Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.
  • 98 Följare
  • 90 006 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 oktober
Lucif3r
12 september · 440 Inlägg
#341

Så mycket detalj jobb... Kommer du ens våga köra bilen när den är klar? tongue

martinhejdesten
16 september · 298 Inlägg
#342

Tackar för peppet stingray-ragge! Sakta men säkert. Har gjort en liten "to do"-lista med de närmst förestående sakerna som behöver göras. Den där listan blev ganska lång. Och känner jag mig själv rätt så lär den bli betydligt längre innan vi är i mål.

Det blir en hel del detaljarbete, precis som Lucif3r nämnde. En sak har jag lärt mig från min uppväxt, ska man göra något så ska man göra det ordentligt. Det har tagit mig till elitidrottande i två olika sporter med SM-, EM- och VM-medaljer. Numera jobbar jag med egen reklambyrå med många välkända varumärken. Och kojan... hantverket och noggrannheten sitter i detaljerna. Och bilen ska förstås rulla på vägarna! Ut på fotouppdrag, inspirationsresor och möten med kunder och leverantörer. Blir ju en slags reklambil.

I väntan på den beställda tändfördelaren (begagnad) så figurskar jag balkhöljena i nya plåtark. De vita tvärgående balkarna där jag monterat stolarna i ser lite risiga ut med svetsskarvar, diverse hål och lite bucklor. Tidigare gjorde jag mallar i kartong och idag så tog jag fram både vinkelslip och nibbler. Den där nibblern är en nyinköpt historia. Den är säkert bra, men jag får nog köra lite mer för att lära mig den ordentligt, eller helt enkelt låta bli att köra den med en hand och samtidigt hålla kameran med den andra handen, haha! Slipade förstås alla vassa kanter och inom kort ska dessa "höljen" bockas till, grundas och lackas vita. Jag kanske klämmer in en tunn liten dämpmatta mellan den befintliga balken och detta nya balkhölje.

Förhoppningsvis kommer tändfördelaren imorrn. Ska bli spännande att se ifall denna modell kommer att göra susen.

Reglaget aka "knoppen" till huvlåset är nu monterat dolt under instrumentpanelen. Och fjädermekanismen vid själva låsningen är också på plats. Glipan mellan front och motorhuv ser riktigt bra ut. Och nu när huvlåset fungerar kan jag äntligen montera dit grillen! Men inte idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bea5f5b4586a8b47120d40facf892ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3855e4d0daeeee7119038b6e1620b44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cb7b8df3a0ac25f2e627e3afdb4d972.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-076c1db9e22e87807a25631985e97316.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a696c449f61208deb9d1ea7d86007f40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-99e6bffb7790a0212ee753d929288e14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f95b247e0df7a12fad13ecea43e6b612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fff96d4d08055a65581b656c52529f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a5dadb6adf71f7618947b620ab482b6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (16 september )

martinhejdesten
17 september · 298 Inlägg
#343

Ibland är man dum. Ibland är man dum två gånger. Igår körde jag ju med nibblern, med foppatofflor på, jösses vad vassa spån det drösslade. Hyfsat oskönt att försöka gå på trampdynan när en sådan jäkel sitter djupt inborrad i foten. Och ikväll borrade jag i plattjärn. Med foppatofflor på fötterna, igen. Jösses. Att man inte lär sig!

Nåja, det kom ingen tändfördelare med posten idag, så jag gav mig på burfästet till sidebaren. Ni vet ju sedan innan att sidebaren sitter tajt inpå bilens B-stolpe, så pass mycket att hela sidan på bilen lär pressas ut när jag rätar på sidebaren för att rikta den in till det främre fästet. Originalfästet består utav två böjda plattjärn som ska gå runt burstolpen, men jag är nu tvungen att förskjuta fästet inåt mot stolen och göra en ny variant utav det ena fästet för att få distans till B-stolpen. Så jag gjorde en snabbmall i tunn plåt och sedan böjde jag till motsvarande i 5 mm plattjärn, borrade och kapade till rätt längd.

Testmonterade burfästet illa kvickt och det satt riktigt bra! Och så tillbaka på det igen. Är ju tvungen att göra ett nytt fäste för sidebaren på förarsidan också. Och nu var man minsann varm i kläderna. Och borret med. För varmt. Bara att kassera men löste det på annat sätt och nu har jag alltså två nya fästen. Slipas, grundas och lackas i helgen. Längden på förarsidans sidebar ska kapas till rätt längd och sen är de också klara. Nice.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea1cdd1cb6857ce61db1b43fc8256529.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54874aabf9f2fbaf4036d62bfa5a9c7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c95189385d716ea167b41098ca996a3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6e32782ce6ab42ee87cdacee7dc0ea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2717b2ba42c24bf2399dca739733ee48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4717caec84bf09ce833bf7e7d298b35b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (17 september )

Lucif3r
17 september · 440 Inlägg
#344

Hehe ja, skräpet som blir av nibblandet är inte vidare skönt. Jag har inte foppatofflor på mig, men likväl letar sig skiten in i skorna tongue

martinhejdesten
24 september · 298 Inlägg
#345

Jag tänker inte publicera en bild denna gång och skriva "Varning för starka bilder". Men tänk er ett virtuellt fubickfinger. Ett stort sådant. Riktigt stort. Tack Postnord för att ni inte lyckas med det enda ni ska göra enligt er affärsidé – transportera ett paket från A till B. Nu är det puts väck och Postnord rycker bara på axlarna. Inte nog med det, de har slarvat bort 10 andra paket från samma bildemonteringsfirma samma vecka. Jösses.

Bildelsfirman ska reklamera det hela men det är för närvarande 4 veckors väntetid hos Postnord innan de påbörjar någon utredning om vad som har hänt.

Så, det blir till att än en gång söka efter tändfördelare. Finns ju inte många som passar så att säga. Synd att sådant här händer när Andreas har hittat exakt rätt modell. Jag ska kanske köra och hämta den för att vara säker på att ingen A-till-B-firma slarvar bort paketet igen.

Senast redigerat av martinhejdesten (25 september )

Lucif3r
24 september · 440 Inlägg
#346

Ja, postnord är pinsamma....

martinhejdesten
25 september · 298 Inlägg
#347

Äntligen fredag! Igår var det sensommar och jag avrundade kvällen med en kort golfrunda. Idag däremot är det ruggigare än ruggigast. Såg därför fram emot en skön kväll med familjen. Avslutade arbetsdagen och då...stack frun iväg på AW, äldsta dottern skulle övernatta hos en kompis och yngsta dottern stack iväg på party. Så det blev en skön kväll utan familjen. Jaha, men...

...pang på det bara! Kapade förarsidans sidebar och kapade även distanser utav stålrör som ersätter ett gäng brickor. Slipade dessa distanser men även de nya fästena till sidebarsen. Rostskydds- och primerlackade också dem påpassligt nog. Imorrn lackas dessa delar mattsvarta för slutmontering kort därefter.

Och mitt under ett distansmöte knackade det minsann på dörren. En person som jag inte kände igen, med blå outfit. Postnord! Eh? Nej. Jo. Det visade sig att en utav tändfördelarna som jag i all hast beställde igår var ivrig att komma till sin nya ägare. Bra jobbat Postnord! Högt och lågt från deras sida. Det kommer en tändfördelare till, för skulle denna som jag fick idag inte vara rätt så är kanske den andra det. Hursomhelst, den såg inte alls ut som de två andra jag hade (den blästerkasserade samt den som satt i vid provstart av bilen), men enligt Andreas så kan det vara mitt i prick trots allt. Vi får se helt enkelt.

Trevlig fredagkväll på er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b453f04667c408c5a45e2a588be445b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a3e2cfb1ef1ff9c66de786e352da460.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44ac70c5c79638834d618b67c4aa2856.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04b215e01095430e0e3456c06106791c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1574468670bcca9063e48ca34f78a87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-db112d4ad880d4c3b486c95162cb729d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 september )

martinhejdesten
2 oktober · 298 Inlägg
#348

Ibland ser man inte skogen för alla träd. Jodå minsann, ibland är man bra blind. Särskilt när saker och ting man faktiskt behöver finns mitt framför näsan på en.

Här kommer en lång story något förkortad. Ta ett djupt andetag...

För fyra år sedan fick jag en idé om att plocka in kojan i företaget. Tänkte renovera originalmotorn som jag dessvärre hade skurit och frågade en motorverkstad i närheten som skulle ha 40 000 kr för totalrenovering. Jag har ingen aning vad sådant kostar men tyckte där och då att det var för mycket, särskilt för original 35 hk. Farsan nämnde att syrran hade en Suzuki Swift med motor som inte gått särskilt långt och som dessutom passade i kojan. Tyckte att 75 hk lät frestande, dessutom med 95 oktan och 5 växlar (kontra kojans 98 oktan och 4 växlar). Fick nys om att motorn även fanns GTi-modell på 105 hk. Oh, I'm listening... åkte till Katrineholm av alla ställen och köpte en begagnad GTi-motor. Hoppades i min naivitet att det bara var att "stoppa i och starta". Efter kontroll så var skicket sådär, hyfsat risigt om jag ska vara ärlig, vilket jag borde ha förstått med tanke på vrakpriset. Dock en komplett motor. Tvingades till totalrenovering av den motorn istället bl a borra cylinderhål, skaffa nya kolvar, plana topp, slipa kamaxlar mm. Med alla dessa ändringar tillkom förstås en hel del andra justeringar... dvs det ena leder till det andra, som leder till det tredje osv. Jag tvingades kassera originaltändfördelaren pga blästersanden och skaffade bättre begagnad online, förhoppningsvis i bättre skick och av rätt modell. Innan semestern var det dags för uppstartsförsök. Inget funkade. Inga gnistor. Hmm. Lämnade bort hela elsystemet till Olof som konstaterade att vi hade fel typ av tändfördelare då det var en sk centrifugal-mojäng.

Hittade nyligen en tredje tändfördelare, som på pappret såg ut att vara mitt i prick, men Postnord slarvade dessvärre bort denna. Beställde både en fjärde och en femte tändfördelare i hopp om a) någon utav dem inte slarvas bort av Postnord och b) är rätt modell. Körde i förrgår bort och lämnade dessa två till Olof på ONM som frynte på näsan. Njae, då var den där centrifugal-varianten troligtvis bättre. OMG! Inte lätt att skaffa rätt tändfördelare! De nya hade 12 flänsar/kuggar vilket var för många. Kanske rentav får kapa några kuggar för att få rätt på signaltajmingen. Åkte hem igen med vetskapen om att Olof ska iväg på en veckas semester (välförtjänt) och hoppas att nya striktare Corona-restriktioner inte sätter stopp för hans hemresa till Sverige. Jag ringde farsan i morse och bad honom kika på tändfördelaren som sitter kvar på syrrans bil. Ännu ett nytt utseende, endast 4 flänsar. Stämde av med Andreas som skickade vidare bilderna till Olof. Där har vi den! Typ bara att sätta i bilen och starta upp. Helt rätt variant. Och vi slipper rentav att ha med den där "bananformade" signalförstärkaren (spoldrivare).

Haha, och den j*velen satt på bilen som stått utanför garaget hela tiden. Haha, det rycker i ögat just nu. Oh, snap! Hade vi checkat tändfördelaren på syrrans bil tidigare så hade bilen varit igång sedan den 12 juli...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5aa03a1ef83cbd0171c9dce6d12f6715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c76997bdf1dbd732d308d6a5071c08f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4287ade61242760d042d491703353dd6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (2 oktober )

martinhejdesten
tisdag 08:55 · 298 Inlägg
#349

Radiotystnad bruten. Jag fick SMS av Olof på ONM runt lunch igår. Wehej! Full fart norröver och hämtade hem det nykomponerade tändsystemkitet – nåja, nytt och nytt. Det var ju den gamla tändfördelaren (en utav sex totalt) som satt på syrrans bil (offerlammet från 1996). Vi trodde ju inte alls att denna tändfördelare skulle passa min motor från 1989. Jodå, bästa matchen so far. Men jag har iallafall fem extra tändfördelare.

Olof menade på att vi inte hade lyckats med tändsystemet ändå eftersom vi fått fel kopplingsschema, men även att vi inte skaffat oss en coil-driver. Men, med det fixat och några smärre justeringar på tändfördelaren så har vi numera en komplett historia som i teorin ska få liv i motorn!

Och så testade jag mina skärmbreddare – antingen har de krympt i kylan eller så har däcken blivit hiskeligt breda, hehe. Jodå, skärmbreddare ska ju förstås monteras, men inte den modellen på bilden. Det är original från förr och är förstås en aning för smala. Har hört att det är tidskrävande att passa in Miglia arches på bästa sätt. Lär gå åt en hel del tejp som lackskydd och upphängning och så ska det sågas och slipas till fördärvelse. Skärmbreddarna fästs med vinkeljärn gömda under skärmbreddaren. Och så lägger vi på ett lager med bodycoat där för extra skydd.

Så, nu är det lång väntan till helgen då jag högst troligen kommer att testkoppla tändsystemet och, om jag hinner med, eventuell uppstart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5935b312ff2ff686ffbb79dcbde612b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35725936253d59f748363522b6703ba5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb8bc665e9892451625fa4528a745fac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1ac655e1f63e498b014f76ff1a6f2e7a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (tisdag 09:00)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang