När ska drivremmen bytas på en HD Sportster

mach1-70
6 mars 2022 · 75 Inlägg

Ingen bilfråga,utan en MC-fråga:

Jag har en HarleyDavidson Sportster 1200 från 1999 som gått c:a 1300 mil. Den har stått i garaget senaste 10-11-åren,och nu blev jag sugen på att ta ut den till
våren
Jag har sökt lite gällande rekommendationer när drivremmen ska bytas men hittar inget!
Jag kommer titta på remmen hur den ser ut nästa helg,men jag vet ju på bilar att det finns års resp km intervaller!

Tacksam för tips

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2022 · 14 060 Inlägg

mach1-70 skrev:
Ingen bilfråga,utan en MC-fråga:

Jag har en HarleyDavidson Sportster 1200 från 1999 som gått c:a 1300 mil. Den har stått i garaget senaste 10-11-åren,och nu blev jag sugen på att ta ut den till
våren
Jag har sökt lite gällande rekommendationer när drivremmen ska bytas men hittar inget!
Jag kommer titta på remmen hur den ser ut nästa helg,men jag vet ju på bilar att det finns års resp km intervaller!

Tacksam för tips

Det känns spontant att du bör byta drivremmen när cykeln stått still så länge. Tänker mest att du ska få en trevlig MC-sommar utan drivremshaveri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hilmer
6 mars 2022 · 1 789 Inlägg

Instämmer med föregående, byt remmen i förebyggande syfte, inte så kul ifall den brister vid färd.

mach1-70
7 mars 2022 · 75 Inlägg

Tack för input! Jag kommer troligen byta remmen oavsett hur den ser ut,men var köper jag den förslagsvis?, och hur vet jag vilken
rem jag ska ha? Är det att räkna kuggar och bredd (det finns 128 resp 133 kugg )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2022 · 14 060 Inlägg

mach1-70 skrev:
Tack för input! Jag kommer troligen byta remmen oavsett hur den ser ut,men var köper jag den förslagsvis?, och hur vet jag vilken
rem jag ska ha? Är det att räkna kuggar och bredd (det finns 128 resp 133 kugg )

Enligt din profil så befinner du dig i Stockholm och det borde finnas nån HD-affär i närheten annars finns Sulas MC i Strängnäs.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang