Regga A-traktor till bil ?

Dannarp105
25 januari 2022 · 8 Inlägg

Tänkte kolla om nån gjort, eller vet om det går att regga om en A-traktor till bil?
Det gäller en duett.

Mossan1
25 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Nu är det inte jag, itan en kollega som kollade upp det, för dom planerade bygga om en dyr Audi och låta den bli bil igen på 18årsdagen typ.
Men han menade att i praktiken var omöjligt eftersom det krävdes intygspapper och annat från audi i så fall. Något dom knappast skriver ut på en modifierad bil. Även om den är tillbakamodifierad. Att den en gång var bil kvittade fullständigt, tydligen.  Det blir i så fall som "ombyggt fordon" och det var visst inte förmånligt.

Men en så gammal bil som Duett har inte samma miljökrav och annat, så det kanske är enklare. Kanske.

Senast redigerat av Mossan1 (25 januari 2022)

Dannarp105
25 januari 2022 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nu är det inte jag, itan en kollega som kollade upp det, för dom planerade bygga om en dyr Audi och låta den bli bil igen på 18årsdagen typ.
Men han menade att i praktiken var omöjligt eftersom det krävdes intygspapper och annat från audi i så fall. Något dom knappast skriver ut på en modifierad bil. Även om den är tillbakamodifierad. Att den en gång var bil kvittade fullständigt, tydligen.  Det blir i så fall som "ombyggt fordon" och det var visst inte förmånligt.

Men en så gammal bil som Duett har inte samma miljökrav och annat, så det kanske är enklare. Kanske.

Ok. Ja att det blir ombyggt fordon är jag helt med på isf. Men frågan är om det skulle gå, eller om det annars går att göra som amatörbyggt fordon eller hur man nu kan gå tillväga..

torsen
26 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Intressant spörsmål.
Har lekt med tanken att A-traktorregga en Jimny å ett barnbarn.
Sedan, om 3 år, återregga den som pb eller lätt lb.

Synpunkter och fakta, tack.

Dannarp105
26 januari 2022 · 8 Inlägg

Det ska gå bra verkar det som, iaf i mitt fall. Fick till svar från en som jobbar som sfro bes :

” Hej,
Jo det är möjligt att registrera om till bil/lätt lastbil, om du bygger om vad som krävs förstås.
Om ramen är oförändrad(?)och bilen för övrigt är som original (förutom karossmodifieringar) så räcker det med en registreringsbes.
Rambyggda bilar får karossmodifieras (typ pick up) inom den enklare kategorin "ändrat fordon".
Om du däremot tänker bygga om mer, typ byta motor, axlar och bromssystem, så blir det "ombyggt fordon" som kräver Sfro-bes. ”

therealpinto
27 januari 2022 · 39 Inlägg

Det är dock viktigt att veta att det är STOR skillnad på en klassisk eller halvklassisk A-traktor som Duett, kapad 740/745 eller liknande och ett "modernt" bygge som på en Jimny, King Cab eller kanske en BMW med endast mellanvägg.

Ett klassiskt bygge med kapad/ombyggd kaross klassar automatiskt in som ombyggt fordon om man vill göra den till bil och då är reggningen relativt sett enkel eftersom SFRO kan intyga att den uppfyller kraven som ombyggt fordon.

En bil där man INTE byggt om karossen utan bara monterat mellanväggar och elektroniska spärrar hamnar i läget som Mossan1 beskriver. Den är för lite ombyggd för att klassas som ombyggt fordon och då krävs intyg från tillverkaren (normalt sett) på att bilen är återställd.

Jag rekommenderar INTE att man bygger på ett nyare objekt med tanke att återställa till bil, om man inte kan se till att den kommer kunna gå som ombyggt fordon.

Gustaf (också besiktningsman för SFRO)

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
torsen
27 januari 2022 · 7 198 Inlägg

therealpinto skrev:
Det är dock viktigt att veta att det är STOR skillnad på en klassisk eller halvklassisk A-traktor som Duett, kapad 740/745 eller liknande och ett "modernt" bygge som på en Jimny, King Cab eller kanske en BMW med endast mellanvägg.

Ett klassiskt bygge med kapad/ombyggd kaross klassar automatiskt in som ombyggt fordon om man vill göra den till bil och då är reggningen relativt sett enkel eftersom SFRO kan intyga att den uppfyller kraven som ombyggt fordon.

En bil där man INTE byggt om karossen utan bara monterat mellanväggar och elektroniska spärrar hamnar i läget som Mossan1 beskriver. Den är för lite ombyggd för att klassas som ombyggt fordon och då krävs intyg från tillverkaren (normalt sett) på att bilen är återställd.

Jag rekommenderar INTE att man bygger på ett nyare objekt med tanke att återställa till bil, om man inte kan se till att den kommer kunna gå som ombyggt fordon.

Gustaf (också besiktningsman för SFRO)

Vill du utveckla ditt svar lite mer?
Jag funderar på att regga om en nyare Jimny = EURO 6 - till A-traktor och därefter "återregga" till personbil/lätt lastbil.
Lär ju vara mindre att ändra eftersom den har fyrhjulsdrift samt är lätt lastbilsreggad med lastförskjutningsskydd.
Påverkar det att Jimny är ett rambygge?

Mossan1
27 januari 2022 · 2 752 Inlägg

torsen skrev:

therealpinto skrev:
Det är dock viktigt att veta att det är STOR skillnad på en klassisk eller halvklassisk A-traktor som Duett, kapad 740/745 eller liknande och ett "modernt" bygge som på en Jimny, King Cab eller kanske en BMW med endast mellanvägg.

Ett klassiskt bygge med kapad/ombyggd kaross klassar automatiskt in som ombyggt fordon om man vill göra den till bil och då är reggningen relativt sett enkel eftersom SFRO kan intyga att den uppfyller kraven som ombyggt fordon.

En bil där man INTE byggt om karossen utan bara monterat mellanväggar och elektroniska spärrar hamnar i läget som Mossan1 beskriver. Den är för lite ombyggd för att klassas som ombyggt fordon och då krävs intyg från tillverkaren (normalt sett) på att bilen är återställd.

Jag rekommenderar INTE att man bygger på ett nyare objekt med tanke att återställa till bil, om man inte kan se till att den kommer kunna gå som ombyggt fordon.

Gustaf (också besiktningsman för SFRO)

Vill du utveckla ditt svar lite mer?
Jag funderar på att regga om en nyare Jimny = EURO 6 - till A-traktor och därefter "återregga" till personbil/lätt lastbil.
Lär ju vara mindre att ändra eftersom den har fyrhjulsdrift samt är lätt lastbilsreggad med lastförskjutningsskydd.
Påverkar det att Jimny är ett rambygge?

Du har ju svaret på din fråga i utläggningen av "therealpinto".

Som jag tolkar det, och även hört av andra är att du MÅSTE modifiera den ganska kraftigt från orginal för att kunna reggas ombyggt fordon och kunna köras utan inbyggd hastighetsspärr igen. (Obs, inte Bil, utan ombyggt fordon.)

En H-reggad traktor är alltså för lite modifierad för att kvala in som "ombyggt fordon", och samtidigt för ombyggd för att kunna registreras tillbaka till bil utan alla intyg om allt från miljö till krocksäkerhet som då krävs från orginaltillverkaren.
Tillverkarna skriver "aldrig" ut sådana intyg, påstås det, även om bilen är återställd.
Och jag kan förstå det med alllt ansvar man då tar för någon annans arbete.  Ohålbart för dom. Dessutom är ju bilen sliten och kanske bara med det inte klarar kraven den en gång uppfyllde...
Skulle kunna bli en riktig "gate" det också.

Så i praktiken, i så fall, omöjligt att bli "Bil" igen.

En gammal Duett-traktor är kraftigt modifierad i ram, kaross, osv, pga dom regler som då gällde för att bli traktor och faller därför sannolikt in i kategorin "ombyggt fordon"  utan att behöva modifieras så mycket mer.
(Naturligtvis måste den vara trafiksäker, osv, så  att så "bara" är nog inte det heller)

Det är väl att läsa vilka kriterier som måste uppfyllas för att duga som "ombyggt fordon".

Säkerligen finns också andra nackdelar med att reggad som ombyggt fordon.
Försäkring, skatt, dragmöjligheter, värde, lastutrymmen, osv osv....
OBS, vet ej det som faktum, men helt klart värt att läsa på INNAN!

Senast redigerat av Mossan1 (27 januari 2022)

therealpinto
27 januari 2022 · 39 Inlägg

Mossan1 beskriver det bra. Även om det kan upplevas som små ändringar på Jimnyn, så övergår den från helfordonsgodkänd bil, till nationellt godkänd traktor när den blir A-traktor. För att den ska kunna återgå till bil behöver besiktningsorganen underlag som visar att alla krav uppfylls. Det är där som det stoppar. Ska man bygga om Jimnyn  så mycket att den klassas som ombyggt fordon handlar det till exempel om saker som att byta motor, växellåda/axlar och bromsar.

Ombyggt fordon har annars inga "nackdelar" förutom kanske kostnaden att registrera om. Det påverkar inte skatten mer än vad en eventuell ändring i vikt ger, till exempel.

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang