Köpråd jeep cherokee 1994

totti10
2 september 2020 · 21 Inlägg

Hej jag undrar om ni är nå kunniga och jag skulle gärna vilja få lite hjälp. Jag är sugen på denna https://www.blocket.se/annons/uppsala/j … /91750220. Vad säger ni? Den är ganska mycket billigare än resten av de liknande modellerna. Så jag tänker om den kanske är för billlig. I och med att den säljs från en bilhandlare också. jag har hört att dessa bilar skall vara ganska robusta men det individuella skicket brukar oftast avgöra det om bilen är nå bra eller inte. Den har haft några ägare, är importerad. Vad skulle ni gjort?

torsen
2 september 2020 · 7 234 Inlägg

Annonsen borta.
Grundtips vid köp av Cherokee, inte Grand Cherokee, är att få HQ-motorn.
Bättre på allt mot den föregående motorn.
Starkare, bättre vridmoment, bränslesnålare driftsäkrare.
Rost är Jeeparnas akilleshäl.
Cherokee är kända för att "säcka" i bakfjädringen.
Lätt och relativt billigt att åtgärda.
Annars en "skottsäker" men trång bil(i förhållande till yttermått).

totti10
2 september 2020 · 21 Inlägg

Oj, den försvann snabbt. Tack iallafall för svaret.

Cuefa Ain't no place like home...
2 september 2020 · 4 628 Inlägg

Den absolut största faran med dessa vagnar är tidigare ägare och rost, inte nödvändigtvis i den ordningen.
Vad är tanken med bilen? Ska det bli en skogsbil eller ska den användas även på väg?
Om svaret är det sistnämnda kan jag varmt rekommendera att Du kollar på en Grand Cherokee istället. Dels för att du kan få den med V8 vilket är mysigt, men inget krav 😋

Men framför allt för att Grand Cherokee har spiralfjädrar runt om medans Cherokee XJ har bladfjädrar bak, vilket hämmar komforten rejält.

Om just XJ är det som är intressant håller jag med Torsen, se till att få en nyare vagn, helst från -96 och uppåt. Dels för att motorerna som sagts är betydligt bättre, dels för att interiören äntligen kom ikapp 90-talet då (bilens grundkonstruktion är från -83 och inredningen såg likadan ut upp till -95...)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Johansson72 IT Geek och Audiot
2 september 2020 · 127 Inlägg

Jeeparna är kriminellt undervärderade, riktigt fina på att ta sig fram, men ska man finåka finns det bekvämare bilar - typ vad som helst från samma tidsperiod. tongue

Kolla bromsarna, inte ovanligt att de behöver både ok, skivor och belägg. Annars som Gurra säger, rosten tuggar friskt på dem.

torsen
2 september 2020 · 7 234 Inlägg

Johansson72 skrev:
Jeeparna är kriminellt undervärderade, riktigt fina på att ta sig fram, men ska man finåka finns det bekvämare bilar - typ vad som helst från samma tidsperiod. tongue

Kolla bromsarna, inte ovanligt att de behöver både ok, skivor och belägg. Annars som Gurra säger, rosten tuggar friskt på dem.

Har divergerande uppfattning om värdet och vill hävda att de är kriminellt övervärderade.
Men...….
Det finns en storskillnad på Wrangler och Cherokee.
Har erfarenhet av flera Wrangler och Cherokee.
När det gäller värdet på "riktiga" bilar så finns det två tillverkare, som visserligen tillverkar olika bilar, men på samma sätt även väldigt lika bilar

JEEP har Cherokee och Wrangler.
Land Rover har Discovery och Defender.

Gemensamt för Cherokee och Discovery är att de hamnat i skuggan av sina märkesbröder/-systrar.

Samma sak, men inverterat, gäller för Wrangler och Defender.

De senare har uppnått sagolika värden på gamla dar.
Definitivt inte prisvärda - men marknaden tycker annat.

Cherokee och Discovery är komfortabla bilar.
Vilket absolut INTE kan sägas om Wrangler och Defender.

Mest prisvärd i kvartetten är Cherokee på grund av sitt låga andrahandsvärde.
Näst mest prisvärd är Discovery, som samtidigt är den mest komfortabla.

Som "omoddade" är Defender bäst "för skogsbruk" med sina skruvfjädrar runt om samt med den förnämliga fördelningslådan. Samma typ av fördelningslåda finns även hos Cherokee KJ från -05 - men då är resten av bilen inte skogsfäig, bland annat på grund av markfrigången och framhjulsupphängningen.

Jeep Wrangler YJ är en tålig bil, men med sina bladfjädrar har den en starkt begränsad flexibilitet.
Jeep Wrangler TJ flexar suveränt men tål inte mycket med sin länkarmar av samma folie som omsluter Kexchoklad.
Jeep Wrangler KJ och KK är för stora och dyra för att nå framgång i spenaten.
För stora och tunga för att ta sig fram - för dyra för att ägarna ska våga lämna asfalten. 2-d Rubicon kan vara undantaget.
Gemensamt för YJ och TJ är att motorerna är så lågt placerad att man lätt slår i oljetråget och trycker upp avtappningspluggen så att oljebyten måste ske genom oljestickans hål - om inte vevstakarna tagit i tråget.
Gemensamt för alla Wranglermodellerna är de har gravt underdimensionerade kardanaxlar, drivaxlar och sist - men inte minst fornhistorika och klena kardanknutskors ute vid framhjulen.
Även styrleder ömtåliga.
Primitiva fördelningslådor, utom på KJ fr o m -05.

Land Rover-bilarna har enormt motståndskraftiga "skiftnycklar" fram - men bakre länkarmar av "dammsugarrör".
Parallellstagets placering på Land Rover-bilarna tillhör bilhistoriens mest misslyckade.
Den elektriska uppbyggnaden präglas av Lucas, även om det mest är BMW och Ford som stått för konstruktionen.
Under BMW-epoken - med Storm-motorn, tillkom det inom Land Rover-kretsar kända fenomenet "3 Amigos" samt många andra stora brister.
Från och med 2007, när Ford övertog och plockade in sin beprövade Puma-motor, är Defender någorlunda tillfredsställande. Ford bytte även ut växellådan mot en 6-växlad dito med lägre "etta", som mer är anpassad till 33":or eller rent av 35"or.

Så vad ska man välja?
TJ Rubicon -06 med ålderstigna stötstångsgjutjärnssexan och otidsenliga 4-stegs automatlådan?
Eller (min favoritJeep) TJ Sport med 4-cylindriga DOHC-motorn av alumnium med tillkopplad 6-petad manuell växellåda?

Jag fastnar nog inte heller för någon Land Rover Defender, som jag ägt både Storm och Puma av.

I stället väljer jag Suzuki Jimny som "skogsbil" och en ny Honda CR-V för d d.

Ursäkta kåseriet.

Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2020 · 4 628 Inlägg

Lite därför jag tycker det är trevligt med ZJ Grand Cherokee. Dom är nästintill gratis men erbjuder väldigt mycket i både komfort och framkomlighet utanför asfalten.
En klar "Underdog" i dessa sammanhang, som dessutom börjar få nästan lika stor eftermarknad som lillebror XJ! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
3 september 2020 · 7 234 Inlägg

Cuefa skrev:
Lite därför jag tycker det är trevligt med ZJ Grand Cherokee. Dom är nästintill gratis men erbjuder väldigt mycket i både komfort och framkomlighet utanför asfalten.
En klar "Underdog" i dessa sammanhang, som dessutom börjar få nästan lika stor eftermarknad som lillebror XJ! smile

Instämmer även här med cuefa.
ZJ med V8 är en kunglig bil, på väg och i skogen, men inte prismässigt = man får dom nästan gratis.
Standardfelet brukar vara ruttna trösklar/sidobalkar, som lätt (relativt) ersätts med stålprofil 80 x 40 x 4 mm.
Underbart flex i "spenaten".
Bränslebudgeten kommer att bli stor - men det kan det vara värt.

Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2020 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Lite därför jag tycker det är trevligt med ZJ Grand Cherokee. Dom är nästintill gratis men erbjuder väldigt mycket i både komfort och framkomlighet utanför asfalten.
En klar "Underdog" i dessa sammanhang, som dessutom börjar få nästan lika stor eftermarknad som lillebror XJ! smile

Instämmer även här med cuefa.
ZJ med V8 är en kunglig bil, på väg och i skogen, men inte prismässigt = man får dom nästan gratis.
Standardfelet brukar vara ruttna trösklar/sidobalkar, som lätt (relativt) ersätts med stålprofil 80 x 40 x 4 mm.
Underbart flex i "spenaten".
Bränslebudgeten kommer att bli stor - men det kan det vara värt.

Håller helt med.

Det låga inköpspriset ger dock en lite större budget för tankningar 🙈

Blev 100x50x4mm balk för min del, men det var för att det var gratis ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
totti10
5 september 2020 · 21 Inlägg

Tack för alla svar! Nu vet jag mer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang