Köpråd: BMW 3-serie

jaka54
20 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
För att återgå till dina bilar...
Samtliga såg ju fina ut! Men lite konstigt att den första A4:an var så billig!
Som vanligt gäller att provköra , lyssna,  kolla allt och ställa frågor.
sen...ta gärna med någon som kan något om bilar!
Habegäret gör ofta att man köper första bästa...Vilket naturligtvis gör att chanserna för att åka på en nit ökar!

Utmarks-Loke
20 november 2020 · 5 809 Inlägg

Angående den första A4:an, som var billig. Antar att den antingen dricker olja eller rasslar i kamkedjan, kanske båda. Men det vore ändå ett kul projekt att köpa den och byta kolvringar, kamkedja eller vad som nu kan behövas. 220hk och quattro blir ju den roligaste vinterbilen någonsin.

trubbelturbo
21 november 2020 · 1 442 Inlägg

Billig är den men inget märkvärdigt? Finns en hel drös gammla B7:or i samma prisklass.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
jaka54
21 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är man 18 år och inte särskilt meckarkunnig eller har tillgång till garage (verktyg,svets kompressor mm) utan bara vill ha en bil att "köra med" så är rådet att köpa en enkel bil utan fyrhjulsdrift och en massa hästkrafter...för sånt betyder fler felkällor och är dyrare i försäkring.
Att styla med en bil växer man väl  aldrig ifrån men försök bortse från sånt.
Trots det blir man lite nyfiken på den första...

Low
21 november 2020 · 3 296 Inlägg

jakjan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

Okej, förstår

Men hur mycket kostar det att byta spännband på kamkedja?

Jag har hört att 323 o 325 är bättre för dom är inline 6 o inte en 4. vet inte om det är sant men folk säger det i alla fall.

PS tror du marknaden kommer att förändras på 10 månader? liksom dom flesta bilarna som jag kollar på kommer ju inte vara kvar när det är dags för mig att köpa bil. PS vad tror du är bra miltal för en bmw 3-serie. Kanske inte specifikt en 3-serie men vad är bra allmänt. Jag kollar själv på 15 000-20 000mil

Men det kanske är mer värt att köpa en 325 för samma peng fast då kommer den nog ha mer mil.



Ska oxå köpa baslåda o lite annat kul, typisk snubbe me första bil.

320i/323i/325i/330i är alla raka 6or.
316i/318i är 4 cylinder.

Jag hade i några år en e36 320i. Skulle aldrig köpa en sådan idag och istället satsat på 325/328 med nästan snarlik bränsleförbrukning och med mer Hk.

Tycker inte rätt du ska vara rädd för äldre bmws om de ha bra service historik.  Men är inte så insatt på bmws idag. Inne på Amerikanska bilar.

Autopower är en bra sida med mycket guids kring olika BMW modeller.

Utmarks-Loke
21 november 2020 · 5 809 Inlägg

Low skrev:
320i/323i/325i/330i är alla raka 6or.
316i/318i är 4 cylinder.

På E46 ja, men inte på E90/91

panda666
21 november 2020 · 4 228 Inlägg

Gamla sexorna tål mycket stryk, det är kylningen som är jobbig, vattenpump, termostat och kylare samt alla slangar. m52 och m54 är bra motorer och skulle precis som andra här rekommendera en sexa, det är när kylningen är dålig och motorn får gå varm där den spricker sen. e46 328-330 skulle ja kolla på.

Low
21 november 2020 · 3 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Low skrev:
320i/323i/325i/330i är alla raka 6or.
316i/318i är 4 cylinder.

På E46 ja, men inte på E90/91

Hänt lite sen man var intresserad av bmws hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang