km, blir det ett nytt oljebyte samt vad jag
tror kan vara intressant för en del: EFFEKTMÄTNING!

Tror det kan vara kul att se vad man lyckats få ut på det som vart gjort, så inom loppet av
några veckor kommer det att bokas en tid för att mäta upp den nya motoreffekten.

Då originaleffekten ligger på 156 hästar så håller jag tummarna på att det iallafall kan vara närmare 200 nu. Men! Det åter står att se smile

Tack för tagen tid allesammans!
Hare super!

Hunted Jackass
22 mars 2018 · 795 Inlägg

Satan vad glad jag blev att se att det är liv i den här tråden igen! Och wow så bra allting blir!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
andreas_1996
2 april 2018 · 951 Inlägg

Åh coolt håller tummarna 😄

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Funkiee Saab älskare!
3 april 2018 · 4 597 Inlägg

Så sjukt kul att allt gick få fint på bes! big_smile hur ser framtiden ut för dig och bilen med denna tråd? smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fillefilmjolk
4 april 2018 · 156 Inlägg

Hunted skrev:
Satan vad glad jag blev att se att det är liv i den här tråden igen! Och wow så bra allting blir!

Tack! Kul och se att det fortfarande finns intresse efter så lång tid! big_smile

andreas_1996 skrev:
Åh coolt håller tummarna 😄

Tack o bock!

Funkiee skrev:
Så sjukt kul att allt gick få fint på bes! big_smile hur ser framtiden ut för dig och bilen med denna tråd? smile

Jo, men det vart en liten ombesiktning som nu är löst big_smile

Just nu är tanken att försöka köra så mycket som möjligt i sommar.
På sikt kommer jag nog ha den som långresebil , eller kanske dragbil för att transportera andra bil projekt tongue

Men tråden närmar sig nog tyvärr sitt slut, som troligtvis blir efter effektmätningen som är tänkt att göras kring 1:a Maj. Efter det låter jag tråden vara öppen en stund om nån har en fråga eller nått. Sen sätter jag tråden på status avslutad.

Men! Det kommer nog inte ta slut där, för jag har redan planer på ett nästa bygge, där jag tänkt att leverera minst lika mycket bilder som i denna. Men denna gång bygga något lite mer "effektfullt" smile


Fast innan dess behövde de tvättas och vaxas


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-34dc8fa6abe8fa1b89e34a7d243f1c3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5f92638f95db7a7eeec88e5afcd084f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ee673f53085f5e28c1d478744e8f702.jpg
Innan besiktningen dvs, för att förbättra oddsen lite tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ac6c6137b6f5fc2516779fe189a02554.jpg
eller nått.. men till sist så big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-51f9c5eb480a21a6491814dd3e0b0a91.jpg
Så med det avklarat så kändes de bra att göra ett filter och oljebyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-219236ee602ccfecc1258de71a03cb2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1344915dedf5bb62bbcade525fc074bd.jpg
Och med cirka 200 km kört sen första oljebytet efter motorstart och kamaxelinkörning så vart oljan ganska svart. (dvs. detta blir olje byte nr. 2, eller 3:e påfyllning av ny olja)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fcee7d351326b698abad58df24996665.jpg
I det svarta oljan hade "chip detectorn" som tidigare monterats i oljetråget, samlat upp ett superfint metall spån som troligtvis kommer från den nya kamaxeln, som slits in tillsammans med nya lyftare och dylikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7abc89593da6d7b5e34905fc2a2606af.jpg
Men till stor sannolikhet också från samtliga cylinderlopp som blivit borrade av motorverkstan.
För när de borrar upp cylinderloppen så lämnar de efter sig en yta som är tänkt att klibba bättre
med motorolja. Ytan ska samtidigt kunna "köras in/slipas in" mot kolvarna med nya kolvringar.

När alla nya ytor "körs in/slipas in" på nytt så lämnar de efter sig detta spån.

(Är va de sa på motorverkstan iaf. så skräm mig inte nu med att de blir fett med kaos snart) tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e04377afbc8dcc9fb497976fa939e34d.jpg
Med trygghetskänslan i behåll så vart de bara göra rent och skruva tillbax..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d9ecb36aa511177d2cfdf2bdcbfc3b34.jpg
..och fylla på ny motorolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-74aadfb10a89659dbe87abefda8884ce.jpg
Men med för mycket tid framför dessa oändliga oljetrådar som går att hitta på alla motorforum, så
har jag till sist valt att köra en motorolja från Payback. (Leverantör: Schaefferoil från St.Louis i USA)

Och då jag ärligt kan säga att jag är en märkesfanatiker när det kommer till olja, så kanske man kan
undra varför jag valt en olja jag iaf. själv aldrig tidigare sett.

Och svaret är att det vart den enda helsyntet oljan jag kunde få tag på med ett lågt vinter värde 5w-50
som innehåller hög halt av Zink...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3f3259107062a8fc823277534ad00d08.jpg
Zink

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb5d881162a80a003c4026052b310510.jpg
Zink

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bc7f01afb76db9c1d74563c03f8d524c.jpg
Zink, eller ZDDP, eller Zinc dialkyldithiophosphates, hela 1519ppm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-450c968291123b73649c6fdb349a9ef5.jpg
Och vad det i "lång historia kort" handlar om, är att ZDDP är ett slitage-skydds-additiv 
som efter allt hårdare miljökrav genom åren, långsamt har minskat i dagens "moderna bil oljor" .

Jag är inte expert, men med kort efterforskning bland internets fake-fakta kan man läsa sig fram till att äldre motorer med mekaniska eller så kallat "flat tappet" kamaxlar, vare sig de är mekaniska eller hydrauliska, behöver höga värden av ZDDP för att hålla slitaget nere.

Nyare oljor utan ZDDP har andra additiv för att hålla slitaget nere, men diverse motorentusiaster av den äldre kalibern är än så länge lite skeptiska till detta, och diskussioner kring ZDDP är inte svårt att hitta om man börjar gräva lite.

ZDDP finns dock fortfarande i många märkesoljor av typen "Classic, de ena och de andra", men dessa är nästan uteslutande i viskositeten  20w-50, där 20w inte lämpar sig för Norrländska vintrar.

Men! innan den här tråden drar mot ett nytt oljekrig så häller jag i roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e35e45d7df9c5bc81f0c84a0840eaa8c.jpg

Sen gjorde jag en testfilmning på en kort körning.
(OBS, Vill varna för att ljudvolymen ökar kraftigt det filmas utifrån)
https://www.youtube.com/watch?v=CUukBU36v_M


Efter det skulle de tankas, hoppades på någorlunda bra bränsle förbrukning..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c6cd05395bc7c8f5d56a4e105c04b582.jpg(Körd sträcka sen senaste tankning)
Men den drömmen kan jag köra upp nånstans hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e8246c44c58308fc29fc293216dd992.jpg(Mängd bränsle som kom i sen senaste tankningen)

2,4 l/mil ... ... ...

Aja, det va fint väder iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d9bbe730798dc0d6fbc0f7863bc54aef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-56057b75755c2e7c9485098143c86761.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a711d204c5f60ad0a346c2289e726741.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d21667ab3df334066821401b06939d60.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f091f908a67dbfd56b902a70c50209c9.jpg

Tack för tagen tid! smile

Återkommer med bokning på effektmätningen

zemet
5 april 2018 · 4 037 Inlägg

Ojdå, satan va törstig den var!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
linkus
31 oktober 2018 · 55 Inlägg

Satt och skulle hitta nått vettigt assemblylube hittar en bild på google från din tråd, tokfasnar och läser igenom allt! Jävlar vilket sjyst jobb du gör, rikitgt inspirerande! Tack för en sjukt bra tråd och tipset på Clevite's monteringsfett! big_smile

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Henke83
6 januari 2020 · 1 Inlägg

Fantastisk tråd och kudos för genomgående bra förklaringar kring de detaljrika uppdateringarna.

Blev det någon effektmätning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang