Hastighetsindex på däck

Spango
17 mars 2021 · 2 Inlägg

Hej!
Jag ska till att beställa nya sommardäck och började fundera över det här med hastighetsindex. Har en VW Golf 2014, toppfart 200 km/h i registret - så det är alltså index "H" (210 km/h) som ligger närmast på pappret.

Jag undrar om det finns det någon fördel/nackdel att exempelvis välja index "V" (240 km/h) istället för "H". Vad är skillnaden om det ens finns någon, beträffande livslängd, komfort, respons m.m?

Däcken jag kollat på är fö. Michelin Primacy 4.

Mossan1
18 mars 2021 · 2 823 Inlägg

Priset är det du märker av.

Att gå UPP i klass borde ju inte vara problem.

Men å andra sidan följs det inte upp överhuvudtaget av någon.
Skrivbordsprodukt från EU.

På tyska autobahn kanske, förresten.
Där kan det ju faktiskt vara relevant.

viccoA
18 mars 2021 · 3 109 Inlägg

Högre hastighetsindex brukar innebära något mjukare däck (slits snabbare). Indexet ska följas så tillvida att du ska ha däck med MINST bilens toppfart (undantaget vinterdäck). Det samma gäller belastningsindex.

Tror det är sällan man får böter och tror inte besiktningen tittar så noga. Däremot kanske en nitisk tekniker från försäkringsbolaget tittar på det om bilen åker av vägen pga däckexplosion, vem vet, då kanske de nekar ersättning. Alt kanske om man betett sig illa i trafiken kanske en petig polis bötfäller dig för det.

Senast redigerat av viccoA (18 mars 2021)

Spango
18 mars 2021 · 2 Inlägg

Tack för svar. Ang. prisskillnad mellan olika hastighetsindex var den knappt märkbar på de däck jag kollat på, åtminstone inte vad gäller mellan index H > V. Jag såg de blev dyrare om man gick upp många index, men det är inget jag tänker göra. Jag funderade mest på om det fanns fördel att köpa V istället för H

Bassiehof
19 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Det är så många variabler att en direkt jämförelse mellan tillverkare inte är möjlig. Det beror helt på vilka egenskaper de har prioriterat. Högre hastighetsklass innebär tåligare stomme. Samma sak med lågprofil. När det gäller gummits hårdhet är det Shore talet som är intressant. Mjukare gummi slits fortare.

Senast redigerat av Bassiehof (19 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang