Skrapande ljud vid körning

lovealska
15 maj 2022 · 31 Inlägg

Har hört ett skrapande ljud när jag kör med bilen. vänster fram.
Tycker det inte blir värre när jag svänger eller gasar. Tycker att ljudet blir mindre när jag bromsar.

Bytte bromsoket(vänster fram) idag pga oket slutade fungera(låst sig) ordentligt. Trodde det var oket som gjorde missljudet men icke. Ljudet är fortfarande kvar.
Bromsklossarna såg bra ut.



Är det inre drivknuten som låter?
Eller är bromsskivan som blivit dålig pga dåligt bromsok?


Volkswagen sharan 09

Utmarks-Loke
15 maj 2022 · 5 809 Inlägg

Kan du inte hissa upp bilen, plocka av hjulet och snurra på navet/bromsskivan och kanske lättare höra var skrapet kommer från?

lovealska
15 maj 2022 · 31 Inlägg

Var nu ute och vickade däcken upp och ner och inget glapp eller ljud.
Vred däcket åt höger och vänster och ända ljudet jag hörde var fjäderbenet som lät som gummi mot varandra.
Snurrade på däcket och inget missljud förutom bromskloss mot bromsskiva. Samma ljud framåt och bakåt.

Körde upp på motorvägen och sen började ljudet mer och mer försvinna. Hörs fortfarande lite.

Såg att damasken till drivknuten är fettig. Något som kan ge skrapande ljud ifrån sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240036/240036-535aca0aa53750a984a8dcd2018709ba.jpg

Utmarks-Loke
15 maj 2022 · 5 809 Inlägg

Den där damasken är förmodligen sprucken och behöver bytas snarast. Efter att fettet slungats ut och sand och grus kommit in blir drivknuten snabbt förstörd. Det kanske är vad som redan är på gång...

Brådhis * Voff voff *
16 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Rostkant på skivan som går emot ok/okbygel...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
16 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som Utmarks-Loke säger så är din damask sprucken vilket antagligen fått till följd att drivknuten är sliten och måste bytas ...eller om du har tur packas med nytt fett och ny damask sättes dit. Det betyder att drivaxeln måste tas bort. Ett ganska enkelt jobb om man har tillgång till garage eller garageuppfart.

Senast redigerat av jaka54 (16 maj 2022)

lovealska
16 maj 2022 · 31 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Den där damasken är förmodligen sprucken och behöver bytas snarast. Efter att fettet slungats ut och sand och grus kommit in blir drivknuten snabbt förstörd. Det kanske är vad som redan är på gång...

Brådhis skrev:
Rostkant på skivan som går emot ok/okbygel...?

Det har jag inte tänkt på. Ska kolla det.

jaka54 skrev:
Hej!
Som Utmarks-Loke säger så är din damask sprucken vilket antagligen fått till följd att drivknuten är sliten och måste bytas ...eller om du har tur packas med nytt fett och ny damask sättes dit. Det betyder att drivaxeln måste tas bort. Ett ganska enkelt jobb om man har tillgång till garage eller garageuppfart.

Tänkte beställa delar. Vad heter verktyget för att få bort drivknuten och spärren?
Är det lika bra att byta drivknuten när man ändå måste pilla bort den eller ska man hålla tummarna att den är hel och bara beställa damask?

Senast redigerat av lovealska (16 maj 2022)

jaka54
17 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Du måste "dra bort" drivaxeln från växellådan...lossa de sex eller åtta xzn skruvar du ser på din bild.
Sen drar du bara bort hela axeln från växellådan.
Men naturligtvis måste du först ta bort hjulet och hjulbulten/muttern som håller drivaxeln mot hjullagret. och antagligen lossa spindelleden och krängningshämmaren så att du kan lossa drivaxeln från hjullagret.

Mossan1
17 maj 2022 · 2 751 Inlägg

Ja, damasken ska bytas, men ev rasad knut är sannolikt inte orsaken till ljudet.

Där är det sannolikt något med bromsen, som redan nämnts.

lovealska
22 maj 2022 · 31 Inlägg

Borstade på bromsskivorna och det ljudet verkar vara borta nu.

Men till ett annat problem.

Tänkte åka och hämta bildelar tills detta hände:

När jag svänger till vänster i låga hastigheter så hör man ett missljud. Typ metallskrapande ljud som bromsskiva mot bromskloss.
Åker jag i hög hastighet och svänger lite åt vänster så är missljudet högre och är som att man skulle åka på vägrenen.
Åkte hem med bilen direkt.

Svänger jag till höger så hör jag inget alls. Åker rakt fram inget eller kanske ytterst lite ljud

Vad kan detta vara?

torsen
23 maj 2022 · 7 198 Inlägg

Inte så att du bytt hjul till dito med för stort inpressningsdjup(ET)?
I kombination med (för) stora balanseringsvikter och något glappt vänster framhjulslager kan kanske balanseringsvikten nudda bromsoket eller skölden/skyddet just vid sväng - men inte annars?
En tanke - och som jag själv råkat ur för.
Se på bromsoket och skölden/skyddet efter tecken på "närkontakt".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang