Opel Astra 1.6 16V 04a. Den hugger på låga varv

Poppsey
4 januari 2011 · 479 Inlägg

Morsans bil har lite problem. Den hugger på låga varv.
Det är bytt lmm på den.
Det är bytt tändkasett.
Det är bytt lambdasond.

Fast håller man jämn gas i 90 så kan den hugga till då med. Hugger till ganska ordentligt iaf :o

Någon som har en aning vad det kan vara?? big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
herrsjoberg
4 januari 2011 · 16 Inlägg

prova att plugga EGR;en det var felet på min fars vectra. har du stora plånboken framme kan du ju köpa en ny egr:)

//mocklarn

Volvo 944 GL -91 "Sladdisen" (1991)
BMW 2002 cab "Convertible" (1971)
Poppsey
4 januari 2011 · 479 Inlägg

Egr?? tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
4 januari 2011 · 479 Inlägg

Vilket är det bästa sättet att plugga igen den?smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
chrijjle Gasglad Skåning'
4 januari 2011 · 49 Inlägg

En ventilpryl wink
Googla!

Poppsey
4 januari 2011 · 479 Inlägg

Aha! Får jag undersöka imorgon tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
chrijjle Gasglad Skåning'
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Gör så wink

Poppsey
4 januari 2011 · 479 Inlägg

Denna manicken har ju funnits ett tag yikes

I´m living my life a quarter mile at the time!
chrijjle Gasglad Skåning'
5 januari 2011 · 49 Inlägg

Har du löst det? smile

herrsjoberg
5 januari 2011 · 16 Inlägg

det är en ventil som återcirkulerar avgaser tillbaks in i insuget för att få ned förbränningstemperaturen..
i vissa fall kärvar ventilen ihop och ställer sig i yttre eller innre läge vilket medför att motorn rycker, han vet alltså inte riktigt hur han ska ha det;)
jag lade en 4mm tjock packning under hela egr-ventilen så att det ingående hålet till den pluggades. på så vis behöver inte motorn tänka på om han ska spruta in mer eller mindre avgaser i insuget. klart!big_smile
fungerar mycket bra som provisorisk lösning.

//herr sjoberg

Volvo 944 GL -91 "Sladdisen" (1991)
BMW 2002 cab "Convertible" (1971)
Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Ska lösa det imorgon eller ikväll . Bilen är inte hemma idag tongue


Okej! Tack för all info big_smilebig_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Mitsuhini
5 januari 2011 · 337 Inlägg

jag skulle satsa på tändkablarna vilket jag antar att de aldrig är bytta. byt stift när du ändå håller på om det inte är gjort.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Nordixx
5 januari 2011 ·

EGR ,, ventiel

Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Tändkablar och EGR kollar jag imorgon ! Tack för info big_smilebig_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
micke-opel
5 januari 2011 · 562 Inlägg

Poppsey skrev:
Tändkablar och EGR kollar jag imorgon ! Tack för info big_smilebig_smile

Tändkablar kan du ju räkna bort då de inte finns samt då du nämnde att du tändkassetten var bytt (tändkassetten "ersätter tändkablarna" på den här modellen).

Har du några felkoder?

Vet ej om du har Astra G eller Astra H men på Astra H sitter det oftast luftmassemätare på 1,6 så då kanske det kan vara på sin plats att gå in med Tech 2 och kolla luftflöde beroende på EGR läge och om man på så sätt kan se hur mycket avgaser som återleds. Samt om det går att kolla EGR ventilens läge osv.

9-5 Aero Sedan -05
Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Visar inga felkoder vad jag vet. Den har varit inne och kollat de.
Kolla luftflödet och EGR.

EGRen kan man kolla till imorgon när det är ljust ute.

I´m living my life a quarter mile at the time!
Ferdi
29 mars · 1 Inlägg

Har samma problem, har du löst ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang