4208
Sök

Mystiskt bromsproblem Audi A4 B8 Quattro

2 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#1
Hej! Hör av mig här då jag inte kommer någon vart med felsökandet på min bil gällande ett mystiskt bromsproblem. Jag fick förra året en etta på besiktningen gällande anliggande broms höger bak... detta var dock inte helt oväntat då jag tidigare märkt hur den har gått varm. När jag skannade felkoder fick jag reda på att det var något problem med den elektroniska parkeringsbromsen. Jag bytte därför OK (med ny parkeringsbromsmotor) samt skivor och belägg. Nu 300 mil senare blir bromsen fof varm jämfört med bromsen på andra sidan. Vad kan detta bero på???

-Belägg rör sig fritt!

-Bromsen tar bra!

-Glidbultarna rör sig fritt (dock fjädrar de lite och jobbar mot att hamna i ursprungsläget, skulle detta kunna vara kraften som trycker beläggen mot skivan?).

-Nytt ok (dock Ridex, det billigaste jag fick tag på). Nya skivor och belägg (Brembo).


Kan tilläggas att det har blivit små spår i bromsskivan på höger sida...

Däcket höger bak är mer slitet än det på vänster sida (max 2-4 mm skillnad i mönsterdjup). Skulle detta kunna göra så att Quattro-systemet på något sätt bromsar högerhjulet då detta får en högre rotationsfart?

Skulle det annars kunna vara bromsslangen som tappat "stunset"? Eller har mitt billiga Ridex-ok givit upp efter endast 300 mil? Kolven i oket gick dock relativt lätt att trycka tillbaka när jag inspekterade bromsen igår...

Tack så otroligt mycket på förhand!

1 776 Inlägg
23 mars 2022
#2
Hmm, Ridex klingar illa, precis som Stark o Feltema. Har du gjort ett riktigt byte, dvs. ställt saker i serviceläge? innan du bytte ok osv? Hade du ett instrument- där du kunde köra kolvarna/motorerna till serviceläge va väl va ja menade. O att du kunde återställa efter byte. En kalibrering av systemet e´inte fel att göra, görs oxå med instrumentet. Spår i skivan låter som nåt gått fel med monteringssatsen.. -du har inget som kan glida in o skava mot skivan? Hur luftade du oket?... mvh/husse

2 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
#3
Hej! Jag ställde parkeringsbromsen i service-läge med en obd-läsare. Oket luftades via pump-metoden, en polare pumpade bromsen medan jag kollade efter läckor, tror du detta kan gjorts felaktigt? Vi hade ju ändå ett plaströr för att tydligt se ett jämt flöde av bromsvätska innan vi stängde nippeln... Jag vet inte vad som skulle kunna skava mot skivan, ev smuts/ sand från vintertiden men annars går beläggen riktigt fint i glidspåren.

Hur kalibrerar jag systemet?

//Vilmer

1 776 Inlägg
25 mars 2022
#4
Hej. låter som du gjort rätt, men ändå har nåt gått fel. Kalibreringen görs med instrumentet, efter du har återställt från serviceläge. Vet ju inte va du kör med för instrument, men typ Autocom. så bara gå in på Broms-kalibrering..o låt det köra sin grej. Det borde funka- men detta med spår i en ny bromsskiva låter skumt.
Nåja, testa att kalibrera, kan du inte göra detta med ditt instrument- så åk till nån med VCDS eller Autocom. Dvs. 99% av riktiga bilmekar i detta land.
O som inte säljer Kebab i samma lokal.
Lycka till. mvh/husse


Sök