Opel Astra 1.7 CDTI / pendlande varvtal diesel

micke662008
20 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej!
För några veckor sedan, så uppstod problem med min frus bil.
Den ville inte gå och motorlampan hade tänt sig.

Detta fel kände jag igen som att det troligen handlade om att EGR-ventilen fastnat igen... (har rengjort den några gånger årligen).

Mycket riktigt, samma symptom som tidigare. Bilen skulle snart på service, så jag tog latmans varianten och köpte rengörningsspray.
Blåste i lite spray, och sedan gick den. Motorlampan lyste vidare, så jag bestämde mig för att göra mig besväret och plocka ner EGR-ventilen, och tvättade rent den. Den hade inte full rörlighet till en början, men när jag tvättat och lirkat en stund så funkade den fint.
Men när jag startade så var fortfarande motorlampan tänd.. Kopplade in min amatör OBD II, väl där fanns en felkod om EGR-ventilen. Nollade den, och för säkerhets skull kopplade jag loss batterikabeln någon minut.
Nu verkade bilen gå som man kan förvänta sig.

Nu lämnade vi in bilen på service, och bad dem om att vi tar och byter EGR-ventilen nu. För den fastnar ju varje år. Så om vi byter den kommer vi förhoppningsvis slippa detta fel ett tag.

När jag hämtade bilen tog jag den på en provtur..
Nu upptäcker jag att bilen går lite ojämnt vid 1500-2000 rpm när jag kör. Jag har känt detta hackande förut, och då tänkt att EGR:en spökar lite..

Jag tog bilen tillbaka till verkstaden, och de tog in den för att göra rent partikelfiltret för det indikerade att det var fyllt till 92% och två tempgivare visade konstiga värden samt felkod P2080, och P2084.

Efter detta tog jag och fyllde på rengöringsmedel för bränslesystemet och tankade bilen full.
Igår körde jag ca 30 mil, och försökte komma på vad den ojämna gången berodde på, det kan liknas vid ett småhackande beteende framför allt i motlut.

Nu finner jag något riktigt märkligt!
När jag ligger på motorvägen på högsta växeln och ca 18-1900 rpm, så känner jag det där småhackande beteendet.
Då trampar jag helt sonika ner kopplingen. Detta innebär såklart att motorn genast att öka varvtalet. Detta sker i två steg, först till kanske 2500 rpm, sedan ytterligare till 3500 rpm. Jag håller kvar gaspedalen i exakt samma läge, och nu börjar varvtalet pendla mellan 3000-3500 rpm.
Detta fortsätter ända tills jag tappar så mycket fart att jag kan störa trafiken, och återgår till normal körning.

När jag sedan stannar vid köpcentret halvvägs hem, testar jag bilen på parkeringen. Gasar upp den till ca 1800 rpm. Och varvtalet ligger stabilt.....
När jag rullar vidare hemåt, testar jag i marschfart igen, och felet är tillbaka med pendlande varvtal....
Nu har jag testat ytterligare och det föreligger verkligen så att.
Stillastående bil = stabilt varvtal.
Rullande bil koppling nere/växel ur = pendlande varvtal.

Numer tror jag inte det varit fel på EGR-ventilen, utan bara ett symptom om ett annat fel.

Finns det någon som kan komma med någon idé om var felet ligger? (Jag har inga felkoder i nuläget).

micke662008
15 februari 2022 · 3 Inlägg

Hej.
Inte många svar hitills..

Finns det någon som vet vilket bränsletryck man normalt har på en 1.7 CDTI (2011)?
Jag har inte lyckats att hitta några uppgifter om det.
Det skulle vara intressant att få reda på trycket både vid tomgång, och vad som är max.

Jag har lite misstankar om att allt inte står riktigt rätt till, men har lite svårt att analysera varför kurvorna mellan luftflöde, lufttryck, och bränsletryck ser så olika ut vid körning.

Presidento Of World
15 februari 2022 · 3 305 Inlägg

Egr ventil är rätt standard när dom pendlar och kan dö/inte starta.

Annars verkar en scv ventil (tror den heter så) ochså kunna orsaka lite bekymmer. YouTuba Astra 1.7 idle

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
15 februari 2022 · 3 305 Inlägg

Bränslefilter är en kandidat och så, jag fick dock aldrig ordning på min 1.7 CDTI utan jag körde så i några tusen mil utan att det blev värre eller bättre

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
micke662008
15 februari 2022 · 3 Inlägg

Bränslefilter har vi bytt två gånger på ett halvår. Så den möjligheten kan jag nog avfärda, andra gången såg filtret nytt ut.
SCV-ventilen har jag haft ur och rengjort/putsat ren. Men det kan ju vara så att den ändå inte funkar som den ska.

Därav min fråga om vilka bränsletryck man ska förvänta sig.
Det skulle ju kunna vara högtryckspumpen också om den inte riktigt orkar..

Tomgången verkar rätt bra ändå, så här års smyger tomgången upp emot 1100 rpm när man startat bilen, för att senare sakta sjunka ned till 850 rpm när motorn blivit halvvarm. Tomgången är jämn varierar bara enstaka varv (848-852 rpm).
Problemen med motorgången uppstår när bilen rullar minst 40-50km/h....

Senaste halvåret har vi bytt Egr, Maf, Map. Så de kan nog uteslutas.
Egr bytte vi pga att den gamla fastnade en gång om året ungefär. Övriga när jag försökte lösa det skumma felet jag beskrivit ovan.

En annan fundering är om turbon "pumpar" när motorn belastas i motlut. Att något gör att wastegaten öppnar och stänger lite slumpartat. Så jag funderar på om det kan vara tryckventilen som beter sig konstigt.

Som sagt uppstår inga felkoder heller.....

Senast redigerat av micke662008 (15 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang