Tesla Roadster Space-X ska göra 0-100 på 1.1 sekunder

Low
24 maj 2021 · 3 306 Inlägg

Detta med "thrusters", går det tillverka en gatlegal bil år 2021 med dessa på? De låter ju lite grann också?.. eller har jag missat något?

torpis Forummoderator
25 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Detta med "thrusters", går det tillverka en gatlegal bil år 2021 med dessa på? De låter ju lite grann också?.. eller har jag missat något?

Det lär bara vara tillåtet på inhägnat område. Ungefär som en launch control på en turbobil med eftermarknadssprut. Det går utmärkt att göra väldigt många personer döva med en sådan sak om det används fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
förstår inte riktigt heller..    killarna som kör dragracing på klistrad bana har svårt att klara den tiden... att man rullar det på vanliga gatdäck på väg köper jag inte...   

ett exempel hur man på klistrad med slicks 4wd  klipper iväg bilen på 1.66sec   det är ganska våldsamt svårt att se att man klarar det med gatdäck.. oavsätt efffekt.  https://www.youtube.com/watch?v=R7t4C_0 … baMotoring     

och där snackar vi en bil som är lätt med skapligt med effekt.

Det är här elmotorn visar sin starka sida och kan leverera bra med pulver hela registret. En bensinmotor med en maxeffekt är ju väldigt begränsad. Golfen med 1200hk lär ju ha 1100Nm i vridmoment eller så. Den är ju ingen lämplig dragbil(husvagn) trots 1100Nm vilket är mer än en Audi Q7 med 6liters V12 diesel.  Så drivlinan är faktiskt inte alls speciellt bra och ändå blir det rätt bra fjång i den lille golfen. Men det är ju som att hoppa på vågen när man väger sig, är det verkligen rätt siffra att presentera?  Tja, för just dragracing är ju Golfen kvick men som sagt det är ju väääldigt nischat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
25 maj 2021 · 3 306 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
förstår inte riktigt heller..    killarna som kör dragracing på klistrad bana har svårt att klara den tiden... att man rullar det på vanliga gatdäck på väg köper jag inte...   

ett exempel hur man på klistrad med slicks 4wd  klipper iväg bilen på 1.66sec   det är ganska våldsamt svårt att se att man klarar det med gatdäck.. oavsätt efffekt.  https://www.youtube.com/watch?v=R7t4C_0 … baMotoring     

och där snackar vi en bil som är lätt med skapligt med effekt.

Det är här elmotorn visar sin starka sida och kan leverera bra med pulver hela registret. En bensinmotor med en maxeffekt är ju väldigt begränsad. Golfen med 1200hk lär ju ha 1100Nm i vridmoment eller så. Den är ju ingen lämplig dragbil(husvagn) trots 1100Nm vilket är mer än en Audi Q7 med 6liters V12 diesel.  Så drivlinan är faktiskt inte alls speciellt bra och ändå blir det rätt bra fjång i den lille golfen. Men det är ju som att hoppa på vågen när man väger sig, är det verkligen rätt siffra att presentera?  Tja, för just dragracing är ju Golfen kvick men som sagt det är ju väääldigt nischat.

Men nu var det väl tal om grep? 😅Tycker lille golfen hade bra drag på hela registret men problem med grep ändå med sin lilla vikt.
Men som du säger annars är ju bilen värdelöst till allt annat😁


Btw de som är inne på garaget 24/7 kanske laddar sina bilar🤭 skämt o sido.

torpis Forummoderator
25 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Men nu var det väl tal om grep? 😅

Ja men det är poängen med elmotorn. Den kan kontinuerligt ge kraft utan växlingar som ger ryck, utan torque steer som gör att bilen gungar fram i sidled och greppet äventyras. Golfen är ju en liten studsboll

En elbil kör ju samma tid gång på gång på gång medan "riktiga" bilar är avhängt på så mycket runt. Varvtal och laddtryck vid launch justeras kontinuerligt mot aktuellt väder så att man inte får för mycket eller för lite effekt, lika så hur mycket ALS man har eller hur växellådan växlar spelar roll. Det är ju inte ovanligt att någon gör en bra start men spinner bort sig på 2:an eller 3:ans växel osv...  Så elmotorns förmåga att mjukt leverera kraft utan mekaniska växlar ger en stor fördel vilket kan förklara hur man kan åka 8sek på gatdäck på opreppat.

Annars är det ju så som Brooks på dragtimes gör, montera bättre och bättre däck på sin McLaren och får en bana som är bättre och bättre preppad och bättrar sina rekord löpande. Det är ju exakt samma bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
25 maj 2021 · 3 306 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Men nu var det väl tal om grep? 😅

Ja men det är poängen med elmotorn. Den kan kontinuerligt ge kraft utan växlingar som ger ryck, utan torque steer som gör att bilen gungar fram i sidled och greppet äventyras. Golfen är ju en liten studsboll

En elbil kör ju samma tid gång på gång på gång medan "riktiga" bilar är avhängt på så mycket runt. Varvtal och laddtryck vid launch justeras kontinuerligt mot aktuellt väder så att man inte får för mycket eller för lite effekt, lika så hur mycket ALS man har eller hur växellådan växlar spelar roll. Det är ju inte ovanligt att någon gör en bra start men spinner bort sig på 2:an eller 3:ans växel osv...  Så elmotorns förmåga att mjukt leverera kraft utan mekaniska växlar ger en stor fördel vilket kan förklara hur man kan åka 8sek på gatdäck på opreppat.

Annars är det ju så som Brooks på dragtimes gör, montera bättre och bättre däck på sin McLaren och får en bana som är bättre och bättre preppad och bättrar sina rekord löpande. Det är ju exakt samma bil.

Snyggt förklarat!👍👍

Kan tänka mig att de kommer/finns elbilar som är helt rensade och med mini batterier, för spara vikt.😅 Läskigt snabba.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2021 · 7 228 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:

Low skrev:
Men nu var det väl tal om grep? 😅

Ja men det är poängen med elmotorn. Den kan kontinuerligt ge kraft utan växlingar som ger ryck, utan torque steer som gör att bilen gungar fram i sidled och greppet äventyras. Golfen är ju en liten studsboll

En elbil kör ju samma tid gång på gång på gång medan "riktiga" bilar är avhängt på så mycket runt. Varvtal och laddtryck vid launch justeras kontinuerligt mot aktuellt väder så att man inte får för mycket eller för lite effekt, lika så hur mycket ALS man har eller hur växellådan växlar spelar roll. Det är ju inte ovanligt att någon gör en bra start men spinner bort sig på 2:an eller 3:ans växel osv...  Så elmotorns förmåga att mjukt leverera kraft utan mekaniska växlar ger en stor fördel vilket kan förklara hur man kan åka 8sek på gatdäck på opreppat.

Annars är det ju så som Brooks på dragtimes gör, montera bättre och bättre däck på sin McLaren och får en bana som är bättre och bättre preppad och bättrar sina rekord löpande. Det är ju exakt samma bil.

Snyggt förklarat!👍👍

Kan tänka mig att de kommer/finns elbilar som är helt rensade och med mini batterier, för spara vikt.😅 Läskigt snabba.

Elektriska formula student går enormt fort idag big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
25 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Snyggt förklarat!👍👍

Kan tänka mig att de kommer/finns elbilar som är helt rensade och med mini batterier, för spara vikt.😅 Läskigt snabba.

Ja! Batterier dimensioneras mot förmodad användning. Man pratar kapacitet per vikt men även power density. Alltså hur mycket kan du drar ur ett batteri per vikt. En bil med 100kWh som går 60mil i 100km/h behöver ganska låg medeleffekt. Medan en dragster behöver väldigt mycket effekt på kort tid. 1000kW eller 1360hk i 9 sekunder är bara 2.5kWh i kapacitet.

Kan man plocka ut 1000kW ur 2.5kWh batteri? Pratar vi 800volt som är modernt så blir 2.5kWh ungefär 3100mAh per cell och då 1250Ampere.(orimligt) De bästa cellerna idag kan nog ge kanske 50C alltså 50 gånger sin kapacitet korta stunder. 25Ah per celler är rimliga minimum. 25Ah x 800v blir 20kWh.

En "Tesla" med 20kWh skulle alltså förbruka 2.5kWh per repa. Kör 8 repor på strippen och sen fortfarande ha mos kvar för att åka hem smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
26 maj 2021 · 3 109 Inlägg

Hamilton skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
hmm den såg bra ut? men det räcker inte för mig, jag vill kunna trampa på gaspedalen och vara på jobbet efter 0.5 sec annars köper ja inte.

Knappt så en bättre begagnad Top Fuel räcker till

Ska vara generalknas på den om den inte hänger av Teslan en Top Fulen är uppe i 200 efter 0.8 sec

Syftade på Pandans 0.5s till jobbet...

Senast redigerat av viccoA (26 maj 2021)

torpis Forummoderator
1 juni 2021 · 10 572 Inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
1 juni 2021 · 3 306 Inlägg

torpis skrev:

För över 20 miljoner så är det nog bäst att Rimac var snabbare😅. Galet snabb bil men förstår inte riktigt meningen med hela racet.🤔

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2021 · 13 736 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:

För över 20 miljoner så är det nog bäst att Rimac var snabbare😅. Galet snabb bil men förstår inte riktigt meningen med hela racet.🤔

visa hur snabba bil dom har..   för många är en ferrari en snabb bil.   20millar är endå inte så farligt om man sre till vad det är för fordon.  ingen av bilarna är för fattiga personer..  och köper man bilar för dom pengarna vill man oftast ha det snabbaste och det bästa.   jag tycker bara att det är så förbannat tråkigt utan motorljud.  kommer nog aldrig komma över det.  ett fordon måste ha en brummande motor som ger feedback.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
1 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
ett fordon måste ha en brummande motor som ger feedback.

Du är för gammal smile

Jag kan gilla en motor, men inte just i ett fordon. Alltså en Posrche med boxer 12cyl eller en RX7 md 4 rotor wankel är fränt, men on något annat så som en raket är snabbare så bugar jag för det.

Kör själv just jetmotorer för fart och ljud!

Meeeop meeop!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
2 juni 2021 · 3 306 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:

torpis skrev:

För över 20 miljoner så är det nog bäst att Rimac var snabbare😅. Galet snabb bil men förstår inte riktigt meningen med hela racet.🤔

visa hur snabba bil dom har..   för många är en ferrari en snabb bil.   20millar är endå inte så farligt om man sre till vad det är för fordon.  ingen av bilarna är för fattiga personer..  och köper man bilar för dom pengarna vill man oftast ha det snabbaste och det bästa.   jag tycker bara att det är så förbannat tråkigt utan motorljud.  kommer nog aldrig komma över det.  ett fordon måste ha en brummande motor som ger feedback.

Mer intressant skulle det vara jämföra en annan bil med samma prisklass, tex en hybrid eller ren förbrännings motor.   Ändå 16 miljoner skillnad.
En Koenigsegg eller en Bugatti skulle varit roligt att se. 

Men men...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang