2714
Sök

Pös när jag tryckte tillbaka kolven?

22 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Hej,
Jag rev ner bromsarna i fram och när jag sen skulle skjuta tillbaka kolven som jag gör med bromsverktyget så borde jag ett lite pysande ljud.
Är det något att oroa sig över?

Är en Kia sportage 2015.

Forummoderator
18 329 Inlägg
19 december 2021
Det kan gurgla lite. Inget att bry sig om. Så länge det inte läcker eller försvinner bromsvätska så: Skit i det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Det kan gurgla lite. Inget att bry sig om. Så länge det inte läcker eller försvinner bromsvätska så: Skit i det.

Kanske gurglade. Hörde ett ljud iaf. Bromsarna fungerar och bilen drar inte snett när jag bromsar så 🤷‍♂️🙈

* Voff voff *
11 007 Inlägg
19 december 2021
Det brukar höras ett ljud när man trycker tillbaka kolven, det är bromsvätskan som pressas tillbaka ut ur oket. Helt normalt skulle jag säga.

Om det däremot rinner ut vätska är det förstås inte bra, men det hade du nog sannolikt sett.

Kolla dock att du inte har bromsvätska "överallt" under huven om det svämmat över i behållaren när du tryckt tillbaka kolvarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

22 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Det brukar höras ett ljud när man trycker tillbaka kolven, det är bromsvätskan som pressas tillbaka ut ur oket. Helt normalt skulle jag säga.

Om det däremot rinner ut vätska är det förstås inte bra, men det hade du nog sannolikt sett.

Kolla dock att du inte har bromsvätska "överallt" under huven om det svämmat över i behållaren när du tryckt tillbaka kolvarna.

Svämma över? Locket är ju stängt till behållaren.

Fri fart för ett fritt folk!
14 807 Inlägg
19 december 2021
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

aldrig fel att öppna det framför allt när någon inte tänkt till och när nivån blir låg pga slitna bromsar och sen fyller på vätska så kan man ha otur och skjuta loss behållaren från huvudcylindern

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Growe skrev:
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

aldrig fel att öppna det framför allt när någon inte tänkt till och när nivån blir låg pga slitna bromsar och sen fyller på vätska så kan man ha otur och skjuta loss behållaren från huvudcylindern

Förstår, ja min nivå verkar vara lite över Max strecket så antar att dom fyllde på när jag hade service innan sommaren då dom gamla beläggen satt på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241901/241901-6eedaa8f0073028fca12ece3852dd7b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241901/241901-07fa4ee2c671f86532160a9ace02327f.jpg

Är de farligt? Dvs har jag för hög nivå? Har bytt skivor + klossar runt om för ca 1v sedan.
Nivån är precis där röret börjar dvs marginellt över max strecket
Senast redigerat av KanInget1 (19 december 2021)

* Voff voff *
11 007 Inlägg
19 december 2021
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

Tro mig, det kan svämma över ändå om det vill sig illa. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 807 Inlägg
19 december 2021
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

Tro mig, det kan svämma över ändå om det vill sig illa. smile

ja börjar man trycka med en rörtång eller nått och locket är stängt kan det spruta ur locket endå.. har man otur.. aldrig själv råkat ut för det kan hela kärlet släppa från huvudbromscylindern.   framför allt äldre bilar sitter den bara i tryckt då blir det lite jobbigt efteråt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök