2894
Sök

Skada på bromskolvens press yta?

22 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
Hej,
På ett utav mina framok är det en skada på anläggningsytans kant på kolven som ska trycka mot beläggen. Har Inge läckage eller liknande och verkar inte ta i packningen heller. Ser ut som att någon har tidigare försökt trycka tillbaka kolven med en polygrip eller liknande och gjort som ett ”Jack” med en liten nedpressande som har en mindre utbuktning ut mot packningen (kant).
Men inte så mycket att den tar i packningen kolven åker ju inte helt in tillbaka i oket misstänker jag utom maximalt så som jag trycker tillbaka den med korrekt verktyg.

Hoppas ni förstår dum som jag va tog jag ingen bild.

Är detta farligt? Det fanns inga spår alls i packningen dvs revor eller som att den på något sätt skulle ta i det område som polygripen (eller vad de är) har orsakat skadan.
Senast redigerat av KanInget1 (27 december 2021)

227 Inlägg
28 december 2021
Tar den inte i packningen spelar det ingen roll.

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
28 december 2021
Har samma sak på oken till Jeepen, det är ju bakelit-kolvar och de är lite skadade längst ut mot beläggen.
Ingenting som verkar spela någon roll så länge det inte saknas en stor bit.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 711 Inlägg
28 december 2021
Cuefa skrev:
Har samma sak på oken till Jeepen, det är ju bakelit-kolvar och de är lite skadade längst ut mot beläggen.

Jag, och många med mig, bytte till metallkolvar på Jeeparna.
Detta emedan bakelikolvarna med tiden hade en benägenhet att bli orunda och därefter kärva i loppen.

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
28 december 2021
torsen skrev:
Cuefa skrev:

Jag, och många med mig, bytte till metallkolvar på Jeeparna.
Detta emedan bakelikolvarna med tiden hade en benägenhet att bli orunda och därefter kärva i loppen.

Återstår att se när jag behöver göra samma sak, men sålänge det funkar så funkar det 🤞🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök