Varva den hjälpande bilen vid starthjälp?

KlickKlack
19 september 2021 · 4 Inlägg

Hej! Efter några misslyckade försök att ge starthjälp åt ett dött batteri fick jag höra att man ska varva den hjälpande bilen för att på så sätt ge extra boost. Jag har besökt åtskilliga guider och forum utan att en enda nämner detta som en fungerande metod. Hur fungerar det och varför är det i så fall inte rekommenderat i några guider?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september 2021 · 13 983 Inlägg

KlickKlack skrev:
Hej! Efter några misslyckade försök att ge starthjälp åt ett dött batteri fick jag höra att man ska varva den hjälpande bilen för att på så sätt ge extra boost. Jag har besökt åtskilliga guider och forum utan att en enda nämner detta som en fungerande metod. Hur fungerar det och varför är det i så fall inte rekommenderat i några guider?

Har du ställt frågan på alla forum du varit på?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
KlickKlack
19 september 2021 · 4 Inlägg

Nej varför skulle jag det? Hela grejen om du läser är att jag är förvånad över att detta inte står på forum eller i guider utan att jag ska behöva ställa frågan. Därför ställer jag frågan nu. Förstår du nu?

KlickKlack
19 september 2021 · 4 Inlägg

Tack Johnny!
En följdfråga: påverkar detta även strömstyrkan ut från batteriet vid starthjälp som boost eller är det bara in-strömen till batteriet från generatorn som blir högre?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2021 · 17 345 Inlägg

Vi släpper det men hålla laddningsbilen på 1500-1700 varv är ingen nackdel om det går. Är hjälpkärran av nyare modell så behövs ingen varvning. Något som folk inte tänker på är att startkablarna måste sitta ordentligt och ingen skitdimension. Då får man vänta lite längre tid innan start bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
19 september 2021 · 2 173 Inlägg

Generatorn laddar inte fullt vid tomgångvarv. Spänningen må vara normal, med strömmen är inte tipptopp direkt.
Ger man däremot lite varv så klarar generatorn att spotta ur sig mer ström. Runt 1500rpm brukar vara tillräckligt på dom flesta bilar för att generatorn ska kunna jobba fullt.

KlickKlack
19 september 2021 · 4 Inlägg

Det fann inte ett uns respekt i det svaret. Jag är här för att ställa frågor som jag vill ha svar på. Om jag hade varit intresserat så hade jag väl inte suttit här med idioter som du. Du använder Internet, jag tycker inte att du skulle lära dig all teknik som ligger bakom det du ser och jag skulle inte försöka göra någon patetisk maktdemostration. Det är ju helt idiotiskt at du ens befinner dig på ett forum och svarar på det sättet.

Mossan1
20 september 2021 · 2 733 Inlägg

Att det inte står att man ska öka varvtalet på forum osv, är för att det ger en sådan försumbar skillnad vid normalt starthjälpförfarande.

Visst laddar den mer med varvtal, men för just starthjälpen spelar det knappt någon roll. I de flesta fall startar mottagarbilen genast.
Ska man ha nytta av dom amperen från generatorn krävs TID.
Då snackar vi Ah, inte A.

Då ska man alltså hålla på länge så uthålligheten komner in i bilden.

Är det dålig snurr med starthjälpen är felet i kablarna eller klammorna.
(Eller heldött batteri)
Då begränsar kablarna, så att förfarandet blir att mottagarbilens batteri måste laddas från givaren.
Kablar av kvalitet och rätt placerade är avgörande.
Men även i det fallet skulle höjt motorvarv ge mycket liten skillnad i effektiviteten.

Senast redigerat av Mossan1 (20 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang