Koppla "bussblinkers" på switch i BMW E36

reklemd
21 januari · 7 Inlägg
#1

Hej,

Med risk för att låta som en avdankad volvoraggare så måste jag medge att jag tycker att det är rätt fränt med konstant ljus i alla blinkers på bilen. Vissa kallar det bussblinkers, andra "raggarkopplat" osv. Iallafall skulle jag vilja fixa detta på min E36a. Jag vill ju givetvis ha kvar blinkersfunktionen och tänker även att det kan vara bra att kunna stänga av "bussfunktionen" på en switch i kupén. Jag förstår att principen är att man kopplar dubbla plussignaler till vardera blinkers, t.ex via en strömtjuv från positionslampans pluskabel.

Skulle man kunna ha en trepolig switch i kupén där en kabel går till båda blinkersen och agerar plus eller minus beroende på hur switchen är ställd? I en av de andra polerna jordar man alltså switchen och till den sista polen tar man ström från positionskabeln.

Blir det risk för kabelbrand om man gör såhär? Är det lugnt om man sätter en säkring på mittenkabeln som agerar plus / minus? Skulle det vara bättre att strunta i positionslampan och dra en pluskabel direkt från batteriet till switchen? (Med säkring då.)

Har skissat ett kopplingsschema nedan. Hoppas det är förståeligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234558/234558-1be24667f4700a68f7fb36f6ac5ecb50.jpg



Tack och hej smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari · 13 674 Inlägg
#2

Tja, jag förstår dig trots att jag är +40 år. Ljus är kul.

Men 3-polig switch ger väl bara plus (eller jord) ut på på 2 olika lägen? Man skulle ju kunna koppla den via 2 reläer så den släpper fram jord eller plus. Helt klart ett kul projekt! En lagom säkring på matningen så är det säkert. Två blinkerslampor blir väl 42w. Så en säkring på 5A bör räcka.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari · 13 674 Inlägg
#3

Sen har Biltema ett alternativ. En blinkerslampa som lyser vitt men byter till orange när man blinkar.

Har faktiskt en sådan själv som ännu inte är installerad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3b3ecde30e398c27213cf8655b7f0e38.jpg

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000038421

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
johanbrolin
22 januari · 43 Inlägg
#4

Trevligt med raggarblinkers, Har det på min e36 sedan fast kopplat direkt utan switch. På touringen tänkte jag sätta i separat lampa i blinkersen på switch så jag bara får konstantljus fram och kan använda blinkers som vanligt. Liten headsupp, man blir en polismagnet när man åker runt som en julgran wink

reklemd
22 januari · 7 Inlägg
#5

johanbrolin skrev:
Trevligt med raggarblinkers, Har det på min e36 sedan fast kopplat direkt utan switch. På touringen tänkte jag sätta i separat lampa i blinkersen på switch så jag bara får konstantljus fram och kan använda blinkers som vanligt. Liten headsupp, man blir en polismagnet när man åker runt som en julgran wink

Har du konstantljus runtom på sedanen? Funkar det isåfall att bara koppla dubbel-plus på framblinkersen för att få även skärmarna och bakblinkersena att lysa? Eller måste man mixtra med fler jordpunkter och relän för det?. Är rätt grön vad gäller el som kanske märks big_smile

Och polisen var min anledning för switchen, så man kan stänga av det om man får kalla fötter.

johanbrolin
22 januari · 43 Inlägg
#6

reklemd skrev:

johanbrolin skrev:
Trevligt med raggarblinkers, Har det på min e36 sedan fast kopplat direkt utan switch. På touringen tänkte jag sätta i separat lampa i blinkersen på switch så jag bara får konstantljus fram och kan använda blinkers som vanligt. Liten headsupp, man blir en polismagnet när man åker runt som en julgran wink

Har du konstantljus runtom på sedanen? Funkar det isåfall att bara koppla dubbel-plus på framblinkersen för att få även skärmarna och bakblinkersena att lysa? Eller måste man mixtra med fler jordpunkter och relän för det?. Är rätt grön vad gäller el som kanske märks big_smile

Och polisen var min anledning för switchen, så man kan stänga av det om man får kalla fötter.

Har klippt minus på blinkers fram båda sidor och dragit + tjuvström från parkeringsljuset på båda sidor från vardera lykta. Alla blinkers runt om lyser konstant. Dock så blinkar blinkersen alldeles för snabbt när man slår på den och i olika takt fram respektive bak. Själv vill jag bara ha fram så därför bygger jag separat lampa in i blinkersen för kontant ljus och så blir inte vanliga blinkersfunktionen påverkad då dem inte ansluter.

Ser riktigt vass ut om du kör angeleyes, dim och raggarblinkers på kvällen tongue
Kan slänga upp en bild vid lunchtid smile

Senast redigerat av johanbrolin (22 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari · 10 721 Inlägg
#7

har du dimljus fram?   jag gjorde följande på min tid som 240raggare

drog blinkersen till + på dimljusen fram så när dimljusen var tända så lös blinkersen på skärmen och den blinkade i otakt när man stängde av dimljusen så  jordade sidoblinkersen genom lampan och blinkade rätt ;-)

fungeraade yppligt för mig     det lösete själva olaglighets problemet ganska smidigt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari · 13 674 Inlägg
#8

Growe skrev:
har du dimljus fram?   jag gjorde följande på min tid som 240raggare

drog blinkersen till + på dimljusen fram så när dimljusen var tända så lös blinkersen på skärmen och den blinkade i otakt när man stängde av dimljusen så  jordade sidoblinkersen genom lampan och blinkade rätt ;-)

fungeraade yppligt för mig     det lösete själva olaglighets problemet ganska smidigt

Jädra smidig lösning! Då kanske även jag ska montera in min låda i bilen. Fast lär få byta blinkersreläet till ett "stabilt".

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
reklemd
23 januari · 7 Inlägg
#9

johanbrolin skrev:

reklemd skrev:

johanbrolin skrev:
Trevligt med raggarblinkers, Har det på min e36 sedan fast kopplat direkt utan switch. På touringen tänkte jag sätta i separat lampa i blinkersen på switch så jag bara får konstantljus fram och kan använda blinkers som vanligt. Liten headsupp, man blir en polismagnet när man åker runt som en julgran wink

Har du konstantljus runtom på sedanen? Funkar det isåfall att bara koppla dubbel-plus på framblinkersen för att få även skärmarna och bakblinkersena att lysa? Eller måste man mixtra med fler jordpunkter och relän för det?. Är rätt grön vad gäller el som kanske märks big_smile

Och polisen var min anledning för switchen, så man kan stänga av det om man får kalla fötter.

Har klippt minus på blinkers fram båda sidor och dragit + tjuvström från parkeringsljuset på båda sidor från vardera lykta. Alla blinkers runt om lyser konstant. Dock så blinkar blinkersen alldeles för snabbt när man slår på den och i olika takt fram respektive bak. Själv vill jag bara ha fram så därför bygger jag separat lampa in i blinkersen för kontant ljus och så blir inte vanliga blinkersfunktionen påverkad då dem inte ansluter.

Ser riktigt vass ut om du kör angeleyes, dim och raggarblinkers på kvällen tongue
Kan slänga upp en bild vid lunchtid smile

Det är ju ett alternativ att sätta separata lampor i framblinkersena förstås, men tänkte att det var häftigare att ha det runtom. Visa gärna en bild på din så får jag försöka bestämma mig. smile

johanbrolin
27 januari · 43 Inlägg
#10

reklemd skrev:

johanbrolin skrev:

reklemd skrev:
Har du konstantljus runtom på sedanen? Funkar det isåfall att bara koppla dubbel-plus på framblinkersen för att få även skärmarna och bakblinkersena att lysa? Eller måste man mixtra med fler jordpunkter och relän för det?. Är rätt grön vad gäller el som kanske märks big_smile

Och polisen var min anledning för switchen, så man kan stänga av det om man får kalla fötter.

Har klippt minus på blinkers fram båda sidor och dragit + tjuvström från parkeringsljuset på båda sidor från vardera lykta. Alla blinkers runt om lyser konstant. Dock så blinkar blinkersen alldeles för snabbt när man slår på den och i olika takt fram respektive bak. Själv vill jag bara ha fram så därför bygger jag separat lampa in i blinkersen för kontant ljus och så blir inte vanliga blinkersfunktionen påverkad då dem inte ansluter.

Ser riktigt vass ut om du kör angeleyes, dim och raggarblinkers på kvällen tongue
Kan slänga upp en bild vid lunchtid smile

Det är ju ett alternativ att sätta separata lampor i framblinkersena förstås, men tänkte att det var häftigare att ha det runtom. Visa gärna en bild på din så får jag försöka bestämma mig. smile

Ursäkta att jag var lite sen med bilderna. Hade lite problem att sparka igång min gamla telefon för att få tag i dem. Bilen är idag inte i bruk. Tyvärr hade jag inga bilder från sidan eller hur det är kopplat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236834/236834-6e89d8133b01771752b7796548a975e9.jpg

Brådhis * Voff voff *
27 januari · 6 292 Inlägg
#11

reklemd skrev:
Det är ju ett alternativ att sätta separata lampor i framblinkersena förstås, men tänkte att det var häftigare att ha det runtom. Visa gärna en bild på din så får jag försöka bestämma mig. smile

Lysande blinkers bak kommer nog mest bara se ut som ett jordfel...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
johanbrolin
27 januari · 43 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

reklemd skrev:
Det är ju ett alternativ att sätta separata lampor i framblinkersena förstås, men tänkte att det var häftigare att ha det runtom. Visa gärna en bild på din så får jag försöka bestämma mig. smile

Lysande blinkers bak kommer nog mest bara se ut som ett jordfel...? smile

korrekt...

Jag skulle med facit i hand satt separata lampor. smile

Senast redigerat av johanbrolin (27 januari )

reklemd
31 januari · 7 Inlägg
#13

johanbrolin skrev:

Brådhis skrev:

reklemd skrev:
Det är ju ett alternativ att sätta separata lampor i framblinkersena förstås, men tänkte att det var häftigare att ha det runtom. Visa gärna en bild på din så får jag försöka bestämma mig. smile

Lysande blinkers bak kommer nog mest bara se ut som ett jordfel...? smile

korrekt...

Jag skulle med facit i hand satt separata lampor. smile

Jo, det avgör nog saken. Får bli separata lampor fram. Tack för bilden!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari · 10 721 Inlägg
#14

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
har du dimljus fram?   jag gjorde följande på min tid som 240raggare

drog blinkersen till + på dimljusen fram så när dimljusen var tända så lös blinkersen på skärmen och den blinkade i otakt när man stängde av dimljusen så  jordade sidoblinkersen genom lampan och blinkade rätt ;-)

fungeraade yppligt för mig     det lösete själva olaglighets problemet ganska smidigt

Jädra smidig lösning! Då kanske även jag ska montera in min låda i bilen. Fast lär få byta blinkersreläet till ett "stabilt".

mest förvånad att jag som 20åring kunde lista ut den lösningen själv. när man tänker tillbaka på det.  höll på rätt mycket med den bilen en gammal 240Glt från 83.    en hel kartong med oanvända kablar fick jag plocka ur den när jag köpte den..

minns att jag höll på att pilla med blinkersen och ville inte ha sidoblinkersen lysande hela tiden. som alla hade på den tiden.
utan ville ha så jag kunde släcka dom men att dom fungerade.   säkert inte optimalt att lita på jorden genom en glödlampa men det var inga konstigheter märkligt nog smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang