Trimma mopedbil

Xuffiz
22 augusti 2019 · 2 Inlägg

Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

stoltosmart
22 augusti 2019 · 884 Inlägg

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Alltså varför?
Visste du inte om maxhastigheten när du köpte den?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
jaka54
22 augusti 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Du får ju inte köra fortare än 45km/t så varför trimma?!

Greenhorn
22 augusti 2019 · 399 Inlägg

Som jag fattar det, så är detta en Gas mopedbil.

Gå in på Google och sök på Tune chatenet ch26
Och du får skumma igenom olika forum om folk som redan har gjort det och apa efter.
Kommer du tex in på annan sida där det är svårt att läsa språket, så klicka på den undre översättning och välj engelskt, det är nog det bästa tipset jag kan ge, som det nog inte finns så många ägare som har trimmat en sådan hära mopedbil.

Lycka till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

5hk och du funderar varför den är slö?    tanke på att motorn har typ 11hk i orginal utförande och säkert nerställd pump så är det väll bara att se vad dom gjort för att du inte ska kunna ge full gas.   MEN!!!  om du gör fel så är det hej då motor och det kommer kosta massor av pengar...  motorn heter 2TNE68 och det finns information hur man dieselpumpen fungerar.  men det är inte några motorer som är kända för att hålla speciellt bra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Xuffiz
23 augusti 2019 · 2 Inlägg

Growe skrev:
5hk och du funderar varför den är slö?    tanke på att motorn har typ 11hk i orginal utförande och säkert nerställd pump så är det väll bara att se vad dom gjort för att du inte ska kunna ge full gas.   MEN!!!  om du gör fel så är det hej då motor och det kommer kosta massor av pengar...  motorn heter 2TNE68 och det finns information hur man dieselpumpen fungerar.  men det är inte några motorer som är kända för att hålla speciellt bra

Vart sitter dieselpumpen då?

Low
23 augusti 2019 · 3 295 Inlägg

Låt den vara... Händer det någon olycka eller poliskontroll så behöver du inte oroa dig.

Antar du är under 18?

Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Low skrev:
Låt den vara... Händer det någon olycka eller poliskontroll så behöver du inte oroa dig.

Antar du är under 18?

+1 på den.
Tillräckligt mycket olyckor o annat skit med dessa fordon ändå.
Vänta tills du e 18, ta körkort o skaffa en riktig bil istället.
Men oavsett - Kör försiktigt. Inte bara för din egen skull utan för oss andras också...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
mb_pucken
23 augusti 2019 · 5 082 Inlägg

Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
23 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Det beror nog delvis på att många mopedbilar körs av folk som inte kan ha ett riktigt bilkörkort...

mb_pucken
23 augusti 2019 · 5 082 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Det beror nog delvis på att många mopedbilar körs av folk som inte kan ha ett riktigt bilkörkort...

Nja beror nog på att det mesta av en mopedbil är skräp och dåligt konstruerat.

https://msverige.se/om-oss/opinion-och- … nens-test/

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Givetvis är det enkelt att "skruva upp pumpen" och plocka bort en plugg.

Men som mb_pucken nämner är det en dålig idé dels på grund av den usla konstruktionen och att du som förare med stor säkerhet kommer att råka ut för någon krock/avkörning pga av att du inte kan köra helt enkelt.

Sen kommer det riktigt sura: Du får inte ta körkort när dina kompisar gör det och föräldrarna blir griniga när de inser att försäkringen inte gäller och om du skadar någon/något så kostar det mycket mer.

Så nej. Vi på garaget kommer inte att hjälpa dig mer tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Akke099
5 juli 2022 · 1 Inlägg

Hejsan jag vill även köpa en moppebil vill dock ha den trimmad då jag vill ha mer effekt i uppförsbackarna bla vill veta vad man mer kan göra efter V ringarna finns de någon trimbox eller något chip man kan trimma isåfall vad skulle de kunna kosta vart kan man göra det och hur snabbt kommer bilen kunna köra efter trim?

Xebers76
5 juli 2022 · 2 246 Inlägg

Akke099 skrev:
Hejsan jag vill även köpa en moppebil vill dock ha den trimmad då jag vill ha mer effekt i uppförsbackarna bla vill veta vad man mer kan göra efter V ringarna finns de någon trimbox eller något chip man kan trimma isåfall vad skulle de kunna kosta vart kan man göra det och hur snabbt kommer bilen kunna köra efter trim?

Har du ens läst inläggen i denna tråden?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juli 2022 · 13 983 Inlägg

Xebers76 skrev:

Akke099 skrev:
Hejsan jag vill även köpa en moppebil vill dock ha den trimmad då jag vill ha mer effekt i uppförsbackarna bla vill veta vad man mer kan göra efter V ringarna finns de någon trimbox eller något chip man kan trimma isåfall vad skulle de kunna kosta vart kan man göra det och hur snabbt kommer bilen kunna köra efter trim?

Har du ens läst inläggen i denna tråden?

Tror inte personen gjort det. Trimma sånt där skit gör ju att föraren blir farlig för både omgivningen och för sig själv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
5 juli 2022 · 3 295 Inlägg

Akke099 skrev:
Hejsan jag vill även köpa en moppebil vill dock ha den trimmad då jag vill ha mer effekt i uppförsbackarna bla vill veta vad man mer kan göra efter V ringarna finns de någon trimbox eller något chip man kan trimma isåfall vad skulle de kunna kosta vart kan man göra det och hur snabbt kommer bilen kunna köra efter trim?

Tycker du att moped bil går alldeles för sakta så tycker jag att du ska välja någon annan färdmedel. Trimma en mopedbil och riskera framtida körtkort är idiotiskt.

Jesper328
5 juli 2022 · 2 326 Inlägg

Akke099 skrev:
Hejsan jag vill även köpa en moppebil vill dock ha den trimmad då jag vill ha mer effekt i uppförsbackarna bla vill veta vad man mer kan göra efter V ringarna finns de någon trimbox eller något chip man kan trimma isåfall vad skulle de kunna kosta vart kan man göra det och hur snabbt kommer bilen kunna köra efter trim?

Såhär va.
Ramen i en moppebil kan jämföras med pvc rör, och karossen med ihoplimmade glasspaket… typ.
Det är ingenting man vill smälla i högre hastigheter.

Jag ägde en gång en moppebil som gjorde närmare 80 knyck, och det är tamejfan livsfarligt på riktigt.
Håll dig till 45km/h tills du blir 18.

Lucif3r
6 juli 2022 · 2 173 Inlägg

Tycker även 45km/h är alldeles för fort för en sån där dödslåda... Det blir ändå skapliga smällen om man frontar.... Fullt tillräckligt för att få men för livet i en *riktig* bil(whiplash osv), så man kan ju bara tänka sig hur det skulle vara i en sån där leksaksbil...

Skulle aldrig i livet stoppa min unge i en sån där sak hmm

Mossan1
10 augusti 2022 · 2 733 Inlägg

Lucif3r skrev:
Skulle aldrig i livet stoppa min unge i en sån där sak hmm

Inte jag heller, efter att ha fixat lite med en kollegas barns moppebil.
Hur tusan kan dom vara tillåtna ens i 45km/h bland andra fordon.

Du kan nog karatesparka in dörren och ge blåmärke på personen i sätet.
(Nästan i alla fal)
Påkörning bakifrån i stadsfart så blir den inte lång... ens påkörd av personbil.
Av lastbil.....  = Köttfärs

En ombyggd bil (traktor) är i alla fall en bil med allt det innebär.

Hursom, ge fullständigt tusan i att trimma dessa dödsfällor, och inte traktorerna heller.
Det är INTE värt konsekvenserna av att åka dit, och än mindre olyckan det kan dra med sig.

Föräldrar som läser ska veta att dom är medansvariga juridiskt för sina underåriga barn.
Konsekvenser för dom också.

Senast redigerat av Mossan1 (10 augusti 2022)

mallesoft
10 augusti 2022 · 56 Inlägg

Ja de flesta har ju skrivit vad du inte ska göra, så då skriver jag vad du ska göra, kolla in krocktester på moppebilar, det tar kanske trimmar lusten ur dig....
mvh
från en som tok trimmade sina moppar på -70 talet.....Zundapp vilka minnen, den skulle man ha haft kvar idag.....nåja blev ju dubbelmoral från mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang