3671
Sök

Bromskolvsproblem Saab 95, 00:a

18 Inlägg
1 juni 2022
Trådstartare
Får inte tillbaka bromskolven på saab 9-5 -00 behöver råd och tips hur jag ska göra.

Köpte ett bromskolvsverktyg idag på bajstema, en tving typ, o den gick sönder, men kolven flyttade sig inte alls?!
Finns det nåt att göra eller måste jag byta oket ?
Skyddsdamasken är sallad, men kolven ser inte rostig ut iaf.

Måste få bilen att fungera snarast så jag kan ta mig till jobbet eftersom inga bussar går där jag bor😠
Senast redigerat av victor04 (1 juni 2022)

1 180 Inlägg
1 juni 2022
Är det ett sånt där ok där kolven måste skruvas in? Isåfall hjälper det inte att bara pressa...
Det kan också vara så att bromslangen börjat separera invändigt och orsakat stopp så att bromsvätskan inte kan ta sig ur oket. Inte helt ovanligt.

Eller så är det dags att byta ok...

3 420 Inlägg
1 juni 2022
Gissar på att den ska skruvas in? Biltema har en riktig bra bromsok verktyg sats som  jag använt mig av väldigt länge

1 774 Inlägg
1 juni 2022
Hmm, är damasken trasig så e´oket kass. Inget att lägga tid på att få liv i, bara att byta- kolla Trodo eller Proparts eller liknande sidor, så e´det småpengar.
Lycka till. Edit- en 9-5-00 bör ha separata handbromsbackar inne i skivan. Om detta e´fallet, dvs du har ingen handbroms i oket.. så ska definitivt inte några kolvar skruvas på din bil.
mvh/husse
Senast redigerat av husseman (1 juni 2022)

18 Inlägg
3 juni 2022
Trådstartare
Tack för svar, har nu bytt belägg på andra sidan och det var inga problem att pressa in kolven med bromskolvsverktyg från biltema. Blir nog trots allt till att byta ok. Vad ska man tänka på då ? Antar att man behöver lufta bromsarna ?

1 803 Inlägg
3 juni 2022
victor04 skrev:
Tack för svar, har nu bytt belägg på andra sidan och det var inga problem att pressa in kolven med bromskolvsverktyg från biltema. Blir nog trots allt till att byta ok. Vad ska man tänka på då ? Antar att man behöver lufta bromsarna ?

Ja du kommer att behöva lufta bromsarna, innan du sätter igång att demontera oket och lossa slangarna så sätter du en pinne mellan bromspedalen och sätet så att det bromsar, detta gör att man spiller minimalt med bromsvätska och att man slipper lufta hela systemet då det räcker att lufta ytterst lite för att få bort luft ifrån slang och ok. Du får ju naturligtvis ta bort pinnen innan du börjar lufta, dvs pinne dit - byt oket - pinne bort - lufta.

18 Inlägg
3 juni 2022
Trådstartare
Hilmer skrev:
victor04 skrev:

Ja du kommer att behöva lufta bromsarna, innan du sätter igång att demontera oket och lossa slangarna så sätter du en pinne mellan bromspedalen och sätet så att det bromsar, detta gör att man spiller minimalt med bromsvätska och att man slipper lufta hela systemet då det räcker att lufta ytterst lite för att få bort luft ifrån slang och ok. Du får ju naturligtvis ta bort pinnen innan du börjar lufta, dvs pinne dit - byt oket - pinne bort - lufta.

Tack för tipset!

Sök