3714
Sök

Audi GT Coupe - Framhjul/drivaxel sitter fast på ena sidan. Som i att den inte roterar utan har låst sig...

5 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Hej!
Har givit mig i kast med en gammal Audi GT coupé. Årsmod -80 tror jag...

Ena framhjulet rör sig inte. Tog loss bromsok då den stått många år och jag trodde det var bromsarna.

På ena sidan (vä) snurrar det ok, men andra sidan (hö) rör sig inte en millimeter.

Eftersom vä sida snurrar så borde det ju inte vara växellådan som sitter fast, eller kan det vara det?
Funderar på om hjullagret rostat ihop på hö sida..? Har sprutat på rejält med rostolja och försökt vrida drivaxeln med rörtång, men helt stumt.

Nån som har tips på vad det kan bero på?

Tackar på förhand!

6 692 Inlägg
25 april 2021
Om hjullagret har skurit ihop och nypt så kanske det går att rubba ifall du värmer med en skärbrännare

De/Dem

5 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Tack för svar. Ja, tänkte att det kan man prova om inte WD40 i nån dag verkar.
Har dock ingen skärbrännare eller gassvets, men man kanske kan testa med en vanlig enkel gasolflaska.

Frågan är dock om det kan vara i växellådan? Kan det bli så att ena sidan snurrar och andra låser sig om den står några år?
Den rullade för egen maskin dit där den nu står.

6 692 Inlägg
25 april 2021
Om inte växellådan stått tom så kan det inte rosta invändigt eftersom du har olja i den

Hjullager och bromsar är det första som kan "stå sönder"

De/Dem

5 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Ja, andra sidan snurrar hur fint som helst, så jag hoppas och satsar på att det är hjullagret.

Mvh

6 245 Inlägg
25 april 2021
Hur ser drivaxeln ut på en sådan, är det så att man kan lossa skruvarna och så är drivknuten lös från en fläns, eller är det med axeltapp i båda ändar?

5 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Återstår att se. Bara konstaterade att ena sidan satt fast. Men är det en skruvfläns så blir det ju lättare att ta isär och isolera felet till navet eller växellådan.

Står i en lada nu så inte bästa förutsättningar att skruva, och först vill jag bara ha hem den till garaget till att börja med. Sen får jag se om det är värt att ge sig på den eller om den är bortom räddning för min del...

Det som triggar mig att ge mig i kast med den är att jag faktiskt körde den dit den står för egen maskin för ca 7 år sen...

Kommer verkligen att behöva en del goda råd under resans gång, men har hunnit bli gubbe så ska man få ett långtidsprojekt gjort nån gång i livet så är det bäst att kära igång! smile

5 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Hur ser drivaxeln ut på en sådan, är det så att man kan lossa skruvarna och så är drivknuten lös från en fläns, eller är det med axeltapp i båda ändar?

Kollade lite på YT och det verkar som att det är skruvad fläns vid växellådan. Osäker på om det är så också  på så gamla som min -80...

3 747 Inlägg
2 maj 2021
Betydligt större sannolikhet att hjullagret rostat fast, än internt i växellådan.

Men omöjligt är det inte.
Det lagret kan vara över oljenivån i slutväxeln.

Lite kostigt ändå, på en som stått i lada. Dom brukar klara sig oerhört bra.
Om det inte var jordgolv....

Sök