6792
Sök

Bu och bä - hiss och diss - plus och minus

KenthIJ
11 september 2020
Å ena sidan -
Råkade slänga ena nyckeln till vår 2017 Prius + i sopbehållaren.
Går inte att komma åt. Fick beställa en ny.

Å andra sidan -
Har nu kört vår 2015 Prius Plug In 400 mil på enbart laddad el och det har kostat oss totalt 100 sek i ladd/el avgift. ( taget ur egen ficka, mycket möjligt att det kostat på andra håll, i vår lilla stad finns det gott om "gratis" laddställen)

1 780 Inlägg
12 september 2020
Hmm, ja det blir ju svårt att dissa din Toyota. Men det brukar vara svårt att dissa dessa bilar. Sen var elen kommer ifrån- det blir ju lite lurigare. Det e´ju så att vi i detta konstiga långa land producerar elen 180 mil från var den behövs..det vill säja: Om din bil laddas i Norrland, med vattenkraft el.. så blir tom. galna MP nissar glada. Om du däremot bor, där vi flesta bor- dvs. 08 o neråt..så blir det lite galnare. Då elkraften vi behöver, inte kan tas från Norrland pga. för klena linor, så måste vi förlita oss på Vindkraft, Solkraft, o Energiverk som bränner flis. Fortfarande har vi några Kärnkraftverk som gör grovjobbet..men dessa kommer ju försvinna om dårarna i regeringen får hålla på. Så- om det inte blåser, de e´ingen sol o Energiverken kör fullt. Så får man dra igång olje eldade elverk för att få el där det behövs. O den elen e´inget man borde behöva- 2020.  Så om du tänker miljö, så e´det ingen bra el. Men den betalar ju alla för i sosseland.

mvh/husse

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
12 september 2020
Det är fredag, trotts detta så är jag nykter. Detta kan tyckas vara ytterst märkligt då jag skriver ett väldigt underligt inlägg.
Fredagar består i vanliga fall utav tacos i detta avlånga land, varför kan man fråga sig, jag har då inte svaret på denna fråga.
Imorgon tänkte jag laga en coq au vin, varför jag berättar det för er vet jag inte, syftet med denna tråden vet jag inte heller.

Tidigare idag så blåste det mycket, kanske levererade då vindkraften bra med energi, kanske inte, vad vet jag?

På tv:n nu går en film om den gamle boxaren Balboa. Det är troligtvis en b-film, men jag ska kolla på den ändå.

Det är med gratis el är ett väldigt märkligt koncept, ett koncept jag har svårt för. I valet 2018 bar jag ofta en t-shirt med "stoppa sosseriet", denna t-shirt bär jag ikväll också.

Nu tänkte jag avsluta detta mycket underliga inlägg, god kväll.

KenthIJ
13 september 2020
husseman skrev:
Hmm, ja det blir ju svårt att dissa din Toyota. Men det brukar vara svårt att dissa dessa bilar. Sen var elen kommer ifrån- det blir ju lite lurigare. Det e´ju så att vi i detta konstiga långa land producerar elen 180 mil från var den behövs..det vill säja: Om din bil laddas i Norrland, med vattenkraft el.. så blir tom. galna MP nissar glada. Om du däremot bor, där vi flesta bor- dvs. 08 o neråt..så blir det lite galnare. Då elkraften vi behöver, inte kan tas från Norrland pga. för klena linor, så måste vi förlita oss på Vindkraft, Solkraft, o Energiverk som bränner flis. Fortfarande har vi några Kärnkraftverk som gör grovjobbet..men dessa kommer ju försvinna om dårarna i regeringen får hålla på. Så- om det inte blåser, de e´ingen sol o Energiverken kör fullt. Så får man dra igång olje eldade elverk för att få el där det behövs. O den elen e´inget man borde behöva- 2020.  Så om du tänker miljö, så e´det ingen bra el. Men den betalar ju alla för i sosseland.

mvh/husse

I vår lilla stad så är enl. uppg, all el som levereras till publika laddstolpar och till vårt hushåll närproducerad "grön" el från sol och vindkraft.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
13 september 2020
KenthIJ skrev:
husseman skrev:

mvh/husse

I vår lilla stad så är enl. uppg, all el som levereras till publika laddstolpar och till vårt hushåll närproducerad "grön" el från sol och vindkraft.

Okej, antar att du vet om att det inte fungerar så?

Sök