Räcker en 531 topp + lite annat till mina mål?

JesperBengtsson0504
14 augusti 2021 · 30 Inlägg

Tjena, undrar bara om en 531 topp + ca 1 bars ladd och chipning räcker till ca 230 hk?

Chipningen är både bränsle och tändning, allt är orginal på bilen förutom chipen och höjt ladd. Jag tror den ligger på ca 200 - 210 hk just nu. Motorn i detta fallet är en b230fk.

Tack till den som orkar svara på min dumma fråga (=

Hilmer
14 augusti 2021 · 1 788 Inlägg

Om du menar att du önskar få ut 20hk extra enbart på att byta toppen, då är svaret nej!
Det kan t o m bli mindre effekt av att byta till en 531-topp till en sån måttlig trimning.

JesperBengtsson0504
14 augusti 2021 · 30 Inlägg

Hilmer skrev:
Om du menar att du önskar få ut 20hk extra enbart på att byta toppen, då är svaret nej!
Det kan t o m bli mindre effekt av att byta till en 531-topp till en sån måttlig trimning.

Missade att lägga till att det även blir kam byte då också, förmodligen en vx3 (tror det är den som sitter standard i toppen) eller kanske en a kam för att jag vill behålla lite av botten vridet.

Senast redigerat av JesperBengtsson0504 (14 augusti 2021)

Hilmer
14 augusti 2021 · 1 788 Inlägg

JesperBengtsson0504 skrev:

Hilmer skrev:
Om du menar att du önskar få ut 20hk extra enbart på att byta toppen, då är svaret nej!
Det kan t o m bli mindre effekt av att byta till en 531-topp till en sån måttlig trimning.

Missade att lägga till att det även blir kam byte då också, förmodligen en vx3 (tror det är den som sitter standard i toppen) eller kanske en a kam för att jag vill behålla lite av botten vridet.

Oavsett så blir resultatet att du kan få en annan karaktär på motorn, men nån högre effektökning blir det inte tyvärr, inte på en så måttligt trimmad turbomotor.

JesperBengtsson0504
14 augusti 2021 · 30 Inlägg

Hilmer skrev:

JesperBengtsson0504 skrev:

Hilmer skrev:
Om du menar att du önskar få ut 20hk extra enbart på att byta toppen, då är svaret nej!
Det kan t o m bli mindre effekt av att byta till en 531-topp till en sån måttlig trimning.

Missade att lägga till att det även blir kam byte då också, förmodligen en vx3 (tror det är den som sitter standard i toppen) eller kanske en a kam för att jag vill behålla lite av botten vridet.

Oavsett så blir resultatet att du kan få en annan karaktär på motorn, men nån högre effektökning blir det inte tyvärr, inte på en så måttligt trimmad turbomotor.

Okej då vet jag, vad rekommenderar du att man gör mer? vill hällts inte byta turbo om den inte ger upp på livet så klart, det jag vet ska fixas är spridare, avgassystem och intercooler.

Tack för att du tog dig tid att svara förresten.

Marcus_89 Biltokig elektriker
14 augusti 2021 · 3 352 Inlägg

JesperBengtsson0504 skrev:

Hilmer skrev:

JesperBengtsson0504 skrev:

Missade att lägga till att det även blir kam byte då också, förmodligen en vx3 (tror det är den som sitter standard i toppen) eller kanske en a kam för att jag vill behålla lite av botten vridet.

Oavsett så blir resultatet att du kan få en annan karaktär på motorn, men nån högre effektökning blir det inte tyvärr, inte på en så måttligt trimmad turbomotor.

Okej då vet jag, vad rekommenderar du att man gör mer? vill hällts inte byta turbo om den inte ger upp på livet så klart, det jag vet ska fixas är spridare, avgassystem och intercooler.

Tack för att du tog dig tid att svara förresten.

Gör en del att byta intercooler faktiskt, kom ihåg när jag hade 940 turbo. Bytte till en alu-intercooler. Det sänkte insugstempen rätt rejält. Originalturbon pumpar mycket varmluft vid högre laddtryck. Runt 1 bar och uppåt, så det skadar definitivt inte.
Vill du inte byta turbo så satsa på det och avgassystem, gärna med någon sportkatt också. Det gör mycket på flödet. Är du inte nöjd där så måste du byta turbo för att få ut mer effekt. Jag bytte till en 16t-turbo, 3" lmm och större spridare. Laddade runt 1,3. Det var rätt bra fart i den sen.

JesperBengtsson0504
16 augusti 2021 · 30 Inlägg

Marcus_89 skrev:

JesperBengtsson0504 skrev:

Hilmer skrev:

Oavsett så blir resultatet att du kan få en annan karaktär på motorn, men nån högre effektökning blir det inte tyvärr, inte på en så måttligt trimmad turbomotor.

Okej då vet jag, vad rekommenderar du att man gör mer? vill hällts inte byta turbo om den inte ger upp på livet så klart, det jag vet ska fixas är spridare, avgassystem och intercooler.

Tack för att du tog dig tid att svara förresten.

Gör en del att byta intercooler faktiskt, kom ihåg när jag hade 940 turbo. Bytte till en alu-intercooler. Det sänkte insugstempen rätt rejält. Originalturbon pumpar mycket varmluft vid högre laddtryck. Runt 1 bar och uppåt, så det skadar definitivt inte.
Vill du inte byta turbo så satsa på det och avgassystem, gärna med någon sportkatt också. Det gör mycket på flödet. Är du inte nöjd där så måste du byta turbo för att få ut mer effekt. Jag bytte till en 16t-turbo, 3" lmm och större spridare. Laddade runt 1,3. Det var rätt bra fart i den sen.

Okej då vet jag vad jag ska sikta efter, om jag nu skrotar original turbon, låter inte så farligt dyrt häller.

Nickeboii
16 augusti 2021 · 762 Inlägg

Du kan även se om du kan få tag på en 15G turbo från en 850, det finns en modell som passar rakt på både grenrör och downpipe. Du behöver bara "klocka" den, dvs vrida den rätt så att den passar med tryckröret. Du kanske även behöver bygga om fästet för wastegate, men det behöver du göra oavsett om det är 16T,18T etc. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
JesperBengtsson0504
16 augusti 2021 · 30 Inlägg

Nickeboii skrev:
Du kan även se om du kan få tag på en 15G turbo från en 850, det finns en modell som passar rakt på både grenrör och downpipe. Du behöver bara "klocka" den, dvs vrida den rätt så att den passar med tryckröret. Du kanske även behöver bygga om fästet för wastegate, men det behöver du göra oavsett om det är 16T,18T etc. smile

Låter ju inte så farligt svårt, snabb fråga bara vad klarar 15g turbon? 13c sägs ju klara ca 230-250hk innan den blir en värme fläkt.

Lucif3r
16 augusti 2021 · 2 215 Inlägg

En 15g klarar typ max 1bar innan det blir värmefläkt av den. Mer än 13c, men fortfarande inte mycket att hurra för.

simlar
16 augusti 2021 · 5 525 Inlägg

Lucif3r skrev:
En 15g klarar typ max 1bar innan det blir värmefläkt av den. Mer än 13c, men fortfarande inte mycket att hurra för.

Inte bara laddtryck som spelar roll.
Större turbo pumpar mer luft på samma laddtryck och ger därmed mer effekt.

Dock så är det inte så värst stor skillnad i storlek mellan 13C och 15G.
Men ger nån/några hästar till på samma ladd såvida avgashuset inte ger för mycket mottryck.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JesperBengtsson0504
16 augusti 2021 · 30 Inlägg

simlar skrev:

Lucif3r skrev:
En 15g klarar typ max 1bar innan det blir värmefläkt av den. Mer än 13c, men fortfarande inte mycket att hurra för.

Inte bara laddtryck som spelar roll.
Större turbo pumpar mer luft på samma laddtryck och ger därmed mer effekt.

Dock så är det inte så värst stor skillnad i storlek mellan 13C och 15G.
Men ger nån/några hästar till på samma ladd såvida avgashuset inte ger för mycket mottryck.

Aa lite mer effekt blir det nog (10-20hk kanske) tror nog det är smartare att gå för något lite större då, dock tänker jag nog inte ladda så jätte mycket mer, vill ligga runt 1 - 1,2 eller 1,3 bar ungefär, tänker prova 1,2 men 13c'n och se om det händer något ,tror inte det men man kan ju testa.

Jesper328
16 augusti 2021 · 2 371 Inlägg

Utan att veta hur tändkurvan ser ut i ditt chip så är även detta något som behöver has i åtanke om du byter turbo, etc.
Men om det är ett ”off the shelf” så är det förmodligen rätt så snällt.

Ärligt talat så tror jag att dessa 20hk kommer att kosta mer än vad det smakar, och rekommenderar ett t3/t4, spridare, intercooler, tryckrör, och anpassade chip.

Har för mig att jag låg på 43*C insugstemp vid 1.2 bar, och 25*C utomhustemp med 13c och standard IC.

Kan även tillägga att i en annan 940 jag hade med chippade boxar och uppställt ladd så pingade det rätt så mycket innan laddet hade stabiliserat sig på 1.3.
Peak på ungefär 1.6-1.7.

Senast redigerat av Jesper328 (16 augusti 2021)

Up the RA
JesperBengtsson0504
17 augusti 2021 · 30 Inlägg

Jesper328 skrev:
Utan att veta hur tändkurvan ser ut i ditt chip så är även detta något som behöver has i åtanke om du byter turbo, etc.
Men om det är ett ”off the shelf” så är det förmodligen rätt så snällt.

Ärligt talat så tror jag att dessa 20hk kommer att kosta mer än vad det smakar, och rekommenderar ett t3/t4, spridare, intercooler, tryckrör, och anpassade chip.

Har för mig att jag låg på 43*C insugstemp vid 1.2 bar, och 25*C utomhustemp med 13c och standard IC.

Kan även tillägga att i en annan 940 jag hade med chippade boxar och uppställt ladd så pingade det rätt så mycket innan laddet hade stabiliserat sig på 1.3.
Peak på ungefär 1.6-1.7.

Båda chippen (tänd och bränsle) är från kl racing så dom är nog rätt så snälla skulle jag tro, planen är ju senare i livet att göra det du skrev + lite mer små saker, eller så ''slänger'' jag i en t5 eller något annat kul, jag är liksom inte ute efter 400 häst riktigt men trimma lite här och där är ju alltid kul.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang