2704
Sök

Vänster frambroms kärvar Passat -11

4 Inlägg
15 november 2021
Trådstartare
Upptäckte igår att vänster frambroms på min nyinköpta passat -11 ligger på ganska rejält. När jag klev ur bilen luktade det bränt och fälgen var stekhet. Min förbrukning under dagarna jag ägt den har dessutom vart alldeles för hög för att det ska vara rimligt, en 2.0 TDI automat ska väl ändå inte dra 0,85 blandat...

Hur som helst, vet någon vad som krånglar? Är helt ny till VW, och framförallt så här pass nya bilar. Kan det vara handbromsen, eller går den bara på bakhjulen? Kan det vara auto hold funktionen eller är det kanske bara ett kärvande bromsok?

Tacksam för all hjälp.

/Marcus

3 744 Inlägg
15 november 2021
Kärvande bromskolv i oket eller okets glidmekanism är ju troligast på 10år gammal bil.

Kan också vara bromsslangen som kollapsat innuti och agerar backventil.

I ytterst ovanliga fall kan det vara en ventil i ABS enheten.
Senast redigerat av Mossan1 (15 november 2021)

4 Inlägg
16 november 2021
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Kärvande bromskolv i oket eller okets glidmekanism är ju troligast på 10år gammal bil.

Kan också vara bromsslangen som kollapsat innuti och agerar backventil.

I ytterst ovanliga fall kan det vara en ventil i ABS enheten.

Okej! Tack för svaret, bilen står på en lokal verkstad nu då jag egentligen inte har tid själv att fixa med bilen. Men jag får väl hoppas att det inte är någon svindyr reparation...

2 853 Inlägg
16 november 2021
Antar att de byter bromsok då verkstäder sällan motionerar upp kolven.  Räkna på nytt bromsok 1500-2000:-, kanske mer. Plus arbete.

Största sannolikhet kärvar kolven i oket.

3 744 Inlägg
16 november 2021
Motionera en bromskolv på verkstad vore att lura kunden.
Kanske 30min arbetskostnad på något som fastnar igen efter en månad.

Då ska kolv ur och allt slipas och återmontera med nya tätningar.
Det blir dyrare än byte till nytt ok.

Få lös gliddetaljerna ordentligt är däremot riktig fix.

4 Inlägg
19 november 2021
Trådstartare
Lämnade in bilen och fick nytt bromsok och nya klossar på den sidan för 3400kr, inklusive arbete smile tack för era svar.

1 776 Inlägg
19 november 2021
Hmm, låter rimligt- men antar att man bytte klossar på båda sidor. Att byta klossar på bara en sida är "fuljobb"

mvh/husse

Sök