Mystiskt batteri.

torsen
18 september · 4 569 Inlägg
#1

Mycket har jag upplevt med bilar och batterier i mina dagar - men detta????:
2020-09-09 skulle jag starta en av mina hobbybilar.
Klick i startmotorn och voltmetern visade på något drygt 10 volt.
Startkablar blev räddningen i nöden och motorn startade.
Hade inte brukat denna bilen på några dagar så jag antog att något drog ström.
Hemkommen laddades batteriet med CTEK och batteripolerna anslutna.
Efter uppnådda 12.95 volt lossade jag på minuspolen och anslöt multimetern mellan batteripolen och jordkabeln inställd på microampére.
Inget utslag = inget som "drog" ström - eller hur?

Låter minuspolen vara demonterad och mäter på batteripolerna följande:
2020-09-09 12,95 v
2020-09-10 12,81 v
2020-09-11 12,73 v
2020-09-12 12,69 v
2020-09-13 12,66 v
2020-09-14 12,66 v
2020-09-15 12,64 v
2020-09-16 12,64 v
2020-09-17 12,62 v
2020-09-18 11,01 v

De första 9 dagarnas urladdning är inte onormal.
Men mellan i går och i dag 1,61 v urladdning.

Batteriet är, enligt föregående ägare, som jag köpte bilen av, 5 år gammalt.

Någon kunnig som kan förklara urladdningen mellan i går och i dag.
Jag mätte flera gånger med olika multimetrar.
Några hundradelars avvikelse = 10,93 v och 10,96 v = utan större betydelse.

Fortsätter att varje dag mäta batteriet - förundrad över mätresultaten.

Finns några vise män som kan förklara fenomenet - gissa kan jag göra själv.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
18 september · 12 403 Inlägg
#2

torsen skrev:
Mycket har jag upplevt med bilar och batterier i mina dagar - men detta????:
2020-09-09 skulle jag starta en av mina hobbybilar.
Klick i startmotorn och voltmetern visade på något drygt 10 volt.
Startkablar blev räddningen i nöden och motorn startade.
Hade inte brukat denna bilen på några dagar så jag antog att något drog ström.
Hemkommen laddades batteriet med CTEK och batteripolerna anslutna.
Efter uppnådda 12.95 volt lossade jag på minuspolen och anslöt multimetern mellan batteripolen och jordkabeln inställd på microampére.
Inget utslag = inget som "drog" ström - eller hur?

Låter minuspolen vara demonterad och mäter på batteripolerna följande:
2020-09-09 12,95 v
2020-09-10 12,81 v
2020-09-11 12,73 v
2020-09-12 12,69 v
2020-09-13 12,66 v
2020-09-14 12,66 v
2020-09-15 12,64 v
2020-09-16 12,64 v
2020-09-17 12,62 v
2020-09-18 11,01 v

De första 9 dagarnas urladdning är inte onormal.
Men mellan i går och i dag 1,61 v urladdning.

Batteriet är, enligt föregående ägare, som jag köpte bilen av, 5 år gammalt.

Någon kunnig som kan förklara urladdningen mellan i går och i dag.
Jag mätte flera gånger med olika multimetrar.
Några hundradelars avvikelse = 10,93 v och 10,96 v = utan större betydelse.

Fortsätter att varje dag mäta batteriet - förundrad över mätresultaten.

Finns några vise män som kan förklara fenomenet - gissa kan jag göra själv.

Även fast batteriet "bara" är 5 år gammalt så kanske det ändå är paj.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
mb_pucken
18 september · 4 585 Inlägg
#3

Någon form av kortslutning/krypström i batteriet?
Min teori är att det kryper lite ström mellan polerna och på så vis sakta dränerar batteriet på ström. När batteriet blir tillräckligt utdraget efter ett par dagar så sjunker även spänningen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september · 13 176 Inlägg
#4

Jag roar mig med att ta vara på gamla (nya som blivit urladdade) batterier och mäta dessa regelbundet för att se om något kan räddas. Ner till cirka 12,7 volt går det hyfsat fort men sen ligger det rätt stabilt i månader.

Kryper de ner under 12 volt på några veckor bara så brukar det vara fritt fall sen. Kan gå från 11,5 till 8 volt över en helg.

Jag tror det gjort sitt. Beläggningar i det, eller en cell som packat ihop.
Är det ett vanligt blybattteri så kan man bryta upp plastlocket på toppen och kolla cellerna/syranivå. Finns det tillgång till en gammal "dumladdare" så kan man straffa igång det. Du vet nog vad jag menar.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
dan-kristian
18 september · 478 Inlägg
#5

prova att ladda batteriet fullt ..

Utmarks-Loke
18 september · 3 374 Inlägg
#6

Vi vet ju inte ens vad det är för bil. En T-ford som i princip inte har något elektriskt alls, och det som finns ligger bakom riktiga strömbrytare? Eller en bil från 90-talet fullproppad med elektronik som när som helst kan hoppa igång och leva sitt eget lilla liv, så att säga?

torsen
18 september · 4 569 Inlägg
#7

Tack för svar - fler är mycket välkomna.
Min teori är att en cell inte är "frisk".

I988 köpte jag en ny Citroen AX 11 RE.
Den hade ett konstigt batteri.
En särskild information fanns bifogad på färgat papper där det stod att detta batteri absolut inte fick lämnas till vanlig destruktion.
Naturligtvis avvaktade batteriet garantitidens utgång med minsta möjliga marginal.
2 celler "pajjade" samtidigt.
Nyfiken i en strut, jag alltså, sågade sönder batteriet.
Att de var av sluten typ borde jag kanske berättat.
Men även batterier av sluten typ brukar ha ett luftningshål med slang som leder ner gaserna till bilens underrede, eller snarare sagt under underredet.
Fanns inte på Cittrabatteriet.
Batteriet innehöll ingen vätska.
I stället en gelé.
Jag kunde dock mäta mellan cellerna och konstatera vilka som inte ville vara med längre.
Måste berätta att batteriet gick att ladda upp till runt 12,6 v.
Men när man placerade batteriet i bilen och försökte starta så klickade de bara i startmotorn och spänningen var nere runt 8 v.
Gick att ladda upp till drygt 12 volt.
Men så fort det belastade så sjönk spänningen till runt 8 v.
Man kunde aktivera bromsljuset eller positionsljusen - men inte båda samtidigt utan att spänningen sjönk.

Nu till det som vållar mig huvudbry.
När spänningen första gången var så låg att startförsök förvägrades mig, men med startkablar tillät motorn att starta och så göra ett mycket stort antal gånger under de närmaste 6 timmarnas besök i spenaten med otaliga gubbstopp.
Feg som jag är så hade ett reservbatteri och startkablar med hela tiden.

Efter några veckor inträffade det som jag relaterade i första inlägget.

Tror en cell "delvis" sagt upp sig - om sådant kan förekomma.

Det retliga är att jag har ett endast 3 år gammalt batteri(som jag aldrig monterade i Nivan då jag sålde den).
Den här lille Japanen behagar ha ett pyttelitet batteri med "japanpoler" som är vända åt andra hållet mot Biltemas och de flesta andras "småbatterier".
Har ägt 3 st SJ413 Samurai.
Där fanns det möjlighet att med huggmejsel avlägsna plåtar och få plats med ett "Volvobatteri".
Men här i motorrummet är det så tajt - i alla fall vid batteriet - att inte ens en tigersåg kan vidga utrymmet.

Finns väl större problem här i världen - flyktinglägret på Lesbos t ex.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september · 13 176 Inlägg
#8

Jag har märkt att det är lättare att "väcka liv" i ett batteri hemma om det kopplas in på solcellsanläggningen. Den skickar i 14,4v från morgon till kväll rakt av. En halvkorkad PWM-laddare som pulsladdar alltså. Räddat 2 stycken 110Ah-batterier de sista 2 veckorna.

Kanske en gammal analog laddare eller en som kan skicka ut spänning oavsett (Har en smart DEFA med dumläge) vad som händer kan rädda batteriet?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Lucif3r
18 september · 458 Inlägg
#9

Säkerligen en eller flera celler som inte vill vara med riktigt. Kan ibland gå att väcka dom till liv, men är dom en gång skadade så blir dom aldrig helt 100% friska igen. Så livslängden på batteriet är oavsett förkortad mot ett helt friskt batteri.

NoVolvo
18 september · 16 Inlägg
#10

Först vill jag ge ett gott råd (50 år inom elektronikbranschen och du har med 100% säkerhet använt nåt jag varit inblandad i !)
När man mäter okänd ström då börjar man ALLTID uppifrån
A-L-L-T-I-D  !!
Sen lossar man kabeln och går neråt i värde. Man går inte nedåt med områdesomkopplaren, då använder du ditt instrument som strömbrytar/omkopplare för en okänd ström, vilket med minsta otur placerar instrumentet i skrotlådan.
Det gäller dig och alla andra.
Man börjar ALDRIG på uA-området!
(Nu ska jag läsa vad du eg frågade efter big_smile

Mew
18 september · 1 493 Inlägg
#11

torsen skrev:
Nu till det som vållar mig huvudbry.
När spänningen första gången var så låg att startförsök förvägrades mig, men med startkablar tillät motorn att starta och så göra ett mycket stort antal gånger under de närmaste 6 timmarnas besök i spenaten med otaliga gubbstopp.
Feg som jag är så hade ett reservbatteri och startkablar med hela tiden.

Efter några veckor inträffade det som jag relaterade i första inlägget.

Tror en cell "delvis" sagt upp sig - om sådant kan förekomma.

Det har hänt mig med en gång - faktiskt i år - med ett litet japsbatteri. Skulle starta upp bilen efter att ha varit och handlat - stendött. Hade startkablar men det var ingen på parkeringen så jag puttade igång bilen utan problem. Testade igen när jag kommit hem men då startade bilen som vanligt, testade flera gånger i rad.  Generatorn hade väl tryckt i den kräm som behövdes. Kopplade ändå laddaren över natten för säkerhets skull.

Sedan var det lugnt fram tills tre veckor senare - då hände samma sak när frugan körde bilen. Fick kabla igång den, och så funkade det någon vecka till.

Gången efter det hade det väl till slut gett upp. Då fick man kabla igång bilen varje gång, batteriet sjönk hastigt så fort man skulle dra på starten precis som du säger. Slängde då in mitt (normalstora) reservbatteri i skuffen och kablade igång bilen med det i några dagar tills jag hann åka in till storstan och köpa nytt pyttebatteri (betalar helst inte 2x priset på lokala Mekonomen).

Så jag gissar också att en cell är på upphällningen. Mitt batteri var lite äldre, 7-8 år, men det du beskriver låter exakt likadant som vårt scenario.

Senast redigerat av Mew (18 september )

Nybergrobin
18 september · 2 127 Inlägg
#12

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Mycket har jag upplevt med bilar och batterier i mina dagar - men detta????:
2020-09-09 skulle jag starta en av mina hobbybilar.
Klick i startmotorn och voltmetern visade på något drygt 10 volt.
Startkablar blev räddningen i nöden och motorn startade.
Hade inte brukat denna bilen på några dagar så jag antog att något drog ström.
Hemkommen laddades batteriet med CTEK och batteripolerna anslutna.
Efter uppnådda 12.95 volt lossade jag på minuspolen och anslöt multimetern mellan batteripolen och jordkabeln inställd på microampére.
Inget utslag = inget som "drog" ström - eller hur?

Låter minuspolen vara demonterad och mäter på batteripolerna följande:
2020-09-09 12,95 v
2020-09-10 12,81 v
2020-09-11 12,73 v
2020-09-12 12,69 v
2020-09-13 12,66 v
2020-09-14 12,66 v
2020-09-15 12,64 v
2020-09-16 12,64 v
2020-09-17 12,62 v
2020-09-18 11,01 v

De första 9 dagarnas urladdning är inte onormal.
Men mellan i går och i dag 1,61 v urladdning.

Batteriet är, enligt föregående ägare, som jag köpte bilen av, 5 år gammalt.

Någon kunnig som kan förklara urladdningen mellan i går och i dag.
Jag mätte flera gånger med olika multimetrar.
Några hundradelars avvikelse = 10,93 v och 10,96 v = utan större betydelse.

Fortsätter att varje dag mäta batteriet - förundrad över mätresultaten.

Finns några vise män som kan förklara fenomenet - gissa kan jag göra själv.

Även fast batteriet "bara" är 5 år gammalt så kanske det ändå är paj.

/Benny

Kör mobilkran på dagarna och mina 190ah varta batterier dog efter 4 år ;/

husseman
18 september · 696 Inlägg
#13

Hmm, ja fattar inte varför folk försöker få liv i kassa batterier? Det verkar som folk tror att ett batteri ska hålla 10 år, som de gjorde förr. Dagens bilar drar massor av ström, bara när man sitter med tändning på o ett OBD instrument inkopplat.
Att försöka jaga igång ett batteri som har 4-5 år på nacken är meningslöst numer.
Byta ett batteri e´bland det smartaste man kan göra, när man märker att saker inte funkar. O då till ett bra batteri- inte feltema eller liknande.

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september · 4 897 Inlägg
#14

Jag har kört med billtemabatteri i 8 år nu..
Men jag har kanske BARA tur ?
Eller så har det med att  alla elektronerna inte har gått ur ännu..roll

Senast redigerat av axxet (19 september )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
19 september · 4 569 Inlägg
#15

Utmarks-Loke skrev:
Vi vet ju inte ens vad det är för bil. En T-ford som i princip inte har något elektriskt alls, och det som finns ligger bakom riktiga strömbrytare? Eller en bil från 90-talet fullproppad med elektronik som när som helst kan hoppa igång och leva sitt eget lilla liv, så att säga?

Ursäkta (trodde jag nämnt bilen, slarvigt av mig)
Bilen är en Suzuki Jimny -06.
Litet batteri med japanpoler ( 235x125x200+18 mm poler).
45 Ah.
Minuspolens kabel avlyft under mätningarna.

Spänningen i dag 19/9 nere på 10,86 v.
Tänkte vänta till i början på nästa vecka med att ladda batteriet.
Därefter kolla startvilligheten.
Bilen måste fungera nästa lördag = 26 september.
Med nuvarande eller nytt batteri eller reservbatteri och startkablar.

Lucif3r
19 september · 458 Inlägg
#16

axxet skrev:
Jag har kört med billtemabatteri i 8 år nu..
Men jag har kanske BARA tur ?
Eller så har det med att  alla elektronerna inte har gått ur ännu..roll

I så fall är vi 2. Mitt biltema batteri i V70in är visserligen inte 8 år, det är nog 4 eller 5 nu. Men det i min 945a är betydligt äldre(osäker på exakt hur gammalt) och visar inga som helst tecken på att vara på väg att ge upp.

Det är deras silver-batterier jag har.

mb_pucken
19 september · 4 585 Inlägg
#17

Lucif3r skrev:

axxet skrev:
Jag har kört med billtemabatteri i 8 år nu..
Men jag har kanske BARA tur ?
Eller så har det med att  alla elektronerna inte har gått ur ännu..roll

I så fall är vi 2. Mitt biltema batteri i V70in är visserligen inte 8 år, det är nog 4 eller 5 nu. Men det i min 945a är betydligt äldre(osäker på exakt hur gammalt) och visar inga som helst tecken på att vara på väg att ge upp.

Det är deras silver-batterier jag har.

Vi kan räkna oss som 3 till den lyckliga skaran som är mycket nöjd med Biltemas batteri.
Har deras batteri i mercan sedan 3 år tillbaka och dessförinnan satt detta i något år i min andra merca.
Full snurr sommar som vinter trotts 3L dieselmotor som ska igång :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
jaka54
19 september · 4 004 Inlägg
#18

Hej!
Mitt Biltema batteri (silver) höll i över 15 år. Men nu i August bytte jag då jag märkt att batteriet de sista åren varit klent vintertid (men den har aldrig vägrat att starta motorn).-Vilken skillnad det blev med ett nytt 70A "Silverbatteri " Startmotorn varvade betydlig mer!

husseman
19 september · 696 Inlägg
#19

axxet skrev:
Jag har kört med billtemabatteri i 8 år nu..
Men jag har kanske BARA tur ?
Eller så har det med att  alla elektronerna inte har gått ur ännu..roll

Hehe, ja du måste ha tur,  både med fulbatterier o ev. elektroner i pärat.
I Min värld finns inte en verkstad som monterar Feltema batterier, om nu inte kunden kommer dragandes med ett sånt.- .. som man verkligen vill ha som kund. Men montera skiten o skriv på fakturan att kunden hade egna "delar" är viktigast.

mvh/husse

Inlägg redigerat av moderator. Vi vill inte se smygrasism på garaget tack.

torsen
20 september · 4 569 Inlägg
#20

NoVolvo skrev:
Först vill jag ge ett gott råd (50 år inom elektronikbranschen och du har med 100% säkerhet använt nåt jag varit inblandad i !)
När man mäter okänd ström då börjar man ALLTID uppifrån
A-L-L-T-I-D  !!
Sen lossar man kabeln och går neråt i värde. Man går inte nedåt med områdesomkopplaren, då använder du ditt instrument som strömbrytar/omkopplare för en okänd ström, vilket med minsta otur placerar instrumentet i skrotlådan.
Det gäller dig och alla andra.
Man börjar ALDRIG på uA-området!
(Nu ska jag läsa vad du eg frågade efter big_smile

Jo jag började "uppifrån" och "taggade ner" varefter.
Bra påpekande, som jag redan visste om.
Tack i alla fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang