Slirande koppling Volvo V70 D3 2011

Nickeboii
2 maj 2022 · 762 Inlägg

Tjena,

Kopplingen i min V70 D3 2011 tyckte i helgen att det var en bra idé att börja slira.

Det som hände var att när jag körde på på motorväg och accelererade från 90-110km/h med farthållaren så började motorn varva mer än vad hastigheten ökade och farthållaren slog ifrån. Testade igen med samma resultat. Så jag gasade upp försiktigt på egen hand istället.
Ska tillägga att jag legat och kört på motorväg utan att växla ner/använt kopplingen i säkert 30 minuter innan det hände.

Det som är skumt är att kopplingen fungerade som den skulle igen resterande bit, även när jag försökte att få den att slira gick det inte. Inte ens när jag försökte provocera fram det. Dvs. Sexans växel  full gas och trycka in kopplingen snabbt.

Körde ytterligare 20 mil och när jag skulle köra på motorvägen igen började den slira igen.

Vad tror ni, är det dags för ett kopplingsbyte eller är det en krånglande slavcylinder?

Mvh
Niklas

Senast redigerat av Nickeboii (2 maj 2022)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_snuggels
2 maj 2022 · 3 506 Inlägg

enklast är nog att lufta slaven och hoppas på det smile

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
uhlin
3 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
enklast är nog att lufta slaven och hoppas på det smile

Tror knappast luft i systemet gör så att kopplingen slirar.

Inget oljeläckage som gör att kopplingen slirar? Om inte skulle jag tippa på huvudcylinder eller slavcylinder som trilskas.

Nickeboii
3 maj 2022 · 762 Inlägg

uhlin skrev:

Dr_snuggels skrev:
enklast är nog att lufta slaven och hoppas på det smile

Tror knappast luft i systemet gör så att kopplingen slirar.

Inget oljeläckage som gör att kopplingen slirar? Om inte skulle jag tippa på huvudcylinder eller slavcylinder som trilskas.

Inget oljeläckage vad jag vet, men ska kolla det när jag får tillfälle. (Hade den inne för service nyligen, så de kan ju ha slarvat med något)

Ska testa att lufta systemet, är ju enklare och billigare än att ta ner växellådan. smile

Men jag får känslan av att slavcylindern inte går tillbaka helt och trycker på tryckplattan. Med tanke på att jag kunde köra med fullgas och kicka koppling på sexans växel utan att den slirade så är jag osäker på om kopplingen faktiskt är dålig.

Men ska man byta slavcylindern kan man lika gärna byta koppling. Lådan ska ju ner oavsett. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
3 maj 2022 · 762 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
enklast är nog att lufta slaven och hoppas på det smile

Bra början i alla fall. Enklare än att ta isär halva bilen 😅

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_snuggels
3 maj 2022 · 3 506 Inlägg

bytte slavcylinder på min polo n9 och den satt lätt åtkomligt under batteriet.hoppas volvo inte är så korkade att den sitter i vlådan.även bytt på bmw e30 och dom sitter utan på vlådan dom med

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
Nickeboii
4 maj 2022 · 762 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
bytte slavcylinder på min polo n9 och den satt lätt åtkomligt under batteriet.hoppas volvo inte är så korkade att den sitter i vlådan.även bytt på bmw e30 och dom sitter utan på vlådan dom med

Den sitter i lådan... smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_snuggels
4 maj 2022 · 3 506 Inlägg

Nickeboii skrev:

Dr_snuggels skrev:
bytte slavcylinder på min polo n9 och den satt lätt åtkomligt under batteriet.hoppas volvo inte är så korkade att den sitter i vlådan.även bytt på bmw e30 och dom sitter utan på vlådan dom med

Den sitter i lådan... smile

Fann va jobbigt

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
zzr94092
4 maj 2022 · 4 378 Inlägg

Det har den gjort i många år!!

Nickeboii
18 maj 2022 · 762 Inlägg

Uppdatering.

Kopplingen har varit okej de senaste veckorna, har testat den hårt och har fungerat precis som den ska.

Men igår återkom symptomen, samma som innan. Dvs. Att den slirar ibland men inte hela tiden.

Dock verkar det som att ju mer man växlar desto mer verkar kopplingen vilja slira.

Baserat på detta och era tidigare inlägg, tror ni att jag kan jag utesluta att det är en dålig koppling, och att det bara är en dålig kopplingscylinder eller något med hydrauliken? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
uhlin
18 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Nickeboii skrev:
Uppdatering.

Kopplingen har varit okej de senaste veckorna, har testat den hårt och har fungerat precis som den ska.

Men igår återkom symptomen, samma som innan. Dvs. Att den slirar ibland men inte hela tiden.

Dock verkar det som att ju mer man växlar desto mer verkar kopplingen vilja slira.

Baserat på detta och era tidigare inlägg, tror ni att jag kan jag utesluta att det är en dålig koppling, och att det bara är en dålig kopplingscylinder eller något med hydrauliken? smile

Ja, skulle själva kopplingen va dålig skulle den ju va dålig jämt så att säga.

Nåt med slavcylinder/huvudcylinder är min gissning.  Förutsatt att inte kopplingsplattan kärvar på axeln....fast lite av ett långskott.

Nickeboii
18 maj 2022 · 762 Inlägg

uhlin skrev:

Nickeboii skrev:
Uppdatering.

Kopplingen har varit okej de senaste veckorna, har testat den hårt och har fungerat precis som den ska.

Men igår återkom symptomen, samma som innan. Dvs. Att den slirar ibland men inte hela tiden.

Dock verkar det som att ju mer man växlar desto mer verkar kopplingen vilja slira.

Baserat på detta och era tidigare inlägg, tror ni att jag kan jag utesluta att det är en dålig koppling, och att det bara är en dålig kopplingscylinder eller något med hydrauliken? smile

Ja, skulle själva kopplingen va dålig skulle den ju va dålig jämt så att säga.

Nåt med slavcylinder/huvudcylinder är min gissning.  Förutsatt att inte kopplingsplattan kärvar på axeln....fast lite av ett långskott.

Gött, då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall. Jag har inte sysslat med självjusterande kopplingar innan så tänker att jag letar information innan man köper massa delar i onödan och innan man river ner halva bilen smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_snuggels
18 maj 2022 · 3 506 Inlägg

Nickeboii skrev:
Uppdatering.

Kopplingen har varit okej de senaste veckorna, har testat den hårt och har fungerat precis som den ska.

Men igår återkom symptomen, samma som innan. Dvs. Att den slirar ibland men inte hela tiden.

Dock verkar det som att ju mer man växlar desto mer verkar kopplingen vilja slira.

Baserat på detta och era tidigare inlägg, tror ni att jag kan jag utesluta att det är en dålig koppling, och att det bara är en dålig kopplingscylinder eller något med hydrauliken? smile

Va var det ja sa

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
uhlin
18 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Dr_snuggels skrev:

Nickeboii skrev:
Uppdatering.

Kopplingen har varit okej de senaste veckorna, har testat den hårt och har fungerat precis som den ska.

Men igår återkom symptomen, samma som innan. Dvs. Att den slirar ibland men inte hela tiden.

Dock verkar det som att ju mer man växlar desto mer verkar kopplingen vilja slira.

Baserat på detta och era tidigare inlägg, tror ni att jag kan jag utesluta att det är en dålig koppling, och att det bara är en dålig kopplingscylinder eller något med hydrauliken? smile

Va var det ja sa

Att lufta slavcylindern? Hehe.

Mossan1
18 maj 2022 · 2 751 Inlägg

Känns som kärvande slavcylinder som ibland inte går helt tillbaka ibland, alternativt en huvudcylinder som inte släpper tillbaka vätskan som den ska.

Lufta finns 0 och ingen vits med i detta fallet. Då är problemet raka motsatsen i.s.f och luft kommer heller inte in utan att något är fel ändå. = aldrig en lösning utan att annan fix är nödvändig

Slavcylindern sitter inne mellan motor och låda och är en enhet med urkopplingslagret. Annat är ovanligt och Volvo gick ifrån extern slav under 1997.

Byte av slavcylinder/lager = komplett kopplingsbyte. Annat är dumsnålt då arbetet är absolut största kostnaden.
Samma jobb som kopplingsbyte.

Huvudcylindern för kopplingen sitter uppe vid pedalen och är mindre jobb att byta.

Notera NOGA så inte pedalen är längre ner när den slirar, än normala viloläget.
Skulle isf tala för huvudcylindern eller själva pedalen på nått vis.

Senast redigerat av Mossan1 (18 maj 2022)

Xebers76
18 maj 2022 · 2 250 Inlägg

Hade en Accord 2007 med den ovanliga dieselmotorn, kopplingen på den slirade ibland. Visade sig att själva tryckplattan har en automatisk justering som dummade sig. Läste om fler som haft problemet att det slirar, ibland, och att dem kört så i många år utan att det blev värre.

Nu var detta en sjuka på just den modellen, och det var dessutom ingen Volvo, men jag tänkte att jag delar med mig av erfarenheten iaf.

Nickeboii
20 maj 2022 · 762 Inlägg

Mossan1 skrev:
Känns som kärvande slavcylinder som ibland inte går helt tillbaka ibland, alternativt en huvudcylinder som inte släpper tillbaka vätskan som den ska.

Lufta finns 0 och ingen vits med i detta fallet. Då är problemet raka motsatsen i.s.f och luft kommer heller inte in utan att något är fel ändå. = aldrig en lösning utan att annan fix är nödvändig

Slavcylindern sitter inne mellan motor och låda och är en enhet med urkopplingslagret. Annat är ovanligt och Volvo gick ifrån extern slav under 1997.

Byte av slavcylinder/lager = komplett kopplingsbyte. Annat är dumsnålt då arbetet är absolut största kostnaden.
Samma jobb som kopplingsbyte.

Huvudcylindern för kopplingen sitter uppe vid pedalen och är mindre jobb att byta.

Notera NOGA så inte pedalen är längre ner när den slirar, än normala viloläget.
Skulle isf tala för huvudcylindern eller själva pedalen på nått vis.

Jag ska kontrollera nogrannare att pedalen så att den åker upp hela vägen. Sist jag körde upplevde jag att den hade ca 1-2 cm kvar till normalläge.

Arbetet är ungefär samma kostnad som delarna i detta fall, i alla fall om man inkluderar svänghjul som kostar 10000kr på Volvo/Bilia. Jag fick offerter från olika firmor och det låg på mellan 20 000-30 000kr för ett byte inkl. Svänghjul.

Så jag tror att jag lägger några dagar på semestern och fixar det själv. Har tillgång till alla verktyg utom kopplingsverktyg, så får köpa ett sånt. Är egentligen bara tiden som fattas smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
20 maj 2022 · 762 Inlägg

Xebers76 skrev:
Hade en Accord 2007 med den ovanliga dieselmotorn, kopplingen på den slirade ibland. Visade sig att själva tryckplattan har en automatisk justering som dummade sig. Läste om fler som haft problemet att det slirar, ibland, och att dem kört så i många år utan att det blev värre.

Nu var detta en sjuka på just den modellen, och det var dessutom ingen Volvo, men jag tänkte att jag delar med mig av erfarenheten iaf.

Alltid bra att dela med sig smile

Min Volvo har en också en såkallad SAC (Self adjusting clutch), men enligt vad jag kan läsa mig till så är det ovanligt att det är själva tryckplattan som ger upp på Volvo. Finns ju dock en risk att det är tryckplattan, men jag tror snarare att det är något med hydrauliken. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lindh0lm
22 januari · 2 Inlägg

Hej! Hur har det gått? Sitter på exakt samma problem som du hade. Jag har en v60 med 1.6 D som slira på 5an och 6ans växel runt 90/ 110 Km/h.

Den bete sig normalt på dom andra växlarna vilket jag tycket är mycket märkligt!

Mossan1
22 januari · 2 751 Inlägg

Lindh0lm skrev:
Den bete sig normalt på dom andra växlarna vilket jag tycket är mycket märkligt!

Eftersom dom är lägre växlade är det väl inte så märkligt.

Är felet inte konsekvent kan det vara samma fel som tidigare i tråden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang