Volvo 244 T5 byggtråd

I princip allt ska uppdateras i motor, chassi, ljud och komfortväg.
  • 42 Följare
  • 9 678 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 oktober
kallenystrom
1 september · 28 Inlägg
#41

Kolvrinsgapet inslipat. 0,6mm på översta ringen och 0,65mm på andra ringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-dfd742ae0ee861e1da1b114568b8c99b.jpg

Monterat ihop kolvarna med vevstakarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3e0690b0c4811ec500129598e00dc032.jpg

Mätt upp lagerspelet till ramlagerna med hålindikatorklocka. Och sen mätt på vevaxeln med mikrometer. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0f7d1e333669143422a72b0b225f832f.jpg

Har inte använt Volvos rosa tätningsmedel då jag har detta gröna som blivit över från jobbet och det är vad Audi använder till att täta sina flänsar med så jag vet att detta funkar lika bra. Plus så ser det häftigare ut än rosa wink Har använt mig utav en skumgummiroller och applicerat på ytan. Man behöver ej lägga ett tjockt lager. Det som syns här på bilden är på gränsen till för mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fe99658b57fba37af4a85d6bfee0ba9d.jpg
Lagt i vevaxeln och smörjt in med monteringsolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-dc5eee0c3eba9be01afb737a16019824.jpg

Monterat mellandelen och dragit åt alla bultar för hand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e22590948b0d5b6ae3ed42f11f77ac81.jpg

Dragit alla bultar med moment och avslutar med att dra ramlagerbultarna 90grader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f14168abfc67e2476452fcc3093b0012.jpg

Tryckt i alla kolvar och dragit fast vevstaksbultarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b8463e2164f01336c6e2e6ab78e2718b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-66dd2442a055710b7b43c4f65379def4.jpg

Just det, innan kolvarna monterades så gängade jag upp oljereturen för att kunna använda en AN-koppling där, istället för rör med o-ringar. M20x1,5 blev det där nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-53d8ab8d727ad92668b163d21dbf4a32.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (1 september )

kallenystrom
21 oktober · 28 Inlägg
#42

Nu kommer det en längre uppdatering igen!

Kontrollerat skärringspackningen med alla vatten/oljehålen till toppen. Man behövde göra två nya hål i bakkant för vattenflödet. Fick borra upp små hål för att sedan slipa upp dem med en dremel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-91c333387e0b5bf7a7685848a5e20b5f.jpg

Monterat toppen och dragit åt alla ARP-topplocksbultarna med moment och sedan släppt dem en i taget för att sedan dra dem igen för att dem skulle sätta sig i gängorna.
Har sen satt i tryckarna och smörjt dem med monteringsolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-09c6ac71bf220584f1a124eb52f4889f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-495889eb15df435e20a9e9fa3dca2a10.jpg

Har nu börjat plocka av delar från motorn som behövs för att få ihop min nya. Termostathus, vattenrör och givare bland annat hittils. Motorn ska även den plockas ur med lådan så småningom så jag kan ta tex insuget, oljetråget och motorfästena på den för att få ihop den andra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-acdafb69304b3e3be12e20afe060c074.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-1718601c295e689eac525c4e631fcab2.jpg

Lite delar som blivit demonterade hittils.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-17a72bcf52cf75d4eb34a3821e772b31.jpg

Monterat termostathuset med en tillfällig termostat som är borrad igenom för att den inte ska hindra vattenflödet när jag varmkör motorn för att kunna efterdra toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-ef0d00efec386d2b17ca2ce39ce3c43b.jpg
Denna termostat är det jag kommer använda mig utav sen. Öppnar vid 80 grader istället för vid 90.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-01c988eb32a67778516566e0691eebcd.jpg

Vattenrör överflyttat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-8db9b9a451ae7606fe5749282f5829fb.jpg

Då man kör med ARP-bult + fiberpackning så rekommenderas det att efterdra topplocksbultarna efter man varmkört motorn så att allt sätter sig.
Då jag inte är sugen på att montera motorn i bilen för att kunna starta upp den för att sedan behöva plocka bort övre delen av cylinderhuvudet och det jobb som medföljer med det, så har jag lånat denna finurliga värmare. Denna klarar av att värma upp vattnet till ca 100 grader och cirkulera det med en inbyggd elpump. Har kört med värmaren i ca 1h och efter det låtit motorn svalna av igen. Har sen lossat en bult i taget och sedan dragit åt den på nytt med moment.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4be1a819d3a543fdb0f32484cc9b620c.jpg

Rollat cylinderhuvudet med tätningsmedel och sedan lagt i kamaxlarna samt o-ringarna som tätar runt tändstiftshålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-abba9ac3a2d50ce8c91bc0b931b83730.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-56e9cfd063a41db0f03aa2fa186ca2a2.jpg

Övre delen av cylinderhuvudet nerdraget och momentdraget. Har köpt specialverktyget som låser kammarna samt drar ner kåpan med från Biltema och det funkade ypperligt, var värt varenda krona.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a7c7e492579555848e5e68754c2541b4.jpg

Oljepump monterad. Har valt att ta en som är till en S60R, det ska egentligen inte vara någon skillnad på den och en vanlig men är lite osäkert så valde att ta en sådan ändå wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fa45d1a9b9bfe40735fb37ad28a3f6b2.jpg

850-blocken har hydraulisk kamremsspännare och detta vill inte jag ha då jag anser att en mekanisk är bättre. För att kunna montera en mekanisk som då kommer ifrån de nyare blocken så krävs det inte jättemycket jobb.
På första bilden här så ser man att det finns ett litet förborrat hål. Detta får man borra upp med ett 6,8mm borr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-584182fd558985c16076aee251230e72.jpg
När man borrat så får man gänga med en 8mm gängtapp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0bee753fc5c2d9ba1f063a9aba00eda2.jpg
Efter detta så kan man montera spännaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3be7ca4a4be4466f8023950db58e585f.jpg

Satt i nya tätningarna bakom kamdreven. Viktigt är att dessa inte ska pressas in till anslag utan endast så att dem är jämna med ytterkanten på cylinderhuvudet. Gjorde detta fel som det syns på den högra tätningen på bilden. Denna tog jag loss och satte i en ny som jag inte pressade in för långt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-46298e55a0c314a9e4ddc28cc0ea4fa6.jpg
Har köpt nya VVT-enheter då det har varit ett problem med många av Volvos gamla att dem med tiden blir glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-eaaa0ac7ae8e19272876bde7662880e0.jpg
Här är dreven åtdragna och nollade på markeringarna. Man drar åt skruven som håller drevet lite löst, vrider sedan drevet medurs och ställer sedan det så att markeringen på drev och kåpan linjerar. Efter det så drar man åt centrumskruven med angivet moment. Då har man nollat dreven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a239b9ee64425ae104115393387ef8b3.jpg
Kamrem monterad och spännaren står rätt på visaren, har ställt den lite mer åt höger (spänd) då remmen kommer att bli slappare när man har kört ett tag. Dragit runt motorn och den går väldigt lätt och fint big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-608ffe1ba6deea937cd133e334db410a.jpg

Senast redigerat av kallenystrom (21 oktober )

Lucif3r
22 oktober · 536 Inlägg
#43

Nu blev jag nyfiken, varför anser du att mekanisk spännare är bättre än den hydrauliska? Det är extremt sällsynt att dom går sönder, och när dom gör det brukar det mer ofta än inte vara handhavarfel vid komprisionen av spännaren(vid t ex kamremsbyte).

-HakanRacing Folkrace e livet!
24 oktober · 591 Inlägg
#44

Snyggt jobbat med motorn, ser kanonbra ut 😃👍

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
kallenystrom
25 oktober · 28 Inlägg
#45

Lucif3r skrev:
Nu blev jag nyfiken, varför anser du att mekanisk spännare är bättre än den hydrauliska? Det är extremt sällsynt att dom går sönder, och när dom gör det brukar det mer ofta än inte vara handhavarfel vid komprisionen av spännaren(vid t ex kamremsbyte).

Haha två anledningar är det till att jag inte använde en hydraulisk. Första är att jag inte hade någon liggandes😅 Andra är att Volvo har ju själva gått ifrån den hydrauliska för att använda en mekanisk spännare, och vid högre belastning tror jag därför mer på en mekanisk om man bara ställer den rätt. En hydraulisk ser man ju inte om remmen börjar tappa spänsten på heller då det inte finns någon indikering. Men detta är endast min egna uppfattning och en som har jobbat på Volvo som jag har samtalat med😄  Lär märkas sen annars om jag tänkt fel...

-HakanRacing skrev:
Snyggt jobbat med motorn, ser kanonbra ut 😃👍

Tack så mycket! 😊

Senast redigerat av kallenystrom (25 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang