Första bilen tips?

yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

Heej, jag köpte mig förra veckan en första bil Suzuki Swift 2005 automat. Tog mitt körkort för ca 1 månad sen. Behöver all tips ni har. Hur ofta bör jag kontrollera kylarvätskan, bromsvätskan etc? Finns det dagliga kontroll som man kan eller behöver göra? Jag övningskörde med trafikskolans bil som är nyare modell såklart och med den här bilen känner jag ibland att det är jobbigt när man stannar vid trafiksignaler i en uppförsbacke så fort man släpper bromsen börjar bilen rulla bakåt och så fort man ger gas flyr den framåt har ni tips på hur jag kan underlätta det för mig själv?

Lucif3r
9 november 2020 · 2 183 Inlägg

Ptja... Det beror väl lite på hur ofta och hur mycket du kör...
Daglig kontrol, eller snarare kontrol innan varje körning, är väl typ att kolla så du inte har punka på något däck, och att alla lampor(utvändigt) fungerar som dom ska.

Olja och kylarvätska bör du väl kolla "lite då och då".
Bromsarna kan med fördel kontrolleras 2 gånger per år, dvs samtidigt som man skiftar däck. Skadar inte att kolla upp dom oftare så klart, men det beror som sagt mycket på hur mycket och ofta du kör.

Komma igång i uppförsbacke... Har den klassisk mekanisk handbroms så använd den, precis som man (oftast) gör med manuella bilar. Har den bara nå elektriskt på-av elände till handbroms, och komma igång i uppförsbackar verkligen är svårt, så kan du ju alltid vänsterbromsa.

Utmarks-Loke
9 november 2020 · 5 813 Inlägg

Oljan kollar jag då och då efter att jag bytt bil. Efter ett halvår, när man konstaterat att bilen inte drar någon olja, så slutar jag kolla. Bara när jag gör oljebyte kollar jag att bilen fortfarande inte börjat dra olja. Kylarvatten och bromsvätska kollar jag heller aldrig. Däremot är det bra att kolla lufftrycket i däcken ibland, om man parkerar på en hård yta kan man gå en sväng runt bilen och kolla så inget däck börjar bli platt. Spolarvätskan har också en tendens att ta slut så den får man ha koll på under vinterhalvåret.

Nybergrobin
9 november 2020 · 2 377 Inlägg

yoni skrev:
Heej, jag köpte mig förra veckan en första bil Suzuki Swift 2005 automat. Tog mitt körkort för ca 1 månad sen. Behöver all tips ni har. Hur ofta bör jag kontrollera kylarvätskan, bromsvätskan etc? Finns det dagliga kontroll som man kan eller behöver göra? Jag övningskörde med trafikskolans bil som är nyare modell såklart och med den här bilen känner jag ibland att det är jobbigt när man stannar vid trafiksignaler i en uppförsbacke så fort man släpper bromsen börjar bilen rulla bakåt och så fort man ger gas flyr den framåt har ni tips på hur jag kan underlätta det för mig själv?

Tränar man inte start i backe när man tar körkortet idag?

Jag brukar göra såhär iaf

Håll bilen stilla med bromsen, släpp upp kopplingen sakta (1an) tills att du känner att den börjar att greppa/motorn går ner lite i varv, släpp bromsen, öka varvet litegrann och njut av en mjuk start

amazinjoey
9 november 2020 · 1 138 Inlägg

Bra val med Suzuki Swift! Är det en manuell så rekommenderar jag dig att byta oljan i växellådan(Varje 3000 mil) relativt ofta, 5ans växel är rätt så svag på dessa smile

Lucif3r
9 november 2020 · 2 183 Inlägg

Nybergrobin skrev:
släpp upp kopplingen sakta (1an) tills att du känner att den börjar att greppa/motorn går ner lite i varv

Lite svårt på en automat wink

yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

Nybergrobin skrev:

yoni skrev:
Heej, jag köpte mig förra veckan en första bil Suzuki Swift 2005 automat. Tog mitt körkort för ca 1 månad sen. Behöver all tips ni har. Hur ofta bör jag kontrollera kylarvätskan, bromsvätskan etc? Finns det dagliga kontroll som man kan eller behöver göra? Jag övningskörde med trafikskolans bil som är nyare modell såklart och med den här bilen känner jag ibland att det är jobbigt när man stannar vid trafiksignaler i en uppförsbacke så fort man släpper bromsen börjar bilen rulla bakåt och så fort man ger gas flyr den framåt har ni tips på hur jag kan underlätta det för mig själv?

Tränar man inte start i backe när man tar körkortet idag?

Jag brukar göra såhär iaf

Håll bilen stilla med bromsen, släpp upp kopplingen sakta (1an) tills att du känner att den börjar att greppa/motorn går ner lite i varv, släpp bromsen, öka varvet litegrann och njut av en mjuk start

Ja det gör man dock man kör med väldigt nya bilar och jag har aldrig upplevt bilen rulla bakåt så fort man släpper gasen de kanske har ett bättre bromssystem?

yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

amazinjoey skrev:
Bra val med Suzuki Swift! Är det en manuell så rekommenderar jag dig att byta oljan i växellådan(Varje 3000 mil) relativt ofta, 5ans växel är rätt så svag på dessa smile

Tack! Bilen är automat smile

amazinjoey
10 november 2020 · 1 138 Inlägg

yoni skrev:

amazinjoey skrev:
Bra val med Suzuki Swift! Är det en manuell så rekommenderar jag dig att byta oljan i växellådan(Varje 3000 mil) relativt ofta, 5ans växel är rätt så svag på dessa smile

Tack! Bilen är automat smile

Missade det! smile  Men lika viktigt att byta olja på automatlådor smile

Ska du byta stereo rekommederar jag köpa en från typ aliexpress  som är anpassad smile De går på 1500kr

Senast redigerat av amazinjoey (10 november 2020)

yoni
10 november 2020 · 19 Inlägg

amazinjoey skrev:

yoni skrev:

amazinjoey skrev:
Bra val med Suzuki Swift! Är det en manuell så rekommenderar jag dig att byta oljan i växellådan(Varje 3000 mil) relativt ofta, 5ans växel är rätt så svag på dessa smile

Tack! Bilen är automat smile

Missade det! smile  Men lika viktigt att byta olja på automatlådor smile

Ska du byta stereo rekommederar jag köpa en från typ aliexpress  som är anpassad smile De går på 1500kr

Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang