xXSammy skrev:
Ena sekunden verkar du inte vilja köra en meter med bilen men ändå vill du köra hem den?Hade du själv varit okej med att någon "ska bara hem/till verkstad" med kraftigt reducerade bromsar?
Även om det är två kretssystem i "moderna" bilar idag så är det inte 100% tätt mellan kretsarna i huvudcylindern.
Han visse väl från början inte hur pass allvarligt felet var.Första upplevelsen kanske var att bilen inte hade några bromsar alls.
Nu vet han, genom tråden, att han inte kan bli helt utan bromsar.
Lätt att till en början drabbas av panik.
Varifrån har du fått att det inte är 100% tätt mellan bromskretsarna?Vad är då meningen med 2-kretssystem?
Anser att han inte ska ge sig på att byta bromsslangen själv, eftersom han inte verkar ha erfarenhet.
Verkstaden byter och luftar, samt byter bromsvätska i hela systemet på ½ - 1 timma.
Speciellt som bilen ändå är inne i verkstaden för andra åtgärder.
Och om det inte skiter sig med bromsröret i slangen, eller någon luftnippel går av.
Sånt kan bilverkstäder hantera, men knappast en amatör utan erfarenhet.
Härutöver går det praktiskt taget inte att lufta en bil med ABS-bromsar, om bilen nu har det.
Krävs den s k sugmetoden för att lufta ABS-blocket.
Alternativt med tryckluft som förmår ge ett flöde genom ABS-blocket så att luften trycks ut.
Att lufta en modern bils bromssystem är inte lika lätt som förr.
Speciellt inte som en krets är tömd och luften trängt bakvägen upp i ABS-blocket.
"Kompis som pumpar-metoden" funkar inte i dag, tyvärr.