Omkörning på Parkeringsområde

sven-erik45
19 januari 2020 · 1 Inlägg

Vad gäller? Givetvis klart olämpligt att göra en omkörning inom parkeringsområde...frågar av anledning att jag kör rakt fram mellan p-rutor för avsikt att svänga in på en p-plats...plötsligt blir jag omkörd på höger sida av annan personbil...och är det klarlagt att man ska blinka för att köra in på p-ruta

Slash Saabifierad
20 januari 2020 · 2 023 Inlägg

Det finns egentligen ingen direkt lag om att man inte får köra om någon på en parkeringsplats, ännu mindre någon lag som dikterar vilken sida man får köra om på eller inte.
Visst är det olämpligt att någon passerar ett annat fordon som indikerar att den ska svänga åt samma håll som den andra passerar på men om det hade skett en olycka mellan er två så är det inte självklart att du hade fått rätt då det skulle vara upp till försäkringsbolagen att utreda detta och där kan det i princip gå hursomhelst.
Det bästa är att vara glad att det inte hände något, konstatera att det finns puckon ute i trafiken, även på parkeringsplatser och gå vidare helt enkelt.

Senast redigerat av Slash (20 januari 2020)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
torsen
20 januari 2020 · 7 198 Inlägg

sven-erik45 skrev:
Vad gäller? Givetvis klart olämpligt att göra en omkörning inom parkeringsområde...frågar av anledning att jag kör rakt fram mellan p-rutor för avsikt att svänga in på en p-plats...plötsligt blir jag omkörd på höger sida av annan personbil...och är det klarlagt att man ska blinka för att köra in på p-ruta

Båda företeelserna olämpliga och, anser jag, olagliga.
Omkörning, om det inte finns särskilda filmarkeringar, ska ske till vänster(vänster sida).
Ändring av färdriktning, sväng, ska markeras med körriktningsvisare (blinkers).
Basta Cosi!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang