Köpråd: Söker bil som får dra 3500kg

TS1997
2 augusti · 72 Inlägg

Jag är i behov av en bil som får dra tungt då jag ganska ofta behöver dra bil på släp framöver. Om jag ändå ska skaffa dragbil så tänker jag att det är lika bra att skaffa något som får dra så mycket som möjligt baserat på BE-kortet jag har, m.a.o. 3500kg.

Jag undrar nu om ni har några tips på roliga bilar under 100k som får dra såpass mycket? Jag är ute efter något med 5 sittplatser där motorn och bilen klarar av 3500kg, inte bara att den är reggad för att få dra men att man får pressa den till absolut max bara för att få upp farten.

Jag vill även att fordonet är så pålitligt och billigt att reparera som möjligt för att slippa betala 100k i reparationer för ett fordon värt 100k.

Tack på förhand!

Senast redigerat av TS1997 (2 augusti )

torsen
2 augusti · 5 297 Inlägg

Drar 3500 kg gör Land Rover Defender.
Om den är så rolig vet jag inte.
Inte heller om du får någon under 100.000:-.
Jag har visserligen haft 2 Defender = 2004 Storm/Td5 och 2009 Puma/Td4, och för mig har dom inte haft några driftstörningar utan fungerat tillfredsställande.
Men hör man med Defenderfolket så har de inte haft det problemfritt.
Läs på SLRK:s hemsida.

Fastnar du för en Storm så är mitt råd, som jag fick för många år sedan av Defenderkunniga, att inte köpa äldre än 2004 års modell.
Före detta år stora problem med oljepump, topplock, avgasgrenrör, spridarkablaget m m.
Motorn introducerades under "BMW-epoken", d v s när BMW ägde Jaguar Land Rover, vilket kanske förklarar problemen.

2007 kom Puman med den driftsäkra Fordmotorn från Transit och Londondroskan.
Samtidigt fick Defender en 6-petad låda med lägre "etta" och en högre högstaväxel.
I och med Puma AC som standard - tidigare "option" som sällan köptes till.

Men det krävs en god fysik med lämpligt BMI och utan besvär med muskler och leder för att stå ut med den säregna körställningen en längre sträcka.
Oaktat detta är Defender den vanligaste bilen bland dem som korsar Sahara eller Gobiöknen samt Argentinas ogästvänliga terräng.

Som dragbil är Defender, med den fina fördelningslådan med spärrbar mellandifferential och lågväxel, en suverän bil.

xXSammy
2 augusti · 6 126 Inlägg

Ford Ranger har rätt hög dragvikt

De/Dem
Bassiehof
2 augusti · 1 742 Inlägg

Kia Sorento, Mercedes GL eller äldre ML, Jeep Grand Cherokee, VW Toareggad. Min syster har en sån. Kolla på dragbilar.se

TS1997
2 augusti · 72 Inlägg

Tack för tipsen! Jag har kollat lite på Jeep Grand Cherokee av 1998-årsmodell, någon här som har erfarenhet av dem? Vilken motor borde man välja om man väljer den?

Senast redigerat av TS1997 (3 augusti )

TS1997
3 augusti · 72 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kia Sorento, Mercedes GL eller äldre ML, Jeep Grand Cherokee, VW Toareggad. Min syster har en sån. Kolla på dragbilar.se

Tack för tipsen och länken! Jag har kollat lite där men sidan säger ju bara om den får dra 3500kg, inte om det faktiskt känns bra att göra det. Min erfarenhet är att många bilar är reggade för att dra mer än vad motorn klarar av bekvämt utan att bli pressad till absolut max

Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 augusti · 3 813 Inlägg

TS1997 skrev:
Tack för tipsen! Jag har kollat lite på Jeep Grand Cherokee av 1998-årsmodell, någon här som har erfarenhet av dem? Vilken motor borde man välja om man väljer den?

Ska du dra långt och mycket är en diesel att föredra, men den gillar verkligen inte att få så mycket smisk. Dessutom är den manuell vilket ju känns lite... plebianskt ^^
Den starkaste -98an är en 5.9 Limited, och då vill det till att ditt bensinkort är UNLimited.

Har själv en 5.2 men med växellådan från 5.9.
Otroligt trevlig dragbil, men dessvärre är växellådorna den svaga punkten på dessa bilar, så den lär förstärkas och få bättre kylning (vilket iofs inte är svårt, men kan bli dyrt).
Gör man det har man en vansinnigt bekväm långfärdsbil som verkligen inte protesterar mycket i backarna ens med riktigt tunga lass.
Men räkna inte med att vara ekonomisk. Min ligger på 1.3-1.7 UTAN släp 🙈

Värt att notera är att inte alla GC's är reggade för 3500kg, så det bör du kolla upp om du hittar ett intressant exemplar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
TS1997
3 augusti · 72 Inlägg

Cuefa skrev:
Ska du dra långt och mycket är en diesel att föredra, men den gillar verkligen inte att få så mycket smisk. Dessutom är den manuell vilket ju känns lite... plebianskt ^^
Den starkaste -98an är en 5.9 Limited, och då vill det till att ditt bensinkort är UNLimited.

Har själv en 5.2 men med växellådan från 5.9.
Otroligt trevlig dragbil, men dessvärre är växellådorna den svaga punkten på dessa bilar, så den lär förstärkas och få bättre kylning (vilket iofs inte är svårt, men kan bli dyrt).
Gör man det har man en vansinnigt bekväm långfärdsbil som verkligen inte protesterar mycket i backarna ens med riktigt tunga lass.
Men räkna inte med att vara ekonomisk. Min ligger på 1.3-1.7 UTAN släp 🙈

Värt att notera är att inte alla GC's är reggade för 3500kg, så det bör du kolla upp om du hittar ett intressant exemplar.

Tack för infon! Då kollar jag nog på något av de andra alternativen med dieselmotor i första hand 🙂

Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 augusti · 3 813 Inlägg

TS1997 skrev:

Cuefa skrev:
Ska du dra långt och mycket är en diesel att föredra, men den gillar verkligen inte att få så mycket smisk. Dessutom är den manuell vilket ju känns lite... plebianskt ^^
Den starkaste -98an är en 5.9 Limited, och då vill det till att ditt bensinkort är UNLimited.

Har själv en 5.2 men med växellådan från 5.9.
Otroligt trevlig dragbil, men dessvärre är växellådorna den svaga punkten på dessa bilar, så den lär förstärkas och få bättre kylning (vilket iofs inte är svårt, men kan bli dyrt).
Gör man det har man en vansinnigt bekväm långfärdsbil som verkligen inte protesterar mycket i backarna ens med riktigt tunga lass.
Men räkna inte med att vara ekonomisk. Min ligger på 1.3-1.7 UTAN släp 🙈

Värt att notera är att inte alla GC's är reggade för 3500kg, så det bör du kolla upp om du hittar ett intressant exemplar.

Tack för infon! Då kollar jag nog på något av de andra alternativen med dieselmotor i första hand 🙂

Gör så.

Om du kollar på nyare Grand Cherokee så finns de ju med fina dieslar från Mercedes.
Ska vara riktigt trevliga, men skatten e lite hög kanske.

I den prisklassen skulle jag nog titta närmre på VW Touareg också 👍

Lycka till med jakten!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
TS1997
3 augusti · 72 Inlägg

Jag har kollat lite närmare på VW Touareg nu och de ser lovande ut. Är det någon här som har tips kring vilken motor och årsmodell jag borde satsa på? Är vissa mer pålitliga än andra etc?

Kommer givetvis googla runt en del innan köp men tänkte kolla med er också eftersom tråden redan är startad smile

Är en 4.9 V10 TDI från 05 ett bra val eller borde jag satsa på t.ex en 2.5 eller 3.0 TDI?

Senast redigerat av TS1997 (3 augusti )

Presidento Of World
3 augusti · 3 013 Inlägg

Skatten på en sån bör vara rätt hög.. spec med V10 TDi.

Kolla på 3.0 isåfall..

Presidento saknar signatur
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti · 14 409 Inlägg

Ja. Och haft en Touareg R5. Elfel förkommer, akta dig för luftfjädring. Men man åker som en gud i dessa vagnar.

Hade jag haft en mycket djup plånbok så gärna en V10 TDi tack.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 augusti · 3 813 Inlägg

Om du kan hitta en lastbilsreggad V10 så är skatten ca 5600kr, men de är dyra i drift.
Går som ett skott, dock!
Den enklaste är en R5 (samma 2.5TDI 5-cyl som i Transporter), och en sån med stålfjädring är inte alls ett dumt val.
Skatten är fortfarande ett aber men det är svårt att komma från.
3.0 V6 är en något struligare motor men de flesta borde vara åtgärdade vid det här laget.
Vanligare än R5 men nästan alltid med luftfjädring som inte är att lita på om den inte är vidgjord.

Denna t.ex är ett bra alternativ, inte så mycket mil, stålfjädring och dessutom facelift!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Brådhis * Voff voff *
4 augusti · 7 248 Inlägg

Cuefa skrev:
Denna t.ex är ett bra alternativ, inte så mycket mil, stålfjädring och dessutom facelift!

9237 kr i skatt är imponerande. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 augusti · 3 813 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
Denna t.ex är ett bra alternativ, inte så mycket mil, stålfjädring och dessutom facelift!

9237 kr i skatt är imponerande. tongue

Absolut.
Tack o lov är det ju uppdelat men ja det är rätt mycket deg.
Lastbils-reg FTW.

Ska man ha en dieselbil som får dra 3.5 ton är det antingen något helt nytt, eller något lastbilsreggat som gäller är jag rädd.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang