Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Trallen
13 februari · 5 Inlägg
#2341

viccoA skrev:

spillolja skrev:

xXSammy skrev:
Att jämföra lite motorer.. Har köpt Linköping-Karlstad ett par gånger, med både Ford Focus 1.0 (125) och 1.6 EcoBoost (150) samt en Mondeo 2.0 Tdci 140hk

1.0 drog 0.54 (Samma siffror mellan Sverige-Tyskland)
1.6 drog 0.53
Mondeon, 0.52

Kör en lite i stan och mest landsväg så är ju större motorer att föredra.. blir mindre belastning.

Ungefär som en Vag 1,4 tsi med kedja
wink

Dessutom saknar 140-hästaren krängningshämmare i bakvagnen, vilket gör den till en ännu värre gunghäst än övriga V70. Vilket skrot till vagn. Mina föräldrar hade en under ett år ungefär (köpt nästan ny), mamma vägrade köra den för att den gick så slött och ålade fram i rondellerna.

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Senast redigerat av Trallen (13 februari )

Ivel
fredag 23:23 · 1 233 Inlägg
#2342

Trallen skrev:

viccoA skrev:

spillolja skrev:
Ungefär som en Vag 1,4 tsi med kedja
wink

Dessutom saknar 140-hästaren krängningshämmare i bakvagnen, vilket gör den till en ännu värre gunghäst än övriga V70. Vilket skrot till vagn. Mina föräldrar hade en under ett år ungefär (köpt nästan ny), mamma vägrade köra den för att den gick så slött och ålade fram i rondellerna.

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

Senast redigerat av Ivel (fredag 23:30)

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Trallen
för 1 timme sedan · 5 Inlägg
#2343

Ivel skrev:

Trallen skrev:

viccoA skrev:
Dessutom saknar 140-hästaren krängningshämmare i bakvagnen, vilket gör den till en ännu värre gunghäst än övriga V70. Vilket skrot till vagn. Mina föräldrar hade en under ett år ungefär (köpt nästan ny), mamma vägrade köra den för att den gick så slött och ålade fram i rondellerna.

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang