Förstärka växellåda m46

om605
1 augusti 2022 · 43 Inlägg

I min bil har det rasats ett flertal växellådor pga att slitna gamla volvodelar inte orkar med effekten från motorn.
I bilen sitter en om605, med en om606 turbo, och förr hade den en dieselmeken 6.5 mm pump, men numera är jag osäker då den förra ägaren av bilen ska ha bytt till något elektriskt. Hursom, den gör väl någonstans runt 200-250 hästkrafter och kanske 3-400nm. Men nu har växellådan gått igen, och jag har inte råd med något flashigt eller något som kräver att man kapar kardanen, utan en likadan m46 hade varit smidigast, men vad kostar det att förstärka en sånhär låda, om det ens är möjligt att göra den hållbar? Är det något som går att göra själv, eller bör man lämna bort lådan??

Marlboroman
2 augusti 2022 · 8 233 Inlägg

Finns inget vettigt sätt att förstärka M46 så pass mycket som behövs i ditt fall. Med det vrid du har så är det snabbt gjort att vrida sönder en sån sålda. M46 är klena, även om det är en P. Det finns folk som öppnat lådorna och bytt lager och byggt nån form av överfall för att kunna mellanaxeln på plats bättre. Sen spelar ju körsätt in en hel del i lådornas hållbarhet och såklart skicket på lådan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang