zzr9409209 skrev:
Går det ens att ansluta en gastub på en svets som är avsedd för flusstråd?? Har svårt att förstå hur det skulle gå till??
Går och går... Klart det GÅR, men man måste ju bygga om svetsen och troligen slangpaketet. Krävs ju bl.a. gasledning, ventiler, och givetvis en polvändning av svetsen. I praktiken är det alltså inte värt det och är säkert inte så lätt om man inte vet hur man ska göra.
Det går inte ansluta gas till en fluss-svets utan ombyggnad. Dom saknar helt enkelt dom delarna som krävs för gasen.
-------
Jag skulle hellre satsa på en inverter-svets av lite billigare klass från t ex tyskland än en "svensk" fluss-svets till snudd på samma pris. Då kan du (oftast) dessutom pin-svetsa och (DC)TIG-svetsa. Knappast några mästerverk, men möjligheten finns iaf. Inverter-svetsar går nästan uteslutande på 1-fas dessutom.
En stor gammal tung transformatorsvets blir du säkerligen snabbt trött på att släpa runt om du inte har en dedikerad svets-plats.
Heck, jag är redan trött på mitt gamla åbäke, och då har jag ändå ett dubbelgarage med plant golv

Dom kräver i regel mer ström än en modern invertersvets också.
Det invertersvetsar fallerar på är oftast intermittensfaktorn. Men jag har svårt att tro att det kommer vara något som begränsar dig om det är mestadels tunnplåt du ska svetsa, då du ändå lär vänta ett halvår mellan svetsarna för att plåten ska svalna

Sen är det ju heller inte speciellt hög ström man använder till tunnplåt... såvida man inte vill göra om plåten till en hålplåt dvs

Hur som, möjligheten att koppla in gas är helt klart värt den extra kostnaden även om man kör fluss-tråd. Finns det något tråkigare än att köpa något som man ev. relativt snabbt inser begränsar en i vad man kan göra? Då står man där med känslan av att man kastat bort pengar och svär över en själv att man var snål.
Värt att tänka på också är att många gamla transformatorsvetsar inte går att polvända på ett enkelt sätt, så där kan man nästan säga att man är fast med enbart gas som val istället. Det beror givetvis på åldern och prisklass på transformatorsvetsen, det finns säkerligen minst lika många transformatorsvetsar som går att polvända enkelt som dom som inte gör det.