3158
Sök

Byta växellåda från manuell till automat Saab 9-3 OG 2002

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Detta gäller en Saab 9-3 OG 2002

Som rubriken lyder så funderar jag på att byta min växellåda från manuell till automat.
Varför jag inte bara köper en annan saab som har automat? För jag inte vill det o jag vill testa mig fram om det går att byta till automat. Dessutom har jag redan lagt ner sjukt mycket pengar på bilen redan o varför inte fortsätta tänker jag. Jag vet att jag behöver

automatisk växellåda
ny koppling
styrdon för automat
byta broms pendlarna
vakuum motor som sitter till höger om ventilkåpan osv osv..

Men jag vänder mig till er för att fråga vad som mer som behövs för att lyckas genomföra detta.
INGET snack om hur mycket det kostar för pengar har jag!

Endast seriösa svar tack

Mvh

Vettemannen
9 september 2020
Saab---93 skrev:

Som rubriken lyder så funderar jag på att byta min växellåda från manuell till automat.
Varför jag inte bara köper en annan saab som har automat? För jag inte vill det o jag vill testa mig fram om det går att byta till automat. Dessutom har jag redan lagt ner sjukt mycket pengar på bilen redan o varför inte fortsätta tänker jag. Jag vet att jag behöver

automatisk växellåda
ny koppling
styrdon för automat
byta broms pendlarna

Men jag vänder mig till er för att fråga vad som mer som behövs för att lyckas genomföra detta.

Endast seriösa svar tack

Mvh

??

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Saab---93 skrev:

automatisk växellåda
ny koppling
styrdon för automat
byta broms pendlarna

Endast seriösa svar tack

Mvh

??

Vad exakt var det inte det du förstog med med (ny koppling)??
Du kanske missade att det stog endast seriösa svar!!!

Vettemannen
9 september 2020
Saab---93 skrev:
Vettemannen skrev:
Saab---93 skrev:

automatisk växellåda
ny koppling
styrdon för automat
byta broms pendlarna

Endast seriösa svar tack

Mvh

??

Att du skulle ha ny koppling när du byter till automatlåda.

/Benny

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Ja det är väl en självklarhet att jag ska ha en ny koppling när jag byter till en automat låda när jag ändå har lådan nere så kan man passa på o byta kopplingen också. Det va så jag menade

mvh

2 350 Inlägg
9 september 2020
Saab---93 skrev:
Vettemannen skrev:
Saab---93 skrev:

automatisk växellåda
ny koppling
styrdon för automat
byta broms pendlarna

Endast seriösa svar tack

Mvh

??

Tror han syftar på att automatlådor oftast saknar koppling, de brukar i stället ha en momentomvandlare mellan motor och växellåda. smile Finns undantag, till exempel VAGs DSG-lådor.

Ett allmänt tips i övrigt bara, folk tycker det är roligare att hjälpa till om man har en trevlig ton. Du låter rätt vass i dina inlägg, det kan avskräcka folk från att svara.

För övrigt tycker jag absolut du ska göra det, gillar du bilen och vill behålla just den så ska du göra det. smile

Jo ett tips har jag förresten, om du har platsen så försök att få tag på en likadan billig reservdelsbil som har automatlåda (där något annat är fel, t ex rostig eller ej bessad, gärna körbar så du kan provköra lådan). Har du en komplett bil bredvid så är det bara att flytta över det som behövs, och skulle man ha missat något så är det bara att flytta över det med. Det kräver ju att man har platsen att ställa en sådan bil på, men har man det så är det grymt smidigt!
Senast redigerat av Mew (9 september 2020)

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Mew skrev:
Saab---93 skrev:
Vettemannen skrev:

??

Tror han syftar på att automatlådor oftast saknar koppling, de brukar i stället ha en momentomvandlare mellan motor och växellåda. smile Finns undantag, till exempel VAGs DSG-lådor.

Ett allmänt tips i övrigt bara, folk tycker det är roligare att hjälpa till om man har en trevlig ton. Du låter rätt vass i dina inlägg, det kan avskräcka folk från att svara.

För övrigt tycker jag absolut du ska göra det, gillar du bilen och vill behålla just den så ska du göra det. smile

Jo ett tips har jag förresten, om du har platsen så försök att få tag på en likadan billig reservdelsbil som har automatlåda (där något annat är fel, t ex rostig eller ej bessad, gärna körbar så du kan provköra lådan). Har du en komplett bil bredvid så är det bara att flytta över det som behövs, och skulle man ha missat något så är det bara att flytta över det med. Det kräver ju att man har platsen att ställa en sådan bil på, men har man det så är det grymt smidigt!

Tack så mycket för ditt svar. Jag hade ingen aning med den där med kopplingen att automatiska lådor inte har koppling. Detta är första gången jag ger mig in på en sån här sak. Men tack för rådet att jag ska köpa en reserv bil. Jag har dock fast det i mina tankar. Ja du kanske har rätt att jag är lite vass i min ton.. Jag ber om ursäkt för det.

Mvh

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Mew skrev:
Saab---93 skrev:
Vettemannen skrev:

??

En annan fråga till dig. Passar växellådan från en Saab 9-5 og i en Saab 9-3 og?

Vettemannen
9 september 2020
Saab---93 skrev:
Mew skrev:
Saab---93 skrev:

Tack så mycket för ditt svar. Jag hade ingen aning med den där med kopplingen att automatiska lådor inte har koppling. Detta är första gången jag ger mig in på en sån här sak. Men tack för rådet att jag ska köpa en reserv bil. Jag har dock fast det i mina tankar. Ja du kanske har rätt att jag är lite vass i min ton.. Jag ber om ursäkt för det.

Mvh

Men ändå är du lite småspydig i dina svar.  Men däremot så har en normal automatlåda lameller som kan börja slira.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (9 september 2020)

5 154 Inlägg
9 september 2020
Lite ot men men.
Dsg ock liknande lådor har faktiskt 2 kopplingar. En per axel.
Finns även så kallade automatlådor  med "vanlig" koppling och svänghjul och en vanlig manuell växellåda. Då brukar detta kallas robotlåda där en hydraulisk enhet sköter koppling och växellenkage/armar. Dessa lådor vet jag finns hos vag i lupo 3L och Mercedes. Där kallas den sprintshift.
Och i vissa franska skapelser.

Till ts.
Kolla så det går att regga bilen med automat. Kan vara problem med helbilgodkänande m.m
Du behöver även montera en flexplatta i stället för svänghjul. Och eventuellt byta eller ta bort lagret i vevaxel som gett stöd åt växellådans ingående axel.
Minns ej namnet. Inte alltid detta lager påverkar dock. Beror på hur momentomvandlaren ser ut.
Senast redigerat av mb_pucken (9 september 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 252 Inlägg
9 september 2020
Att byta från manuell till automat på en såpass ny bil är inte enkelt. Förutom det rent mekaniska skall man även programmera bilens dator till att jobba med en automatlåda istället, jag vet inte hur enkelt det är. Skulle man få det att fungera så skall man sedan försöka regga om denna helbilsgodkända bil, jag vet inte Bilprovningen säger om det.

Detta är inget en nybörjare bör ge sig på. Börja med att byta bromsar, tändkablar och så vidare, så kanske det kan bli aktuellt att konvertera till automatlåda så småningom.

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Att byta från manuell till automat på en såpass ny bil är inte enkelt. Förutom det rent mekaniska skall man även programmera bilens dator till att jobba med en automatlåda istället, jag vet inte hur enkelt det är. Skulle man få det att fungera så skall man sedan försöka regga om denna helbilsgodkända bil, jag vet inte Bilprovningen säger om det.

Detta är inget en nybörjare bör ge sig på. Börja med att byta bromsar, tändkablar och så vidare, så kanske det kan bli aktuellt att konvertera till automatlåda så småningom.

Jag tackar så mycket för ditt svar. Men jag har redan faktiskt pillat på allting annat på bilen redan. Bilen är i nästan i nyskick efter 3 år renovering. Men nu vill jag göra mer saker på bilen till exempelvis då byta växellåda. Den där delen att få en helbilsgodkännade får jag ta o kolla upp först då innan jag påverkar.

Varför jag inte bytte växellåda under renoveringen va pga att jag inte hade det i mina tankar just under den gången.

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
9 september 2020
Just nyare Saab kan vara lite knixiga då dels automatlådan har sitt eget styrdon, dels måste man ha ALLT runt omkring för att konvertera, drivaxlar, kabelhärva, inredningsdetaljer med spakställ, pedalställ mm etc osv.

Det går säkerligen, och allra bäst är att hitta en donator-bil att flytta över allt från, men det kommer bli mycket jobb! Kanske inte 3 år till men du får nog räkna ett antal månader innan det lirar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

2 350 Inlägg
9 september 2020
Saab---93 skrev:
En annan fråga till dig. Passar växellådan från en Saab 9-5 og i en Saab 9-3 og?

Det vet jag tyvärr inte, jag är dessvärre inte så pass insatt i de vagnarna att jag vågar svara på det. Det enda ingreppet jag gjorde på min og9-3 medan jag hade den var att ta ner tråget och rengöra silen, annars kördes den bara.

5 913 Inlägg
9 september 2020
Tänk på att växellådan räknas in i avgascertifieringen och kräver då nytt avgascertifikat för att registera in.

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

https://sfro.com/index.php/tips-fakta/b … sregler-mm

Forummoderator
18 349 Inlägg
9 september 2020
Kom och tänka på SAAB:s halvautomatiska låda "Sensonic" som fanns i slutet på 90-talet. Det var en mycket intressant bil att köra! Roligare och se om TS kan pula i en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Ja projektet lär nog påbörjas fram mot vinter så det blir ett vinterprojekt det här med att byta växellåda. Får se om jag startar ett projekttråd här under det bygget. Jag återkommer med det. Ni lär isåfall märka det.

Sök