Krängningshämmare stag mjuka?

Andreas_848
15 maj 2022 · 2 Inlägg

Hej!

Mitt första inlägg so be nice.

Är inte så bra på bilar så jag söker lite råd här.

Har en Subaru Legacy. Upplever lite svajjig gång, känns som att det är för lite luft i däcken (har såklart kollat det). Ibland klonkar det även lite från framvagnen men bara ibland. Jag tänker krängningshämmarna.

Hissade upp fronten idag så hjulen var i luften. Kunde rucka stagen till krängningshämmarna med fingrarna. Ska det vara så eller är dom slut?

Titta gärna på detta klipp som visar hur det ser ut:

https://youtu.be/T3NDvKyJmdQ

Senast redigerat av Andreas_848 (15 maj 2022)

Marlboroman
15 maj 2022 · 8 229 Inlägg

Det är 2 kulleder så att man kan vrida på staget sådär är normalt. Dem kan ju vara slut för det om glappet i lederna blivit för stort. Men då får man titta hur kränghämmare och bärarm / länkarm rör sig mot varandra

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andreas_848
15 maj 2022 · 2 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är 2 kulleder så att man kan vrida på staget sådär är normalt. Dem kan ju vara slut för det om glappet i lederna blivit för stort. Men då får man titta hur kränghämmare och bärarm / länkarm rör sig mot varandra

Aha. Stort tack för svaret. Får kanske lyfta bilen igen och sen sätta en liten domkraft under bromsskivan och lyfta lite. Då borde jag väl kunna känna om det glappar? Eller?

jaka54
16 maj 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Att kunna vrida på krängningshämmarstaget är helt normalt eftersom det sitter en kula innuti. Om det däremot går att  trycka det uppåt eller neråt ...då är något fel.
Att det "klonkar" från framvagnen brukar betyda att en eller bägge fjädrana är av! Klonkar det bakifrån  kan det betyda att gummiupphängningen till avgassystemet är trasig någonstans så ljudämaren /na tar i chassit .

Senast redigerat av jaka54 (16 maj 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang