3950
Sök

Drivknutar S124

4 Inlägg
26 juli 2022
Trådstartare
#1
Tjaa! Har nyss köpt en S124 som börjar låta i högra drivknuten.
När jag lyfter upp bilen och kollar så har alla 6 bultarna till innre drivknuten lossna. Har nu beställt nya bultar på Mercedes, och dragit åt dom gamla. Men nu har dom fan lossna igen.... Tänkte höra som nån har koll på vad det ska vara för moment när man drar åt dom? Ja jag ska lägga dit lock tight.
Tack på förhand 😀

4 Inlägg
26 juli 2022
Trådstartare
#2
Hade inte rätt verktyg första gången jag drog åt dom, med tanke på att det var efter väg. Ja så kan man ju faktiskt göra, tack för tips 😀

5 153 Inlägg
26 juli 2022
#3
Kan vara så att dom gamla skruvarna har dragits alldeles för hårt och börjat sträcka sig och därför släpper efter ett tag, kan även bero på att det inte är riktigt rent mellan drivaxel och hubb på diffen. Finns brickorna kvar? Dom med tre hål?
Skruvarna ska vad jag kan hitta dras med 70nm om det är m10 och 100nm om det är m12.
Dom kan vara förberedda från fabrik med gänglåsning. Så låt andra sidan vara.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
26 juli 2022
Trådstartare
#4
Jajamen, tackar så mycket för svar 😀 som sagt får nya i slutet av veckan ☺️

5 153 Inlägg
27 juli 2022
#5
Fick en stund över så dubbelkollade åtdragningsmoment.
M10 70nm
M12 100nm
Skruvar skall bytas enligt WIS.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 711 Inlägg
27 juli 2022
#6
mb_pucken skrev:
Kan vara så att dom gamla skruvarna har dragits alldeles för hårt och börjat sträcka sig och därför släpper efter ett tag, kan även bero på att det inte är riktigt rent mellan drivaxel och hubb på diffen. Finns brickorna kvar? Dom med tre hål?
Skruvarna ska vad jag kan hitta dras med 70nm om det är m10 och 100nm om det är m12.
Dom kan vara förberedda från fabrik med gänglåsning. Så låt andra sidan vara.

Tror som mb pucken att skruvarna dragits över sträckgränsen.
Man bör inte återanvända skruvar som en gång momentdragits(till sträckgränsen).
ALLTID nya skruvar.
Locktite hjälper inte alltid.
På svänghjulsskruvar har jag, när jag inte fått tag på nya, lagt en lite svetsloppa på skruv/svänghjul - där det i framtiden är lätt att med en Dremel slipa bort svetsloppan.

4 Inlägg
27 juli 2022
Trådstartare
#7
Har som sagt beställt nya skruvar som kommer i morron hoppas jag, så blir det nya skruvar 😀😀😀 tackar så himla mycket för bra svar 😀


Sök