GeorgeCostanza skrev:
Hybrid_ skrev:
Kör själv en svart 508 sedan E-Hdi med automat. Folk reagerar på att "Oj vilken flott bil!". Visst är den stor och grann, man åker som en kung med. Bilen känns nyare än vad den faktiskt är. Förbrukningen ligger numera stabilt på 0,47 l/mil vilket är bra då bilen är stor. Skatt: 1103:-
Jag bor på landsbygden och har inga problem med automatlådan. Däremot ska man prova bilen grundligt då lådan är mycket speciell. Den kopplar ur, byter växel, och släpper försiktigt upp kopplingen igen. Det låter -och känns- som man växlar en manuell bil i lugn takt. Långt ifrån någon raket.Sportläget gör den lite rappare men är inget att slå bakåtvolter över.
EGS-lådan (6-petad) har fått mycket skäll genom åren. Men den håller dokumenterat bra och för mig som inte har bråttom är den en trevlig reskamrat. Stor tank och extremt låg förbrukning är bra.
Sedanen är ovanlig.
Ja den fångade mina ögon när jag såg den på blocket, en av de snyggare sedaner utan tvekan. Är bara lite rädd för franska/italienska bilar efter det jag läst men kanske är överdrivet det de säger om de?
Förbrukningen och skatten är stora plus då de ligger väl under min gräns som var under 0.7 och 2000 årsskatt.
Har tänkt provköra åtminstone 5 bilar innan jag gör ett köp så kanske ska ta och lägga till den på listan, speciellt om du säger att den är lite speciell. Tack för din input!
Tja, hur många Volvo och BMW-ägare åker inte omkring med franska dieselmotorer under huven? Citroen gjorde ett ryck uppåt i kvalitet 2010-
Jag är inte bekymrad, vi åker Toyota som pendlarbilar till vardags. Pegan är en ren glidarbil för långa sträckor. Bara haft den i 4 månader knappt.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!