Köpråd volkswagen 4motion

Braap88
27 september · 33 Inlägg
#1

går i köp tankar att inskaffa ny bil. Har lite svårt att bestämma mig, tänkte om någon har lite koll på dessa modeller jag kikat på.

*Caddy life 1.9 Tdi /2.0 Tdi 4motion
*Transporter 4motion

Hur är det med växellådan på transporter, är det samma problem som på tex Opel Vivaro och liknande med dåliga lådor?
Drar transporter mycket mer soppa än en caddy life?


Jag hade några krav på ny bil

Max 110 000
fyrhjulsdriven
5 sits med last utrymme

Presidento Of World
28 september · 2 863 Inlägg
#2

Vivaro/Renault trafik osv har en enkel robotlåda som är helt mongo

VW å andra sidan har en mer avancerad robotlåda kallad DSG den är ochså en liten ångestframkallande skit men jag tror att i det här fallet så är denna bättre.

Edit; antar att du menar automatlådor?

Senast redigerat av Presidento (28 september )

Presidento saknar signatur
Braap88
28 september · 33 Inlägg
#3

Presidento skrev:
Vivaro/Renault trafik osv har en enkel robotlåda som är helt mongo

VW å andra sidan har en mer avancerad robotlåda kallad DSG den är ochså en liten ångestframkallande skit men jag tror att i det här fallet så är denna bättre.

Edit; antar att du menar automatlådor?

sorry jag menade manuella lådorna. Jag hade en Vivaro manuell som lådan började krångla på, det var så jag läste att dom var lite krångliga. Därav jag hade fundering kring transportern lådan.

simlar
28 september · 4 358 Inlägg
#4

Transporter får du räkna med runt 1L/mil
Caddy runt 0,7L/mil

Så ja ganska stor skillnad i förbrukning.

Manuella VW-lådor är pålitliga så där behöver du inte oroa dig.

Det du behöver fundera på är hur stor bil du behöver.
En Transporter är mycket större än en Caddy.

torsen
28 september · 4 560 Inlägg
#5

Nu är jag långt ifrån någon specialist på VAG och deras olika 4x4-system.
Finns väl både visco och Haldex.
Vilken som kallas vad vet jag inte.
Men - är det en bil med visco så vet jag - från andra bilfabrikat - att viscon stelnar med tiden.
Ett enkelt sätt att kolla konditionen på viscon är att höra i en så snäv "åtta" som möjligt.
Gör du det på asfalt så "knyter sig" bilen och rullar tungt.
Motsvarande prov på grus kommer att resultera i att (i regel) kurvinre bakhjulet kommer att slira.

simlar
28 september · 4 358 Inlägg
#6

torsen skrev:
Nu är jag långt ifrån någon specialist på VAG och deras olika 4x4-system.
Finns väl både visco och Haldex.
Vilken som kallas vad vet jag inte.
Men - är det en bil med visco så vet jag - från andra bilfabrikat - att viscon stelnar med tiden.
Ett enkelt sätt att kolla konditionen på viscon är att höra i en så snäv "åtta" som möjligt.
Gör du det på asfalt så "knyter sig" bilen och rullar tungt.
Motsvarande prov på grus kommer att resultera i att (i regel) kurvinre bakhjulet kommer att slira.

Alla med tvärställd motor med beteckningen 4motion har Haldex.

Visco sitter endast på bilar med beteckningen Syncro.

torsen
28 september · 4 560 Inlägg
#7

Tack similar.
Ska jag försöka lägga på minnet.

Braap88
28 september · 33 Inlägg
#8

simlar skrev:
Transporter får du räkna med runt 1L/mil
Caddy runt 0,7L/mil

Så ja ganska stor skillnad i förbrukning.

Manuella VW-lådor är pålitliga så där behöver du inte oroa dig.

Det du behöver fundera på är hur stor bil du behöver.
En Transporter är mycket större än en Caddy.

Tackar för info, ska sätta mig och ta en fundering på storlek. Fanns tyvärr inte så många caddy life 5 sits på blocket. Därav jag började kika på transporter.

simlar
28 september · 4 358 Inlägg
#9

Braap88 skrev:

simlar skrev:
Transporter får du räkna med runt 1L/mil
Caddy runt 0,7L/mil

Så ja ganska stor skillnad i förbrukning.

Manuella VW-lådor är pålitliga så där behöver du inte oroa dig.

Det du behöver fundera på är hur stor bil du behöver.
En Transporter är mycket större än en Caddy.

Tackar för info, ska sätta mig och ta en fundering på storlek. Fanns tyvärr inte så många caddy life 5 sits på blocket. Därav jag började kika på transporter.

Tyvärr ovanligt med Caddy life.
Men kan tipsa om att VW Touran är i princip samma bil fast mer ombonad och med multilinkbakaxel istället för bladfjädring.

Höll själv på att kika efter Caddy Maxi Life 4motion innan jag köpte mig en Amarok.
Tanken var att slänga ut bakersta raden så man fick 5-sits med vettig storlek på lastutrymmet.

Men fick bättre pris på en Amarok så blev en sådan istället, däremot är Amaroken dyrare i både skatt och bränsle så i slutändan var det ett sämre köp ekonomiskt sett men passar bättre till min livsstil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang