Volvo 740 16v 1990 går fett, surrande bränslepump

Robin-T
22 november · 168 Inlägg
#1

Hej!

Har en 740 1990 med 16v B234f, LH 2,4 som går väldigt fett, speciellt vid kallstart. Den går riktigt orent och hoppigt vid kallstart. Trycker man gasen i botten orkar den inte varva mer än ca 4000. När motorn är varm varvar den ut dock går den väldigt fett. Tomgången blir bättre när bilen är varm men det känns att den fortfarande går fett och orkar inte varva ur ordentligt på 3an och 4an, det känns på avgaserna att den fetar på.

Bränslepumpen under bilen surrade väldigt högt, bytte denna samt bränslefilter. Pumpen lät fortfarande väldigt mycket och insåg att pumpen i tanken var död, bytte även denna till en ny men pumpen under bilen låter fortfarande mycket, surrar och tjuter ibland som om den drar tjuvluft men kan inte hitta vart ifrån den skulle kunna dra tjuvluft då allt är tätt.

Det som är nybytt är:
Kamrem, löphjul och spännare ( står helt rätt)
Olja & Oljefilter
Bränslefilter med nya kopparbrickor
Bränslepump under bilen ( Biltema), Pumpen får 12v
Bränslepump i tanken (Biltema), Pumpen får 12v
Tempsensorn under insuget ( Svart givare precis som innan )


Kontrollerat:
Bilen går ännu sämre när man drar ur LMM
Inga uppenbara avgasläck före lambdan
Lambdasond uppmätt och ger vad jag kunde utläsa korrekta värden
Kablarna mellan Tempsensor och tänd/bränslebox är OHM mätta med bra värden
Kollat efter vacumläck
Dränkt insug och alla slangar med startgas utan direkt skillnad på motorgången
BTR håller vacum
Ryckt ur en och en spridarkontakt vid kallstart och bilen går betydligt sämre
Ryckt en och en tändkabel vid kallstart och bilen går sämre även här
Slangen i tankarmaturen är hel

Vad tror ni att det kan vara för fel? Kan BTR va kass trots att den håller vacum? Drar man ur vacumslangen till BTR och täpper igen nippeln på insuget märker jag ingen skillnad på gången, men somsagt håller btr vacum så tät är den.
Sitter 2st likadana relä framför expansionskärlet, ingen skillnad av att byta plats på dessa, varför sitter det 2st, brukar väl sitta ett spridarrelä där?

Tacksam för svar, tips och idéer mottages gärna [buga]

MVH big_smile

simlar
22 november · 4 419 Inlägg
#2

Ta loss returslangen, btr returnerar bränsle efter 3bar tryck uppnåtts.

Varit med om flera b230f där BTR fastnat i stängt läge och bränsletrycket blir då så högt pumparna orkar pumpa.
Skrålar då i pumparna, man kan tro dom suger luft men det är bensinen som kaviterar inuti pumpen.

Har BTR fastnat kan man lyckas få liv i dom genom att ta loss btr och blåsa med tryckluft in i den ända tills man får den att öppna och släppa ut tryckluften genom returen, sen blåser man med tryckluften en massa gånger så btr får motionera lite.

Senast redigerat av simlar (22 november )

Robin-T
22 november · 168 Inlägg
#3

simlar skrev:
Ta loss returslangen, btr returnerar bränsle efter 3bar tryck uppnåtts.

Varit med om flera b230f där BTR fastnat i stängt läge och bränsletrycket blir då så högt pumparna orkar pumpa.
Skrålar då i pumparna, man kan tro dom suger luft men det är bensinen som kaviterar inuti pumpen.

Har BTR fastnat kan man lyckas få liv i dom genom att ta loss btr och blåsa med tryckluft in i den ända tills man får den att öppna och släppa ut tryckluften genom returen, sen blåser man med tryckluften en massa gånger så btr får motionera lite.

Testat att lossa returalangen och de va bra tryck i den så borde inte vara btr som fastnat men nått säger mig ändå att det kan vara den, eller vad tror du? Kan prova blåsa med tryckluften i den.

Senast redigerat av Robin-T (22 november )

simlar
23 november · 4 419 Inlägg
#4

Låter ju som btr fungerar då.
Men skulle inte skada att mäta bränsletrycket för att vara säker.

Har själv byggt ihop en adapter för att mäta bränsletryck på b230f då man måste mäta tryck före btr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-557f521d3b501eeced1e9cdcdb7077b1.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang