No float. Eller som man säger på Google Translate-svenska: Inget flyt.
"–It seems like the floaters might be stuck in a closed position", var svaret från Dan på danST Engineering i UK. Så det blev till att rycka bort förgasarkitet, vända det upp och ner och tömma på soppa genom luftningsventilerna och öppna upp flottörhusen. Bensinen var inte så grumlig som på bilden då det var behållaren som var smutsig.
Hur som helst, när jag hade plockat av hela förgasarkitet så noterade jag att det fanns några få droppar bensin i varje förgasarmynning. Utom ett. Och mycket riktigt så är det troligtvis just den förgasaren som strular. Flottören rör sig inte lika fritt som de övriga tre. Där har vi nog problemet.
Och jag tyckte minsann det var lite smutsigt i samtliga förgasare. Finkornig sand/kristaller. Visst, det har stått ett tag, men jag räknade inte med att det skulle vara så mycket. Så det blir till att plocka itu dem helt och rengöra noggrant. Hmm.
Andreas kom förbi då dilemmat lät intressant. Han konstaterade samtidigt att nålventilerna inte rör sig normalt, eller rättare sagt, de sitter mer fast än löst, milt sagt. Detta kan hända när förgasarna står tomma för länge. Och så är nog fallet.
Nu ska jag bara såga ett spår i infästningen för gasvajern så att jag kan ta bort hela förgasarkitet och flytta någonstans där det kan ligga och dra. Luktar en hel del bensin i studion må jag säga. Sniff sniff!
Men, i veckan så fanns det flertalet Instagram-konton som uppmärksammade min mockup-bild där jag hade retuschat dit skärmbreddare, stripe, rättat till den sneda kofångaren och ritat dit hasplåt. Det drösslar in likes och kommentarer och några är uppemot 5 000 likes. Kul med uppmärksamhet!
• • • TRANSLATION • • •No float. Or as they say in Google Translate Swedish: Inget flyt.
"The floaters might be stuck in a closed position," was the response from Dan at danST Engineering in the UK. So, I had to remove the carburetor architecture, flip it upside down, drain the fuel through the vent valves, and open up the float chambers. The gasoline wasn't as murky as in the picture since it was the container that was dirty.
Anyway, when I had taken off the entire carburetor architecture, I noticed that there were a few drops of gasoline in each carburetor throat. Except one. And indeed, that's probably the carburetor causing trouble. The float doesn't move as freely as the other three. There, we likely have the problem.
And I thought it was a bit dirty in all the carburetors. Fine-grained sand/crystals. Sure, it has been sitting for a while, but I didn't expect it to be so much. So, I'll have to disassemble them completely and clean thoroughly. Hmm.
Andreas came by because the dilemma sounded interesting. He also noted that the needle valves don't move normally, or rather, they are more stuck than loose, to put it mildly. This can happen when the carburetors are empty for too long. And that's probably the case.
Now I just need to cut a groove in the attachment for the throttle cable so that I can remove the entire carburetor architecture and move it somewhere it can lie and pull. Smells a lot like gasoline in the studio, I must say. Sniff sniff!
But, this week, there were several Instagram accounts that highlighted my mock-up image where I had retouched fender flares, a stripe, fixed the crooked bumper, and drawn in a skid plate. Likes and comments are pouring in, and some are up to 5,000 likes. Fun with attention!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c18995a00a18785e3a03b8f2b2aa61b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf9727d642eb9f351abfcc6d2b1cd5ec.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b411077ae5880f8829db7e22cc6b6ce.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84c526cc0426f6f3eaf80148ce81e0e6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f19f889893bdce1ab57bc34effbfe447.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5baa2cf773ab8f48e65943bae2a1350.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-63dbf3d744e15364ebdedb6265616dc1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f8c2beca4a4b22ab1568a524953c048.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c9b26fc41dfc7ec23d32ad198d24789e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34925f172e43bc5b49a2e8d0f36cd907.jpg]()