VW Vento motorproblem

Honydow
5 september 2020 · 17 Inlägg

Hej allihopa,

Jag har en gammal vw från 96, en vento. Jag köpte bilen i slutet av 2019 och har haft den till idag. När jag köpte den så märkte jag att den tappa olja, som jag såg de så tappade motorn olja från ventilkåpspackingen som jag bytade. Jag torkade av den gamla olja som runnit för att se att de inte tappar igen, och det gör den inte tack och lov.

Här kommer mitt problem...
För inte mer än en vecka sen så var jag och jobbade, på vägen tillbaka så hörde jag konstiga ljud som kom från motorn. Jag stannade och öppna motorhuven men inget ljud, underifrån såg allt som det ska vara. Klockan var 02:30 på natten och jag ville bara hem så jag satte mig i bilen och började köra. 2 min senare hörde jag samma sak, temperaturen var på normal och ingen motor eller olje lampa lyste. Jag stannade och tittade överallt, men fortfarande inget ljud. Jag var väldigt trött och ville bara hem. Jag märke att ljudet lät bara när jag körde bilen. Om jag hade fart och släppte gasen med en växel i så blev det inget ljud (motorbromsa), samma sak om jag tryckte ner koppling inget ljud. Det lät inte alls bra när jag gasade samt att bilen hackade rätt så bra när jag gasade på lite mer, bilen drog även riktigt snett när jag gasade. Jag körde så i 10 km innan jag kom hem, har 30 km till jobbet. Som sagt temperaturen var på normal när jag kom hem och inga lampor lyste till motor eller oljan.

På morgonen märkte jag att oljan och kylarvätskan var  lite under minimum. Jag fyllde på de och har inte hört ett ljud eller hackingar från motorn när jag gasat på (har kört i en vecka utan problem).

Men min fråga är vad är det som har hackat och knakat när jag gasat på och varför drog bilen snett bara när jag gasade? Har jag förstört något när jag har kört utan olja och kylarvätska?

Saker jag kanske kan svara på:
-När var det sista gången jag kollade olja och kylarvätska? En månad sen kanske sad
-Hur mycket olja och kylarvätska har bilen efter en veckas körning? Nivåerna är på max och har inte fyllt på sen det knakade
-Har jag kört med höga motorvarv och misshandlat bilen nån gång? Bilen kan kan gå till 6k varv innan de röde sträcken, har aldrig kört med högre än 4k varv.
-Ser du att det rinner olja? Inte från ventilkåpspackningen, men jag ser att det har droppat när jag har parkerat på asfalt (en droppe eller 2)

Hoppas ni kan hjälpa mig med.

simlar
5 september 2020 · 5 525 Inlägg

Känns som problemet ligger antingen i växellåda eller drivaxlar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Honydow
5 september 2020 · 17 Inlägg

Jag måste säga att det knackade lite i början när jag hade fyllt på, men bara när jag gasade och svängde 90 grader. Men du tror inte att motorn är förstörd?

simlar
5 september 2020 · 5 525 Inlägg

Låter som beskrivning på en glapp drivknut när det knackade vid kraftigt rattutslag vid acceleration.

Tvivlar på att bilens kylarvätske och motoroljeläckage har något med problemet att göra.
Däremot så är läckagen något som bör kikas på också, men har inte nivån rört sig på en månad kan det inte vara mycket.

Dessa gamla bilar brukar vanligtvis fukta från oljetrågspackningen och ventilkåpspackningen och lämnar då droppar.
Inget att oroa sig över egentligen så länge det inte är kraftiga mängder.

Kylvätska brukar fukta från slangmonterad motorvärmare om bilen har det.
Men samma där, är det inget större läckage så hade inte jag oroat mig.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang