Går det att testa bränslepumpen på något sätt?

Slash Saabifierad
18 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

Som rubriken, finns det något sätt att testa bränslepumpen för att se om den fungerar eller börjar gå dåligt? om det går, hur ser man att bränslepumpen beter sig felaktigt vid testet?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
peegee Forummoderator
18 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

mät bränsletrycket?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Slash Saabifierad
18 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

peegee skrev:
mät bränsletrycket?

Hur gör man det? vad behöver man för att mäta trycket?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
unpatterned
18 augusti 2010 · 294 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … cksmatare/
http://www.biltema.se/ProductImages/19/medium/19-1322_m.jpg

Senast redigerat av unpatterned (18 augusti 2010)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
rybbe
18 augusti 2010 · 614 Inlägg

Slash skrev:
Som rubriken, finns det något sätt att testa bränslepumpen för att se om den fungerar eller börjar gå dåligt? om det går, hur ser man att bränslepumpen beter sig felaktigt vid testet?

Det enklaste sättet att se ifall pumpen överhuvudtaget fungerar är att sitta i bilen och vrida på start nyckeln.. inte så att bilen går igång men tills du kommer till hacken före det då motorn går runt.. då ska du oftast kunna höra ifall man lyssnar noga ifall pumpen matar fram bensin eller inte.. ljuder brukar väl inte vara mer en i kanske 1-2 sekunder så man kan ju behöva vrida ett par gånger..

Vet dock ej om detta går att höra på alla bilar..
Men på dom volvo och saab bilarna jag ägt så har man med lätthet kunnat höra det ifall.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
baltis
20 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

rybbe skrev:

Slash skrev:
Som rubriken, finns det något sätt att testa bränslepumpen för att se om den fungerar eller börjar gå dåligt? om det går, hur ser man att bränslepumpen beter sig felaktigt vid testet?

Det enklaste sättet att se ifall pumpen överhuvudtaget fungerar är att sitta i bilen och vrida på start nyckeln.. inte så att bilen går igång men tills du kommer till hacken före det då motorn går runt.. då ska du oftast kunna höra ifall man lyssnar noga ifall pumpen matar fram bensin eller inte.. ljuder brukar väl inte vara mer en i kanske 1-2 sekunder så man kan ju behöva vrida ett par gånger..

Vet dock ej om detta går att höra på alla bilar..
Men på dom volvo och saab bilarna jag ägt så har man med lätthet kunnat höra det ifall.

Funkar ännu bättre om man är 2 personer... en i bilen och den andra med örat mot pumpen smile

nisse61
18 mars 2022 · 8 Inlägg
husseman
18 mars 2022 · 1 594 Inlägg

Hmm, att bränslepumpen låter- betyder inte att den pumpar soppa. Fast risken e´ju större att den pumpar om den låter. Bäst är att mäta trycket, o se till att det kommer varje gång.  Finns ofta nåt på railen att koppla in en tryckgivare på.
Tom. Feltemagrejer funkar..- lycka till.
mvh/Husse

zzr94092
19 mars 2022 · 4 392 Inlägg

Tråden är från 2010!😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang