M46 Overdrive fungerar inte

Vxln
19 februari 2022 · 33 Inlägg

Overdriven på min 760 fungerar inte. Relät "klickar" inte

Testat följande:

- koppla ihop kablarna vid knappen, gav inget svar
- testat manuellt trycka på reläet, gav inget svar

Har för mig att det finns en givare till 4e växeln som kan vara trasig också. Var ligger denna?

Tack i förvåg för tips!

Mossan1
19 februari 2022 · 2 805 Inlägg

Jag minns det satt en plastbygel under damasken som påverkade en givare vars uppgift var att sluta kontaken när just 4an var i. Kontakten möjliggjorde ström vidare till solenoiden som reglerar överväxeln.  Just den, (tidig 240) hade skjutknapp för Od, så "modernare" med tryckknapp kan skillja. Men troligen väldigt lika.

Många tog bort den givaren (kanske gick sönder ofta) så Od funkade på alla växlar.

simlar
19 februari 2022 · 5 524 Inlägg

Givaren för 4ans växel sitter på växellådans lock.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Vxln
19 februari 2022 · 33 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag minns det satt en plastbygel under damasken som påverkade en givare vars uppgift var att sluta kontaken när just 4an var i. Kontakten möjliggjorde ström vidare till solenoiden som reglerar överväxeln.  Just den, (tidig 240) hade skjutknapp för Od, så "modernare" med tryckknapp kan skillja. Men troligen väldigt lika.

Många tog bort den givaren (kanske gick sönder ofta) så Od funkade på alla växlar.

simlar skrev:
Givaren för 4ans växel sitter på växellådans lock.

Tackar, ska kolla dessa!

Arly165 Bakhjulsdriven
20 februari 2022 · 335 Inlägg

Ofta så ärgar kablaget sönder på lådan, kolla det! Tänds lampan när du trycker ner knappen? Isf föreligger ett mekaniskt fel. Vanligt är att packningarna till hydraulkolvarna inuti överväxeln går sönder.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Vxln
23 februari 2022 · 33 Inlägg

Arly165 skrev:
Ofta så ärgar kablaget sönder på lådan, kolla det! Tänds lampan när du trycker ner knappen? Isf föreligger ett mekaniskt fel. Vanligt är att packningarna till hydraulkolvarna inuti överväxeln går sönder.

Hej, lampan tänds inte och det hjälper inte heller att trycka på reläät. Det klickar inte…

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang