Nytt extraktorgrenrör samt 2,5” sport avgassystem

dwadw
8 juni 2022 · 292 Inlägg

Hejsan, hade tänkt att byta extraktorgrenrör samt till ett 2,5” sportavgassystem till min 744 för att få lite mer kräm i bilen.

Det jag undrar om dessa är bra nog? Verkar inte kunna hitta något annat.

https://folkraceshop.se/extraktorgrenro … i8QAvD_BwE

https://www.stylingbutiken.se/product/s … 40-85-98-2

Skulle det här duga eller finns det bättre? Har bara en vanlig b230e motor så något värsting grejer gör nog inte någon större nytta.

PS om det här är fel forum att fråga så får ni vägleda mig så kan jag ändra smile

Senast redigerat av dwadw (8 juni 2022)

zzr94092
8 juni 2022 · 4 391 Inlägg

Du får nog inget mer "kräm" av det,men möjligen ett lite "bättre" ljud..

dwadw
10 juni 2022 · 292 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du får nog inget mer "kräm" av det,men möjligen ett lite "bättre" ljud..

Varför inte? Har läst att det bör göra det.

Nickeboii
10 juni 2022 · 762 Inlägg

dwadw skrev:

zzr94092 skrev:
Du får nog inget mer "kräm" av det,men möjligen ett lite "bättre" ljud..

Varför inte? Har läst att det bör göra det.

Kanske att du får en lite bättre effekt av att sätta dit ett 2.5" system, men jag har svårt att tro att du får ut mer effekt av ett extraktörgrenrör.

Ska man utnyttja den större effekten ett extraktrorgrenrör kan erbjuda krävs det att det är anpassat efter motorn. Ett extraktorgrenrör flödar i regel mer än ett originalgrenrör gör. Men för att kunna utnyttja det bättre flödet krävs ju också att motorn kan generera detta högre flöde.

På en original B230 är toppen flödet i toppen flaskhalsen och inte grenröret, dvs. ett original grenrör flödar mer än vad toppen gör. Det du får ut av att montera ett extraktorgrenrör på en standard B230 är ett goare ljud. smile

Bättre att lägga de pengarna på en lättare planing, elfläkt och lite vassare kamaxel istället för ett extraktorgrenrör. smile

Att tänka på, K-jetronic insprutningen på en B230e är ganska svårt att trimma då det är ett mekaniskt insprut.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
10 juni 2022 · 762 Inlägg

Men för att svara på din fråga om det duger:
Extraktorgrenröret kommer att duga. Men avgasröret är till bilar med katalysator, så du kommer att få komplettera med en rörbit efter grenröret bak till det nya avgasröret smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang