Olika effekt på AC kylkapacitet i olika bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2020 · 17 378 Inlägg

Sätts kylförmågan i efter hur stor motor bilen har (till en viss gräns givetvis)?

Orsaken till frågan är att Aygon (68hk) kyler förvisso tillräckligt även i 30 sommargrader ute men tar lite tid på sig. Systemet har korrekt tryck. Kompressorn slår av och på som den ska.

I Priusen kyler det på mäktigt redan efter 15 sekunder från start. Den lugnar ner sig redan efter någon minuts körning med 21 grader inställt i kupén. I KIA:n som bara rullat 50 mil är det samma sak.

Eller är det bara för att de sistnämnda har eldriven AC?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
18 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Allt på en Aygo är underdimensionerat för att spara vikt så jag räknar med att det även gäller AC-anläggningen.

Rexel
18 augusti 2020 · 61 Inlägg

Polarens XC70 -15 kyler som ett jäkla kylskåp, det är nästan så man sitter och fryser trots att det är 30 grader ute och temperaturen är satt på 22-23 grader inne i kupén på båda zonerna. Min gamla BMW tyckte jag var lagom, det blev svalt rätt fort men man satt inte och frös, trots att jag gärna körde med klimatzonerna på 20-20 grader.

Cuefa Ain't no place like home...
18 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Kolla hyr stor mängd köldmedia respektive bil har, det brukar vara en indikation.
Finns märkt under huven.
Som exempel kan sägas att sambons Volvo har 450 gram köldmedia (om jag inte missminner mig) och blir "kall", medans min Jeep har 850 gram köldmedia i sin krets, o det kommer fan snöflingor ur utblåsen när den gör sitt jobb.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Xebers76
18 augusti 2020 · 2 250 Inlägg

Temperaturen som datorn låter ac,n kyla styr nog mera. Gamla bilar har sällan något sånt.

Bilen jag kör dagligen har ett väldigt litet ACsystem, och enligt manualen slutar den driva kompressorn när utluften från förångaren är 4 plugrader. Den bilen kyler bra.

Pappas mer moderna bil har större ACsystem (stor kompressor, mycket större kondensor och vad jag kan minnas något större förångare).

Den kyler inte lika bra tycker jag. Som jag fattat det tar den hänsyn till temperaturen utanför bilen för att man inte ska få en så kallad ACförkylning.

Min bil har ingen sensor för temperatur utanför.

Båda dessa bilar har nyligen fått sin ac fylld till rätt mängd.

Såklart, om man trycker på "MAX" i pappas bil, ja då självklart kyler den bättre tongue

Detta är ju bara två bilar av alla som finns, och just min erfarenhet av alla.

Senast redigerat av Xebers76 (18 augusti 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2020 · 13 669 Inlägg

Cuefa skrev:
Kolla hyr stor mängd köldmedia respektive bil har, det brukar vara en indikation.
Finns märkt under huven.
Som exempel kan sägas att sambons Volvo har 450 gram köldmedia (om jag inte missminner mig) och blir "kall", medans min Jeep har 850 gram köldmedia i sin krets, o det kommer fan snöflingor ur utblåsen när den gör sitt jobb.

dom mesta volvosarna jag hållt på med har runt 1000gram

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr9409209
18 augusti 2020 · 716 Inlägg

Var nog ett bra tag sen Volvo hade 1000 g,

Cuefa Ain't no place like home...
20 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Jag tror nog också det... i mitt fall är det en 2015 V40.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr9409209
20 augusti 2020 · 716 Inlägg

Har nog inget att göra med mängden gas,alla "nyare" bilar har mindre numera..

Brådhis * Voff voff *
20 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

Rexel skrev:
Polarens XC70 -15 kyler som ett jäkla kylskåp, det är nästan så man sitter och fryser trots att det är 30 grader ute och temperaturen är satt på 22-23 grader inne i kupén på båda zonerna. Min gamla BMW tyckte jag var lagom, det blev svalt rätt fort men man satt inte och frös, trots att jag gärna körde med klimatzonerna på 20-20 grader.

Så det du säger är att 22-23 grader i Volvon är kallare än 20 grader i en BMW...? Eller menar du bara att BMW´n var bättre för att den kylde sämre...? Eller att Volvons gradering på klimatanläggningen inte stämmer? Eller dito för BMW´n? big_smile

För nog borde 20 grader vara 20 grader, annars är nå´nting fel... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Rexel skrev:
Polarens XC70 -15 kyler som ett jäkla kylskåp, det är nästan så man sitter och fryser trots att det är 30 grader ute och temperaturen är satt på 22-23 grader inne i kupén på båda zonerna. Min gamla BMW tyckte jag var lagom, det blev svalt rätt fort men man satt inte och frös, trots att jag gärna körde med klimatzonerna på 20-20 grader.

Så det du säger är att 22-23 grader i Volvon är kallare än 20 grader i en BMW...? Eller menar du bara att BMW´n var bättre för att den kylde sämre...? Eller att Volvons gradering på klimatanläggningen inte stämmer? Eller dito för BMW´n? big_smile

För nog borde 20 grader vara 20 grader, annars är nå´nting fel... wink

Det är påfallande många bilar där man sätter en viss temperatur och ACn sen kämpar hela resan med att försöka nå/hålla den temperaturen. Och sambons V40 vill antingen inte köra fläkten alls i auto-läge, eller så krämar den på så mycket den orkar istället, medan min Skoda kör fläkten på högt varv en stund och sen går ner till en lägre nivå och bara "underhåller" temperaturen i kupén.
Octavian jag hade innan var mer som V40n, fläkten gick som en jojo på den medan man körde.

Så jodå, det kan skilja duktigt mellan olika bilar trots, till synes, samma funktion smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
21 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:
Så jodå, det kan skilja duktigt mellan olika bilar trots, till synes, samma funktion smile

Jo, det var lite det jag menade... wink Lät bara lite kul när han framställde det som positivt att det gick fint att ha BMW´ns vred på 20 grader utan att frysa men 22-23 i Volvon var svinkallt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
22 augusti 2020 · 4 815 Inlägg

Cuefa skrev:
Kolla hyr stor mängd köldmedia respektive bil har, det brukar vara en indikation.
Finns märkt under huven.
Som exempel kan sägas att sambons Volvo har 450 gram köldmedia (om jag inte missminner mig) och blir "kall", medans min Jeep har 850 gram köldmedia i sin krets, o det kommer fan snöflingor ur utblåsen när den gör sitt jobb.

tycker det låter lite med 450 gram, min V60 ´16 har 800 gram.

zzr9409209 skrev:
Var nog ett bra tag sen Volvo hade 1000 g,

kollade på bilarna på jobbet (volvo torslanda) och dom flesta utav bilarna vi bygger idag har antingen 650 gram eller 675 gram och några 725 gram medans vissa 7 sitsiga XC90 hade 900 gram , 1000 gram eller 1050 gram beroende på vilken marknad den skulle till och vilken typ av kylmedel, så nej det var inte ett bra tag sedan det var 1000 gram i volvo bilar.

Cuefa skrev:
Det är påfallande många bilar där man sätter en viss temperatur och ACn sen kämpar hela resan med att försöka nå/hålla den temperaturen. Och sambons V40 vill antingen inte köra fläkten alls i auto-läge, eller så krämar den på så mycket den orkar istället, medan min Skoda kör fläkten på högt varv en stund och sen går ner till en lägre nivå och bara "underhåller" temperaturen i kupén.
Octavian jag hade innan var mer som V40n, fläkten gick som en jojo på den medan man körde.

Så jodå, det kan skilja duktigt mellan olika bilar trots, till synes, samma funktion smile

det går att ställa fläkthastigheten i menyn på normal, hög, låg.
jag har ändrat till hög i min bil och då kör den fläkten på en högre hastighet, man märker framförallt av det när solen skiner.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Christian S skrev:

Cuefa skrev:
Kolla hyr stor mängd köldmedia respektive bil har, det brukar vara en indikation.
Finns märkt under huven.
Som exempel kan sägas att sambons Volvo har 450 gram köldmedia (om jag inte missminner mig) och blir "kall", medans min Jeep har 850 gram köldmedia i sin krets, o det kommer fan snöflingor ur utblåsen när den gör sitt jobb.

tycker det låter lite med 450 gram, min V60 ´16 har 800 gram.



Cuefa skrev:
Det är påfallande många bilar där man sätter en viss temperatur och ACn sen kämpar hela resan med att försöka nå/hålla den temperaturen. Och sambons V40 vill antingen inte köra fläkten alls i auto-läge, eller så krämar den på så mycket den orkar istället, medan min Skoda kör fläkten på högt varv en stund och sen går ner till en lägre nivå och bara "underhåller" temperaturen i kupén.
Octavian jag hade innan var mer som V40n, fläkten gick som en jojo på den medan man körde.

Så jodå, det kan skilja duktigt mellan olika bilar trots, till synes, samma funktion smile

det går att ställa fläkthastigheten i menyn på normal, hög, låg.
jag har ändrat till hög i min bil och då kör den fläkten på en högre hastighet, man märker framförallt av det när solen skiner.

Hum, då minns jag nog fel gällande hennes bil. Får kolla.

Och gällande fläkthastighet är detta ingenting jag hittat i menyerna på hennes bil, men samma sak där, det betyder inte att det inte stämmer som Du säger, jag får kolla noggrannare smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang