Är detta OBD2?

Mulloman
6 april 2021 · 4 Inlägg

Hej bilproffs!
Precis införskaffat mig min första bil, En peugeot 306XS 1.6 -98.
Bilen fungerar felfritt utöver lite saker som behövs smörjas men då jag är ny på bilar och försöker lära mig allt jag kan så hade jag velat se om bilen har några fel koder. Men innan jag springer iväg och köper mig en OBD2 Scanner så undrar jag om porten är en obd2. Den ser lite annolunda ut.

Är tacksam för all hjälp!
Robin

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239483/239483-91d178d5513cc8bb93bf2f3329416341.jpg

Xebers76
6 april 2021 · 2 271 Inlägg

Japp det är ett OBDII-uttag på bilden

spillolja
6 april 2021 · 4 025 Inlägg

https://www.aliexpress.com/item/1005002 … web201603_

räkna med att Postmord lägger på moms + 75:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
6 april 2021 · 4 025 Inlägg

Ser att det är en 1998, risken finns att protokollet inte är OBD2

har haft 2st 00:or som inte är OBD2  VW golf 1.6 , Renautl Clio 1.2
kan behövas en som är Specifik för just Peugeot

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mulloman
6 april 2021 · 4 Inlägg

spillolja skrev:
Ser att det är en 1998, risken finns att protokollet inte är OBD2

har haft 2st 00:or som inte är OBD2  VW golf 1.6 , Renautl Clio 1.2
kan behövas en som är Specifik för just Peugeot

Tack! Man blir osäker men då vet jag iaf att det är OBD2. Den var inte dyr så testar att beställa den scannern smile

Mulloman
6 april 2021 · 4 Inlägg

Xebers76 skrev:
Japp det är ett OBDII-uttag på bilden

Tack för hjälpen! smile

Lucif3r
6 april 2021 · 2 215 Inlägg

spillolja skrev:
Ser att det är en 1998, risken finns att protokollet inte är OBD2

har haft 2st 00:or som inte är OBD2  VW golf 1.6 , Renautl Clio 1.2
kan behövas en som är Specifik för just Peugeot

Dags att ta fram pekpinnen hör jag wink
"OBD2" Står för "On Board Diagnostic (2)", dvs det är kontakten i sig.

Det du far efter är vilket protokoll bilen kommunicerar genom. "Standard" är något av ISO-protokollen, och blev "krav"(läs: majoriteten av biltillverkare började använda det) tidigt 2000-tal.
Tidigare årsmodeller med OBD2 kan, i stort sett, använda vilket hopkok av protokoll som helst. Inget fel i det egentligen, det betyder istortsett bara att billiga universalsläsare inte förstår sig på dom.
T ex volvo, dom införde OBD2 1996 på 940, 850 och 960. Men, både 940 och vissa 850 "kan" man inte läsa ut med en vanlig läsare, utan för en lekman så får man bygga sig en egen mha en LED. Den fungerar på samma sätt som föregångaren OBD1(blink-dosa under huven, infört 1988).
Motronic4.4(850GLT, x70 20V 97-98, 960 96+) "kräver" en specifik läsare med specifik programvara, då det använder ett modifierad KWP-2000 protokoll.
Det går att lura in M4.4 i ISO-"standard" och få ut generiska koder från *motorn* med typ en ELM327-läsare(... ibland), men kringutrustning såsom ABS är bara att glömma.
Det var först runt 2004-2005 volvos blev "helt" ISO-kompatibla, men ABS fortsatte att vara lite hit'n'miss med universalsläsare bra mycket längre.

Nu tog jag bara volvo som exempel, då det är dom jag är insatt i protokollen på. Jag vet att t ex Audi var ungefär lika märkliga under samma period.

Så, TL;DR: OBD2 är bara den fysiska kontakten, och säger egentligen ingenting om vilken läsare som fungerar och inte fungerar.

Senast redigerat av Lucif3r (6 april 2021)

Brådhis * Voff voff *
6 april 2021 · 10 280 Inlägg

spillolja skrev:
Ser att det är en 1998, risken finns att protokollet inte är OBD2

har haft 2st 00:or som inte är OBD2  VW golf 1.6 , Renautl Clio 1.2
kan behövas en som är Specifik för just Peugeot

Låter märkligt? Tjejen hade en Beetle 1.6 -99 förut och den kunde min OBD2-läsare (universell) prata med alldeles utmärkt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mulloman
7 april 2021 · 4 Inlägg

Lucif3r skrev:

spillolja skrev:
Ser att det är en 1998, risken finns att protokollet inte är OBD2

har haft 2st 00:or som inte är OBD2  VW golf 1.6 , Renautl Clio 1.2
kan behövas en som är Specifik för just Peugeot

Dags att ta fram pekpinnen hör jag wink
"OBD2" Står för "On Board Diagnostic (2)", dvs det är kontakten i sig.

Det du far efter är vilket protokoll bilen kommunicerar genom. "Standard" är något av ISO-protokollen, och blev "krav"(läs: majoriteten av biltillverkare började använda det) tidigt 2000-tal.
Tidigare årsmodeller med OBD2 kan, i stort sett, använda vilket hopkok av protokoll som helst. Inget fel i det egentligen, det betyder istortsett bara att billiga universalsläsare inte förstår sig på dom.
T ex volvo, dom införde OBD2 1996 på 940, 850 och 960. Men, både 940 och vissa 850 "kan" man inte läsa ut med en vanlig läsare, utan för en lekman så får man bygga sig en egen mha en LED. Den fungerar på samma sätt som föregångaren OBD1(blink-dosa under huven, infört 1988).
Motronic4.4(850GLT, x70 20V 97-98, 960 96+) "kräver" en specifik läsare med specifik programvara, då det använder ett modifierad KWP-2000 protokoll.
Det går att lura in M4.4 i ISO-"standard" och få ut generiska koder från *motorn* med typ en ELM327-läsare(... ibland), men kringutrustning såsom ABS är bara att glömma.
Det var först runt 2004-2005 volvos blev "helt" ISO-kompatibla, men ABS fortsatte att vara lite hit'n'miss med universalsläsare bra mycket längre.

Nu tog jag bara volvo som exempel, då det är dom jag är insatt i protokollen på. Jag vet att t ex Audi var ungefär lika märkliga under samma period.

Så, TL;DR: OBD2 är bara den fysiska kontakten, och säger egentligen ingenting om vilken läsare som fungerar och inte fungerar.

OJ! ja det är skönt att någon tar tid på sig att rulla upp ärmarna och visar denna grapp vad som är vad smile

jag ska se om man kan leta upp en scanner som är gjord för peugeot bilar och ska även se om det står finstilt i min instuktionsbok vad det är för protokoll smile
Har aldrig använt en scanner innan så vet egentligen inte vad för information man skall få upp men har läst, sett och hört att det alltid är bra att ha en OBD2 scanner till sin bil för snabbt felsöka och "hålla" koll på bilen smile
Du vet möjligtvis ingen scanner du hade rekommenderat till mig?

Tack för svar och pekandet med pekpinnen wink

spillolja
7 april 2021 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang