Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 121 Följare
  • 154 618 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 13:18
Mew
10 maj · 1 884 Inlägg

Projektbilar i ett nötskal - två steg framåt och ett steg bak. 😬 Kämpa på!

Och beklagar förlusten - sådant kommer sällan lägligt och är alltid lika tråkigt. Glöm inte att ge dig själv (och närstående) den tid som behövs efter något sådant. smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 maj · 4 312 Inlägg

Det har hänt saker!

Joo, på riktigt alltså!

Häng med så ska jag förklara...

Som jag skrev sist så funkade ju startmotorn igen efter omgång 3, men jag vågade inte lita på den och med varm motor var det inte alls särskilt många varv den snurrade med.

Jag iddes inte kosta på en helt ny startmotor, så det fick bli en ny kolbrygga från Start- & Generatorspecialisten för ynka ~430kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5647fd7643d346f37d1efc2f7187a0aa.jpg

I lördags hade jag äntligen nog med ork att ta itu med detta. Igen...
Den här gången ramlade startmotorn ur på ca 4 minuter, börjar få bra rutin på't...

Här syns det lite bättre hur enkelt den faktiskt sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-71a68f40804d4c38185226d7933f1dd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2aec3f83fcbd3bb9366a20d7bf69c0c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a29237afa81d150e13d4863b24cb219d.jpg

En bil som går i skogen e konstigt nog INTE kliniskt ren på undersidan, det märkte jag när jag låg på svärfars grusgång och svor.
ALLT som sitter löst på undersidan av en bil har en målsökande radar som siktar in sig på ögon, öron, näsa och mun.
Så jag gjorde vad jag kunde för att minimera risken att kvävas eller bli blind...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b90569c5ca405e96052271b76dcb9e1c.jpg

Snart satt den i skruvstädet för, förhoppningsvis, sista gången... 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-90d66250de3ec0398ac65c7a6691f347.jpg

Som synes var det lite skillnad på kolen mellan gammalt o nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a86249f2ca26f1c7de542b46253372fc.jpg

Slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7fcf682e9863ea524f6527ca8c548a15.jpg

Ny!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8293fd02fcf325d992fc51597493acdf.jpg

Såg lite bättre ut i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-647caa762ea8f4959ff97cf851e3c6c4.jpg

En av magneterna är lite ledsen efter att jag försökte knacka igång startmotorn förra året... 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-727728c3b23beeeaf2e5bc3cd7477195.jpg

Men den kom ihop i alla fall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ed95caf054d80eac62a2701cd2bb5c7c.jpg

Resultat?
OJ vad mycket snabbare den startar!
Tyckte den blev pigg efter första gången jag tog isär och gjorde rent startmotorn, men nu är det en JÄKLA fart på'n!
Så jag är nöjd tills vidare med den saken, men jag låter verktygen åka med i bilen en stund till för säkerhets skull... 🙈

Sen har det hänt en sak till, faktiskt!
Jojomän, 2 saker i samma uppdatering, det är fan inte illa det!


Jag fick äntligen på mina 31" ! 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ecd7bc50ee8d044b76f710a4f0f71eb7.jpg

Självklart var jag tvungen o ta lite poser-bilder i skogen också lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e32847fcf4ecab20295dd42d74599fc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7a5b045533c0403744eafdeb8775da70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-57d02587f4e03399f813513b0824147f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-437a206bec85f3c034d06084a8dc9a75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d471f7a8888b746195b1655eb5af5862.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e65cc2ad425fb2cf8693cc99d692da1.jpg

Än så länge verkar allt gå fritt faktiskt, vilket är konstigt - det borde inte göra det med 31", speciellt inte på originalfälgar.
Men jag klagar inte!
Dessutom blev bilen mer lättrullad, och framför allt (det primära skälet till bytet) så SJUKT mycket tystare inuti!
Visst, nu hörs ju hur usla lagren är i bakaxeln, men det är också det enda som hörs! Allt annat oljud försvann, vilket också betyder att jag kan höra min goa V8 lite bättre nu 😎

Direkt efter bytet blev det en åktur till en polare utanför Hedemora, och på Långshyttevägen, som är ritad av en seismograf under skalvet i San Fransisco 1906, kändes bilen stadig och alert! Märks väl att däcken är bredare än mina Pizza-cutters som satt på innan ^^

Så nu är jag riktigt glad faktiskt!

Bakaxeln är nog nästa sak på agendan, förutom en service och ett sedan länge välbehövligt byte av oljan i växellådan.
Vi får se när det finns tid, ork och lust till den saken...

Tills vidare är det mest sånt här jag kommer ägna mig åt en stund framöver... 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-35e39370f8080a7a1f1d1ec00c8d976f.jpg

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juni · 4 312 Inlägg

Så, har det månne hänt något mer spännande i Jeepens liv?
Well, faktiskt så har det så gjort!

En sak som blev uppenbar efter en liten vända i skogen, var att jag på allvar måste ta itu med mitt avgassystem.
Det tar ju liksom i här och var när det flexas och brottas som bäst i skog o mark.
Inga problem! Förutom att mitt ful-mekade system gärna vill hoppa isär och/eller vrida sig...

Bland annat resulterade det i att bilen väckte lite väl mycket uppmärksamhet när jag åkte upp på byn härom veckan 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dfabce837e19b58603db2441a8dbd863.jpg

Nåja, jag har ju verktyg i bilen, såpass att den i familjen går under namnet "servicebilen" vilket e praktiskt.
O med höjden under var det bara o krypa in under på parkeringen o skruva ihop igen.
Men en långsiktig lösning är väl ett par svetsloppor på rätt plats så skiten sitter fast permanent!

Ska väl ta tag i det vilket år som helst...

Sen har jag upplevt ett klonkande i framvagnen, samt att bilen varit lite sådär lagom obehagligt slingrig då o då.

En väldigt snäll kontakt försåg mig med den komponenten jag gissade var felet, och vid en närmare inspektion visade det sig mycket riktigt vara det där högra stabilisatorstaget som gett upp igen.
Förra sommaren körde det staget en egenhändigt komponerad Swaybar Delete, och jag riggade den "tillfälligt" med grejer jag hade liggande hemma.
Men nu var det färdiglekt med detta knarrstag, då bussningen hade vandrat ur staget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6656f7b3e4ee7fa55b957e3ed3a5750e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ad94d5f9965a8e1690345ef142644222.jpg

Tack o lov släppte det väldigt enkelt, så bara att byta ut då!
Viss skillnad mellan gammalt och nytt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a2d3035885dbc51f308e88d860154082.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5ba960e08076d5057ae9249ad0dce706.jpg

Själva hylsan i den gamla bussningen var inte längre närvarande, och jag minns faktiskt inte om den satt där sist jag bultade ihop detta.
Den nya komponenten var i alla fall komplett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6ff6ea044777d758dedef9841ea7cc2c.jpg

Sen såg jag till att hitta på bultar och brickor i rätt storlek denna gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-63a6695c4ab08be7dba74e100ce6a06c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c28f4b3c0a6a8fcb8c8e3212c085d6f0.jpg

Så nu sitter allt som det ska, och inget mer klonk eller svajjig gång på vägen.
Skönt!

Sen har vi egentligen bara använt bilen till det den är tänkt för, dvs äventyr i skog o mark.

Avslutar med en fin sommarkvällsbild på en Jeep i sin naturliga miljö, dvs bort från vägar och stigar... 🥰
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-562eb5e1b3dd076843898693d0515d5e.jpg

I veckan ska jag försöka mig på att finna orken till o montera de nya bakre fjädrarna och krängningshämmarstagen även där.
Sen...! Sen återstår o se var jag börjar... 🙈

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
7 juni · 8 153 Inlägg

Prova att sätta ett plattjärn eller liknande mellan klämmorna i skarven där det halkar isär. Så har jag gjort när jag haft skarvar som hoppat isär där jag inte velat eller haft möjlighet att sätta en loppa för att hålla ihop det.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
iFerz
7 juni · 236 Inlägg

En swaybar-delete! Mycket bra uppgradering att göra..? smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 juni · 4 312 Inlägg

Marlboroman skrev:
Prova att sätta ett plattjärn eller liknande mellan klämmorna i skarven där det halkar isär. Så har jag gjort när jag haft skarvar som hoppat isär där jag inte velat eller haft möjlighet att sätta en loppa för att hålla ihop det.

Intressant! Hur har du gjort då?
Min sömndruckna fantasi förbjuder mig att begripa hur Du gjort 🙈

iFerz skrev:
En swaybar-delete! Mycket bra uppgradering att göra..? smile

Ja om den hade varit höjd några tum hade det varit en bra idé, men nu får den ju dels gå rätt mycket på landsväg, dels är den helt original i fjädringen med 31" på, o då kommer det ta i som SATAN överallt om jag inte har krängningshämmarna.

För den lätta offroadkörning jag hittills har gjort har det funkat utmärkt att köra med dem monterade.
Hade inga krängningshämmare på XJn o den var ju en best i skogen men kändes vidrig på landsväg 🙈

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
8 juni · 8 153 Inlägg

Satt klämmorna där dem ska sitta om du har 2 nära varandra. Annars får man sätta en extra. Sen tar man bara ut en lagom längd och borrar hål så man kan dra fast järnet med ena muttern på var klämma. Så järnet får agera "bro" mellan klämmorna

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 juni · 4 312 Inlägg

Marlboroman skrev:
Satt klämmorna där dem ska sitta om du har 2 nära varandra. Annars får man sätta en extra. Sen tar man bara ut en lagom längd och borrar hål så man kan dra fast järnet med ena muttern på var klämma. Så järnet får agera "bro" mellan klämmorna

Nu är jag med på hur du menar! Ja det är ju faktiskt inte alls en dum idé, den tål att utvecklas, helt klart 👍🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 juni · 4 312 Inlägg

Idag är en skön dag.
Ty idag är sista dagen innan semestern!

Således firas det med att åka finbil till jobbet 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-926a96bb046ac05d8e623920d3de4072.jpg

Kan säga att bytet till 31" A/T däck har gjort under på flera vis.
Dels ser de fetare ut, dels låter de mycket mycket mindre.
Men dessutom bidrar de till rekordlåga (nåja, för den här bilen iaf...) förbrukningssiffror!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6109451475a8eb3e7b99e7e73ca6a3ee.jpg

Det har faktiskt hänt något annat också, men ingenting avancerat.
Köpte ett sånt där "fyll-själv"-kit till ACn, och se på f*n, än så länge fungerar det faktiskt!
Behöver lite mer gas men det är det enda, systemet verkar vara tätt!

Snart börjar 4 veckor av ingenting-görande, men måhända får Jeepen lite omsorg ändå.
Vi får se 😁

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
23 juni · 2 919 Inlägg

Vad är det för däck? Friktionsdäck eller sommardäck?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 juni · 4 312 Inlägg

Low skrev:
Vad är det för däck? Friktionsdäck eller sommardäck?

Det blev faktiskt "sommardäck" nu, men ändock grovmönstrade.
Mazzini är inget fabrikat jag hört talas om tidigare, men de fungerar faktiskt riktigt bra!
Och 31x10,50R15 ser manligt ut wink

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
24 juni · 2 919 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:
Vad är det för däck? Friktionsdäck eller sommardäck?

Det blev faktiskt "sommardäck" nu, men ändock grovmönstrade.
Mazzini är inget fabrikat jag hört talas om tidigare, men de fungerar faktiskt riktigt bra!
Och 31x10,50R15 ser manligt ut wink

Ser riktigt bra ut:)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 juli · 4 312 Inlägg

Det kan ha hänt en grej idag... 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d06f080ab16a5e4882f84834163f52d0.jpg


Fortsättning följer 😎

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
vw_audi Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
22 juli · 1 168 Inlägg

Äntligen, eller? den ska ju dit också ;-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilar MG ZS EV & Mustang mach-E
Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 juli · 4 312 Inlägg

vw_audi skrev:
Äntligen, eller? den ska ju dit också ;-)

Japp, den lilla lilla detaljen bara... 🙈

Men ja, jag ser så fram emot att få en tystare bakaxel.
Jag skriver inte tyst som i att den ska vara helt tyst, det återståratt se.
Men den känns otroligt mycket bättre än jag trodde den skulle göra, så jag är försiktigt optimistisk!

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 juli · 4 312 Inlägg

Well well.
Helgen har kommit och gått, och idag är första dagen efter semestern...
Klockan ringde 04:20. Usch, varför gör man såhär mot sig själv...

Nåja, jag hann i alla fall börja riva Jeep i helgen!
Och det är väl positivt?

Får ha bilen stående i svärfars maskinhall, och det är skönt för där finns mer plats och bättre ljus än i mitt eget lilla villa-garage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d91f98f9bf6877695093f85b8d1a427b.jpg

Med bakaxeln urlyft ur bakluckan (Satan vilket as att väga mycket! 😖) började jag med att ta bort kåpan och tappa ur den gamla oljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a319ed00d426fe1e06ee164055ea626b.jpg

Såg inte jättefint ut men heller inte illa, faktiskt bättre än vad som kom ur den befintliga axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f6425bae21e20f552f3895ceff7a1242.jpg

Hade tänkt lyfta ut den gamla bakaxeln med domkraften, men som synes hade jag räknat lite tokigt på hur höga mina pallbockar var... 🙄
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-87f251bef325cf928baeb119f8ffa0b2.jpg

En hel del av dessa bultar satt något alldeles fantastiskt, men med rätt torx-hylsa släppte de till sist. Endast en fick jag låsa med svetstången för att få loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-27599f96bc0413d428a1814306c471cf.jpg

Den "nya" bakaxeln kom komplett med ABS-sensorer och handbromsvajrar.
Tur är väl det, för denna vajerns hölje är duktigt förstört vid det här laget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-26ae324237d95e657bad9eed2d608e54.jpg

Det var i detta läget jag insåg att bilen är för låg för att kunna lyfta ur bakaxeln på domkraften, så det blev handkraft och repa golv istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bea15d1aa2dab38a23c69770f9435c3c.jpg

Med axeln ute kunde jag ta bort kåpan även på denna och inse att även den "nya" axeln har LSD-diff.
Inte fel alls i och för sig, men innebär att jag måste skaffa en LSD-tillsats till oljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f48f620778d0168c469c29ea0250b122.jpg

Konstigt nog blev det inte mindre stökigt med två halv-rivna axlar på backen 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-18918cd10d3b7e90beafe5548852bddd.jpg

Så står bilen just nu.
LSD-tillsats handlas under eftermiddagen, sen får vi se när jag fortsätter mina äventyr.
Tänker mig även att riva isär den gamla axeln o kolla exakt HUR slut den är, men det rasslar ordentligt om åtminstone ett par lager i den när man snurrar på komponenterna. Något som lyser med sin frånvaro på den "nya" axeln.

Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att den är tystare än den axel den ersätter, och något annat vore egentligen konstigt då jag aldrig hört en så slut bakaxel som den som satt på bilen vid köpet.

Håll tummar och tår, gott folk! Det kommer mer!

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
onsdag 12:08 · 4 312 Inlägg

Nå, hur har det gått för mig då?
Lite grann som ett steg framåt och 1½ i sidled...

Hunnit med en del, dock.
Bland annat är den gamla axeln nedplockad så gott jag har kunnat (får inte loss pinjongen, har ingenting som orkar på bauta-muttern som håller yoken på plats dessvärre).

Med allt urplockat kunde konstateras att denna axeln har levt hårt de sista tusen milen, och allt oljud blev med all önskvärd tydlighet klargjort var det kom ifrån...

Vänster drivaxel såg väl ok ut, en skugga är allt som finns där. Kan inte känna något med nageln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e1253cf5de8befae0c411702c6e4d44e.jpg

Höger däremot var betydligt mer ledsen... 😳
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-efb17d721ec36d4b857dc74557768f3c.jpg

Det där räcker ju gott å väl för att skapa oljud, men det tog inte slut där! Nejnejnej...

Plockade ur diffen för att kolla lagren även där.

Passagerarsidans lager såg finfint ut, lagerbanan och rullarna var i bra skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bc7f09edf0f5b392c96d76699e64844d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-114b59ce630255bc81d1cd4f12d3b841.jpg

Not so much på förarsidan... 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d3ec79a491209d048bb470eb34a38182.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3a1b803e659cbc5794f81793811d1ae.jpg

Pinjonglagret sjunger också, det har jag hört. Så det var helt enkelt läge att renovera eller byta, och jag väljer ju som bekant det sistnämnda.

Sparade även lamellerna ur LSDn, även om de också sett bättre dagar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a2a3421ecd2ac86f90be9d12825e6b22.jpg

I ett led att hålla mitt avgassystem på plats gjordes en egen lösning på upphängning.
Original är systemet svetsat och hänger på en sida längst bak.
Dumt, speciellt när jag byggt in fler skarvar än en fågelskådare kan räkna till...
Så, detta blev mitt svar på problemet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1819a49e7b282beb0d1e2af7a9783b2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dab049834b15fbd6d0fab0f503db9e18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-47b65f9910b5863e47db4ab94922e172.jpg

Nu var det väl själva #$@ om det ska vrida sig igen... förhoppningsvis räcker detta för att stabilisera systemet lite i längsled också, så kanske det inte ramlar isär lika lätt.

Till sist skulle jag dit med mina nya fina fjädrar.
Tyckte de såg lite långa ut men de som satt på bilen hade ju också tröttnat rejält på livet, så jag la ingen större vikt vid det...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-88af54868a13ace6257675142078f329.jpg

Har jag sagt hur mycket jag HATAR att hålla på med fjäderspännare?!
Lika nervös varenda gång... 😖
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2cdbbe38ec95f74641da8135d7078559.jpg

Till sist satt de på plats tillsammans med bakaxeln som också fått bli ditskruvad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2865aca1d43d2326607bb8da42a7c0d9.jpg

Nånstans här började jag inse att saker och ting inte riktigt stod rätt till...
Jag har fått fram-fjädrar, inte bak... suck...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab455f02f9ec4a875612e01ea858e153.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-66a9bb0b51353eb6b620e34887c73c5d.jpg

Nåja, inget en kap inte kan lösa, men drygt ändå...!

Så långt har jag kommit!

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
cars4ever
onsdag 13:29 · 833 Inlägg

Ville du inte ha lite mer markfrigång wink
Om du inte redan har kapat dem så kan du leta efter lite längre framfjädrar också så har du fått en höjning av bilen smile

Alldeles oavsett så går det framåt med bilen och det är ju det viktigaste

Cuefa Kungen av dagspendlande.
onsdag 13:38 · 4 312 Inlägg

cars4ever skrev:
Ville du inte ha lite mer markfrigång wink
Om du inte redan har kapat dem så kan du leta efter lite längre framfjädrar också så har du fått en höjning av bilen smile

Alldeles oavsett så går det framåt med bilen och det är ju det viktigaste

Tanken har slagit mig, men då måste jag även byta stötdämpare, undre länkarmar, droppa fördelningslådan och skaffa SYE till den, samt byta panhard-stag.
Så då spårar det ur fullständigt...
Tanken är ju att ha en bil som beter sig som folk på landsväg, och höjda bilar där man inte kompenserar med dessa delar blir fullständigt vedervärdiga enligt min erfarenhet... typ 1-2" kan man överleva, men 3" ? Då pekar undre länkarmarna mer eller mindre rakt ner i backen...

Så nä, det blir kapa och anpassa.
I framtiden kanske det blir annorlunda grejer och idéer, men jag är inte riktigt där än!

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
för 14 timmar sedan · 4 312 Inlägg

Mjaha, hur ska jag skriva det här då...

Egentligen finner jag inga ord, jag är helt tömd.

Men vi börjar i rätt ände.

Sist ni såg bilen var den hög som ett hus baktill, och mycket återstod att montera tillbaks.
Igår söndag tog jag tag i bilen, åkte dit tidigt för att hinna klart med den en gång för alla.

Steg ett var att montera ur fjädrarna igen och kapa dem lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-45c57fa812e365abe908703d0a4e67f4.jpg

Det färdiga resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-551d97d32ca50de2fb30e476a661ea78.jpg

Blev lite enklare att installera nu, behövde inte spänna dem en gång. Skönt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dfc1cb12fa3e29060e353d7893cdea19.jpg

Steg B var att smörja upp bromsoken och montera tillbaks backarna för handbromsen.

Tur man har bilder sen projektets början så man kan komma ihåg hur saker o ting satt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-61901c750503dc9a4c95a9523162559a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4a79624c63de6f59a8da3287bb32512f.jpg

Tog ett bra tag att frigöra muttern på justerstången för handbromsen, men det gick!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3fcc518f6d457cafcf26dfdb4effeee3.jpg

Sen blev det läge att lufta bromsar, göra rent och förbereda för att limma tillbaks kåpan på bakaxeln samt fylla på med olja. även LSD-modifierare åkte i denna gången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-59c7b983290cc973fa1ff92022a653c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-82a2ac35c41fdffef487b2bd7e56a602.jpg

Sen fick bilen komma ner på backen igen. Ser lite bättre ut denna gången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d9202aa0480a277046103bdf26d3e3a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b65966b9827b74a9a668afd84b7e1260.jpg

Steg III var att backa ur bilen och testköra den!
Efter att noggrant ha gått igenom allt och efterdragit, såklart. Hittade en del skruvar och muttrar jag hade missat, så var tur man gick igenom å kollade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7acf6e45b6f2a2d749122eef01f273bc.jpg

Steg X var att köra in bilen i garaget igen, gråta en skvätt och åka hem å dränka sina sorger i alkohol.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-50d66bb5663e67f3adace1f6d3e2a31d.jpg

Varför, undrar ni?
Den nya axeln låter MER än den gamla...
Den kändes så mycket bättre i alla lager, men ändå är den SJUKT högljudd.
Så 4 helger, ca 3000kr totalt, och samma jävla oväsen.

Nu blev ju annat fixat samtidigt, t.ex de nya fjädrarna, nya krängingshämmarstag bak, samt att avgassystemet blev ordentligt fastsatt.
Men det var ju framför allt oljudet jag ville komma ifrån.
Men Tji fick jag...

Så bilen står kvar i maskinhallen medans jag funderar över nästa steg.
Ska jag låta renovera den gamla axeln? Dyrt...
Ska jag köra som den är? Hörselskador är inte ok...
Ska jag sälja skiten o börja om på nytt med ett annat objekt? Jag vet ärligt inte...

Det står en Dodge Durango med 5.9an till salu i byn där jag bor.
Man e ju inte så lite sugen på att åka o kolla in den rackaren faktiskt, bara för att man kan.

Men där är vi nu, dvs tillbaks på ruta 1, och jag är helt slut.
Tack å godnatt för nu.

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang