Frågor angående turboval!

YZGUCCI
7 september 2021 · 50 Inlägg

Jag håller på att ta körkort och är intresserad av bilar och har varit den sen jag var liten. Jag har kört lite motorfordon innan som motorcross. Testade farsans Audi och tryckte fullgas! Jag blev besviken på hur långsamma ”vanliga bilar” är. Vill ha adrenalin kick när jag gasar fullt. Nu är det snart dags och köpa bil. Jag tänker köpa någon bil och tänker turbo konvertera! Om vi säger jag köper en Volvo 940 B230F. Hur kramar jag ut 500 häst som man har sett på youtube? Hur vet jag vilken turbo/turbokit som passar? Har sett att man ska välja rätt storlek för annars kan det bli fel. ECU BOX vet jag vad det är, det är där man mappar bilen. Kortfattat är min fråga ställning hur gör man för att en bil ska få mera hästar? Jag har en budget på 50 000kr. (Bil+Tuning/Mods/Trimmning)= 50 000kr. Räcker 50k för att trimma en bil inkluderar bilen? Hur vet man vilken turbo som passar till den motorn.

Cuefa Ain't no place like home...
7 september 2021 · 4 628 Inlägg

Välkommen till Garaget!

Hum.
Nu ska jag vara den där tråkiga farbrorn som folk stör sig på...
Men om du ännu INTE HAR körkort, planera för en bil som motsvarar din förmåga och erfarenhet.
Dvs satsa inte på något med MASSOR av effekt, för risken är att du blir ännu en siffra i statistiken över de som skadar sig själva eller andra i trafiken.

Jag vill inte låta tråkig men den bistra sanningen är att det är SVÅRT att hantera den effekt som ger adrenalinkicken Du är ute efter.
Sånt hör hemma på avlysta områden eller på bana, inte i trafiken där Du sätter oss andra i farozonen.

Tro mig, jag har varit ung och precis lika gasglad som Du.
Det är bara turen som räddat mig från att antingen ha ihjäl mig själv eller andra, och marginalerna är små.

Med det sagt, om Du vill ha den effekten för de pengarna är det enklast att satsa på en gammal jänkare med en lagom uppskrämd 350 V8 under huven.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tobzter
7 september 2021 · 3 145 Inlägg

50000kr och 500hk ..nja går inte ihop riktigt tyvärr,

eller en saab 9/5 då kan du kanske nå 500hk för dessa pengar,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Marlboroman
7 september 2021 · 8 233 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Kortfattat är min fråga ställning hur gör man för att en bil ska få mera hästar?

Köpa en bil som någon annan har lagt pengar på redan. 50.000 bränner man fort igenom om köpet av bilen ska ingå. För man ska ju inte bara få ut effekt, den ska ner i marken också. Och det kostar pengar, speciellt om man vill att det ska hålla ett tag.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jesper328
7 september 2021 · 2 371 Inlägg

Går absolut att bygga en bil på 500 häst för 50.000kr, däremot så kommer det inte att bli något vidare bra såvida man inte vet vad man håller på med.

Körbarhet? Nej.
Pålitlighet? Nej.
Spränga M90? Ja.

Sen om du tänker mappa själv så är detta inget man lär sig på en halvtimme.
Fullgasmappning går snabbt, och är (relativt) enkelt om man har spiklurar och en bbl.
Resterande tar en jäkla tid om man är novis.

Tipset från coachen är ju att du köper en 940 turbo, ett billigt sprut, och resterande tillhörigheter.
Sedan så lär du dig att mappa på en orörd originalmotor.
När bilen är lika körbar som med originalsprutet, och du har krämat ur 200hk så är det dags att börja uppgradera.

Up the RA
Lucif3r
7 september 2021 · 2 214 Inlägg

Lär dig köra först innan du börjar jaga hästar. Och nej, som nybliven körkortstagare kan du INTE köra ordentligt, oavsett hur mycket sand du kastar runt i sandlådan.
Att inbilla sig att man kan hantera några 500hk, eller ens i närheten av det, som nybliven k-kortstagare skriker ju omogenhet ...

amazinjoey
7 september 2021 · 1 139 Inlägg

Jesper328 skrev:
Går absolut att bygga en bil på 500 häst för 50.000kr, däremot så kommer det inte att bli något vidare bra såvida man inte vet vad man håller på med.

Körbarhet? Nej.
Pålitlighet? Nej.
Spränga M90? Ja.

Sen om du tänker mappa själv så är detta inget man lär sig på en halvtimme.
Fullgasmappning går snabbt, och är (relativt) enkelt om man har spiklurar och en bbl.
Resterande tar en jäkla tid om man är novis.

Tipset från coachen är ju att du köper en 940 turbo, ett billigt sprut, och resterande tillhörigheter.
Sedan så lär du dig att mappa på en orörd originalmotor.
När bilen är lika körbar som med originalsprutet, och du har krämat ur 200hk så är det dags att börja uppgradera.

Går att bygga 9-5 till 500hk för 50K tongue

Bästa första bilen och om man vill lära sig trimma är en Saab 9-3 eller 9-5,  mycket bättre och modernare för trim än volvo 940. Och man kan faktiskt trimma själv och lära sig hur man gör. (T7Suite om du inte har glömt wink )

Senast redigerat av amazinjoey (7 september 2021)

YZGUCCI
8 september 2021 · 50 Inlägg

Lucif3r skrev:
Lär dig köra först innan du börjar jaga hästar. Och nej, som nybliven körkortstagare kan du INTE köra ordentligt, oavsett hur mycket sand du kastar runt i sandlådan.
Att inbilla sig att man kan hantera några 500hk, eller ens i närheten av det, som nybliven k-kortstagare skriker ju omogenhet ...

Har övningskört i nästan två år sen jag var 16 kan köra bil iaf. Normalt iaf.

Mew
8 september 2021 · 2 160 Inlägg

YZGUCCI skrev:

Lucif3r skrev:
Lär dig köra först innan du börjar jaga hästar. Och nej, som nybliven körkortstagare kan du INTE köra ordentligt, oavsett hur mycket sand du kastar runt i sandlådan.
Att inbilla sig att man kan hantera några 500hk, eller ens i närheten av det, som nybliven k-kortstagare skriker ju omogenhet ...

Har övningskört i nästan två år sen jag var 16 kan köra bil iaf. Normalt iaf.

Det tyckte jag också när jag var 18-19. Och visst, jag hade koll, det gick bra, inga olyckor eller något sådant. Men nu med facit i hand när man tittar tillbaka, och jämför, så... "kunde jag inte köra bil". lol

Det betyder inte att vi säger att du inte kan köra, eller att du är dålig på det, etc. Absolut inte, så tolka det inte så. Det betyder att du kommer bli mycket bättre med åren (såklart), och det är både säkrare och lättare att lära sig köra i en "medelsnabb" bil (kan ändå kännas ordentligt pigg). En supersnabb bil lämnar inga marginaler, du måste kompensera för allt själv. Minsta misstag och det är "kört". Trappa istället upp, vänj dig vid effekten lite i taget, tror det är absolut bästa sättet att lära sig hantera effekt på bästa möjliga sätt. Det är som sagt menat som tips, ofta av egna erfarenheter, inte som kritik eller påhopp. smile

Senast redigerat av Mew (8 september 2021)

Cuefa Ain't no place like home...
8 september 2021 · 4 628 Inlägg

YZGUCCI skrev:

Lucif3r skrev:
Lär dig köra först innan du börjar jaga hästar. Och nej, som nybliven körkortstagare kan du INTE köra ordentligt, oavsett hur mycket sand du kastar runt i sandlådan.
Att inbilla sig att man kan hantera några 500hk, eller ens i närheten av det, som nybliven k-kortstagare skriker ju omogenhet ...

Har övningskört i nästan två år sen jag var 16 kan köra bil iaf. Normalt iaf.

Varför får jag en känsla av att du inte övningskört i en bil med 500hk?

När jag övningskörde var den starkaste bilen jag fick hantera en Saab 9000 med 130hk, det räckte gott o väl för att bete sig illa i trafiken...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Jesper328
8 september 2021 · 2 371 Inlägg

amazinjoey skrev:

Jesper328 skrev:
Går absolut att bygga en bil på 500 häst för 50.000kr, däremot så kommer det inte att bli något vidare bra såvida man inte vet vad man håller på med.

Körbarhet? Nej.
Pålitlighet? Nej.
Spränga M90? Ja.

Sen om du tänker mappa själv så är detta inget man lär sig på en halvtimme.
Fullgasmappning går snabbt, och är (relativt) enkelt om man har spiklurar och en bbl.
Resterande tar en jäkla tid om man är novis.

Tipset från coachen är ju att du köper en 940 turbo, ett billigt sprut, och resterande tillhörigheter.
Sedan så lär du dig att mappa på en orörd originalmotor.
När bilen är lika körbar som med originalsprutet, och du har krämat ur 200hk så är det dags att börja uppgradera.

Går att bygga 9-5 till 500hk för 50K tongue

Bästa första bilen och om man vill lära sig trimma är en Saab 9-3 eller 9-5,  mycket bättre och modernare för trim än volvo 940. Och man kan faktiskt trimma själv och lära sig hur man gör. (T7Suite om du inte har glömt wink )

Jomenvisst går ju det med, det blir bara en fråga om man vill åka fram, eller bakhjulsdrivet.
Jag tror att TS föredrar det senare.

Förstår dock inte vad du menar med bättre, och modernare trim dock… förutom Trionic då. tongue

Up the RA
amazinjoey
8 september 2021 · 1 139 Inlägg

Jesper328 skrev:

amazinjoey skrev:

Jesper328 skrev:
Går absolut att bygga en bil på 500 häst för 50.000kr, däremot så kommer det inte att bli något vidare bra såvida man inte vet vad man håller på med.

Körbarhet? Nej.
Pålitlighet? Nej.
Spränga M90? Ja.

Sen om du tänker mappa själv så är detta inget man lär sig på en halvtimme.
Fullgasmappning går snabbt, och är (relativt) enkelt om man har spiklurar och en bbl.
Resterande tar en jäkla tid om man är novis.

Tipset från coachen är ju att du köper en 940 turbo, ett billigt sprut, och resterande tillhörigheter.
Sedan så lär du dig att mappa på en orörd originalmotor.
När bilen är lika körbar som med originalsprutet, och du har krämat ur 200hk så är det dags att börja uppgradera.

Går att bygga 9-5 till 500hk för 50K tongue

Bästa första bilen och om man vill lära sig trimma är en Saab 9-3 eller 9-5,  mycket bättre och modernare för trim än volvo 940. Och man kan faktiskt trimma själv och lära sig hur man gör. (T7Suite om du inte har glömt wink )

Jomenvisst går ju det med, det blir bara en fråga om man vill åka fram, eller bakhjulsdrivet.
Jag tror att TS föredrar det senare.

Förstår dock inte vad du menar med bättre, och modernare trim dock… förutom Trionic då. tongue

Trionic systemet är mkt modernare än gamla systemet i 940, så fler variabler som man kan styra för få ett bra trim tongue Sedan så är det lite modernare hårdvara när det kommer till spridare, turbo, chassi upphänging m.m tongue

Sen ville jag bara jävlas med dig för kommer ihåg din gamla saab  tongue

Senast redigerat av amazinjoey (8 september 2021)

YZGUCCI
9 september 2021 · 50 Inlägg

Cuefa skrev:

YZGUCCI skrev:

Lucif3r skrev:
Lär dig köra först innan du börjar jaga hästar. Och nej, som nybliven körkortstagare kan du INTE köra ordentligt, oavsett hur mycket sand du kastar runt i sandlådan.
Att inbilla sig att man kan hantera några 500hk, eller ens i närheten av det, som nybliven k-kortstagare skriker ju omogenhet ...

Har övningskört i nästan två år sen jag var 16 kan köra bil iaf. Normalt iaf.

Varför får jag en känsla av att du inte övningskört i en bil med 500hk?

När jag övningskörde var den starkaste bilen jag fick hantera en Saab 9000 med 130hk, det räckte gott o väl för att bete sig illa i trafiken...

Snabbaste bilen jag har åkt i mitt liv var en Mercedes E63 s matic kombi AMG 2018. Sjukaste bilen man kunde inte andas när man tryckte på. Helt sjuk. Vilka jävla g krafter.

Bilen jag övningskör med just nu är en AUDI A8 4,2 LITER turbo diesel (automat) med runt 340 hästar. Tryckte fullgas från 0-200 kändes knappt, förvånad att 340 hästar är så slött. Körde den i S Växeln även paddlar då man växlar själv. Blev inte nå drag. Övningskör oxå i en Manuel hyundai men den vill jag inte snacka om. Riktigt vidrig plastkärra

Jesper328
9 september 2021 · 2 371 Inlägg

YZGUCCI skrev:

Cuefa skrev:

YZGUCCI skrev:

Har övningskört i nästan två år sen jag var 16 kan köra bil iaf. Normalt iaf.

Varför får jag en känsla av att du inte övningskört i en bil med 500hk?

När jag övningskörde var den starkaste bilen jag fick hantera en Saab 9000 med 130hk, det räckte gott o väl för att bete sig illa i trafiken...

Snabbaste bilen jag har åkt i mitt liv var en Mercedes E63 s matic kombi AMG 2018. Sjukaste bilen man kunde inte andas när man tryckte på. Helt sjuk. Vilka jävla g krafter.

Bilen jag övningskör med just nu är en AUDI A8 4,2 LITER turbo diesel (automat) med runt 340 hästar. Tryckte fullgas från 0-200 kändes knappt, förvånad att 340 hästar är så slött. Körde den i S Växeln även paddlar då man växlar själv. Blev inte nå drag. Övningskör oxå i en Manuel hyundai men den vill jag inte snacka om. Riktigt vidrig plastkärra

Så du övningskör i 200 blås? lol
Allting är relativt, du kan ha 500 häst men ändå bli ifrånåkt av en bil på 300hk.
Vikt, utväxling, effektregister > hästkrafter.

Up the RA
torpis Forummoderator
9 september 2021 · 10 572 Inlägg

YZGUCCI skrev:
förvånad att 340 hästar är så slött.

Du saknar helt referenser. Steg 1 är att förstå att du inte kan köra bil. Det är nog det absolut svåraste att bearbeta in här. Annars är det en övervägande risk att du inte kommer fylla mer än 18år.

Audin väger 2.5ton, det är en diesel och den har automatlåda samt fyrhjulsdrift. Tungt att släpa runt på. En bil som har manuell växellåda, tvåhjulsdrift och väger hälften kommer gå lika bra med först halva effekten eftersom den har halva vikten (170hk) och sen ännu mindre effekt eftersom den har effektivare drivlina. Säg 150hk då. Så en skall vi säga Golf med 150hk kommer gå lika med Audin. Det är liksom ingenting jag hittar på utan bara fysik.

Räknat åt andra hållet... Volvo 940 på 500hk....  skulle gå som en AMG 63 på ca 900hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
YZGUCCI
9 september 2021 · 50 Inlägg

torpis skrev:

YZGUCCI skrev:
förvånad att 340 hästar är så slött.

Du saknar helt referenser. Steg 1 är att förstå att du inte kan köra bil. Det är nog det absolut svåraste att bearbeta in här. Annars är det en övervägande risk att du inte kommer fylla mer än 18år.

Audin väger 2.5ton, det är en diesel och den har automatlåda samt fyrhjulsdrift. Tungt att släpa runt på. En bil som har manuell växellåda, tvåhjulsdrift och väger hälften kommer gå lika bra med först halva effekten eftersom den har halva vikten (170hk) och sen ännu mindre effekt eftersom den har effektivare drivlina. Säg 150hk då. Så en skall vi säga Golf med 150hk kommer gå lika med Audin. Det är liksom ingenting jag hittar på utan bara fysik.

Räknat åt andra hållet... Volvo 940 på 500hk....  skulle gå som en AMG 63 på ca 900hk.

Tror jag börjar med en BMW E36 328 sen om jag blir missnöjd så blir de trim.

YZGUCCI
9 september 2021 · 50 Inlägg

Jesper328 skrev:

YZGUCCI skrev:

Cuefa skrev:

Varför får jag en känsla av att du inte övningskört i en bil med 500hk?

När jag övningskörde var den starkaste bilen jag fick hantera en Saab 9000 med 130hk, det räckte gott o väl för att bete sig illa i trafiken...

Snabbaste bilen jag har åkt i mitt liv var en Mercedes E63 s matic kombi AMG 2018. Sjukaste bilen man kunde inte andas när man tryckte på. Helt sjuk. Vilka jävla g krafter.

Bilen jag övningskör med just nu är en AUDI A8 4,2 LITER turbo diesel (automat) med runt 340 hästar. Tryckte fullgas från 0-200 kändes knappt, förvånad att 340 hästar är så slött. Körde den i S Växeln även paddlar då man växlar själv. Blev inte nå drag. Övningskör oxå i en Manuel hyundai men den vill jag inte snacka om. Riktigt vidrig plastkärra

Så du övningskör i 200 blås? lol
Allting är relativt, du kan ha 500 häst men ändå bli ifrånåkt av en bil på 300hk.
Vikt, utväxling, effektregister > hästkrafter.

Körde 200 blås på E4an sent på natten fans inte en ända bil på vägarna och det var viltstängsel. Fick tillåtelse av min handledare!

torpis Forummoderator
9 september 2021 · 10 572 Inlägg

YZGUCCI skrev:

torpis skrev:

YZGUCCI skrev:
förvånad att 340 hästar är så slött.

Du saknar helt referenser. Steg 1 är att förstå att du inte kan köra bil. Det är nog det absolut svåraste att bearbeta in här. Annars är det en övervägande risk att du inte kommer fylla mer än 18år.

Audin väger 2.5ton, det är en diesel och den har automatlåda samt fyrhjulsdrift. Tungt att släpa runt på. En bil som har manuell växellåda, tvåhjulsdrift och väger hälften kommer gå lika bra med först halva effekten eftersom den har halva vikten (170hk) och sen ännu mindre effekt eftersom den har effektivare drivlina. Säg 150hk då. Så en skall vi säga Golf med 150hk kommer gå lika med Audin. Det är liksom ingenting jag hittar på utan bara fysik.

Räknat åt andra hållet... Volvo 940 på 500hk....  skulle gå som en AMG 63 på ca 900hk.

Tror jag börjar med en BMW E36 328 sen om jag blir missnöjd så blir de trim.

Nä, inte trim. Lära dig köra bil sa vi. Sen byter du bil, trimma inte och i synnerhet inte på en 328(!) Sämsta utgångspunkt ever.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
10 september 2021 · 4 628 Inlägg

En E36 328 är en helt ok bil att lära sig köra i.
Sen kan man gå vidare till annat, men börja i den änden.
Du kommer inte få "500hk-kicken" i den bilen. Någonsin, typ.
Men den är pigg, rolig att köra och hyfsat säker om det händer något.
Och om du lägger hela din budget på 50kkr på en 328 så borde du få ett fint exemplar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang