Maxlast bromsad 30 vagn?

Hickan
4 augusti 2022 · 374 Inlägg

Hej
Min far menar att man får dra hur mycket som helst med bilen om vagnen är bromsad 30 kärra (skylift) men hittar ingen länk som påstår detta. Hur ligger det till?

jag hatar bilar
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2022 · 14 041 Inlägg

Hickan skrev:
Hej
Min far menar att man får dra hur mycket som helst med bilen om vagnen är bromsad 30 kärra (skylift) men hittar ingen länk som påstår detta. Hur ligger det till?

Du får väl aldrig dra mer än vad bil och drag är godkänd för oavsett om du har BE eller inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
4 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Det låter som ett efterfordon, om den är oregistrerad. Som sagt är det vad bilen får dra som gäller.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … terfordon/

uhlin
4 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Du får aldrig dra mer än bilen är avsedd för hur det sen är.

Mossan1
6 augusti 2022 · 2 799 Inlägg

uhlin skrev:
Du får aldrig dra mer än bilen är avsedd för hur det sen är.

Precis så är det.
Annat är ju också helt orimligt.

Oregistrerade efterfordon har inte någon tjänstevikt och så, så det är bruttovikten som inte får överstiga vad bilen får dra.

Vad jag TROR:
Man får TROLIGEN inte dra mer än vad körkortet tillåter med aktuella bilen.
Oavsett släptyp.

Dvs, man får NOG inte dra 1500kg efterfordon om körkortsbehörigheten för bilen i fråga tillåter max 1200kg, även om bilen får dra 1800kg med högre körkortsbehörighet.

Men det senaste är vad jag TROR.
Någon som VET får gärna rätta eller bekräfta.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2022 · 14 041 Inlägg

Mossan1 skrev:

uhlin skrev:
Du får aldrig dra mer än bilen är avsedd för hur det sen är.

Precis så är det.
Annat är ju också helt orimligt.

Oregistrerade efterfordon har inte någon tjänstevikt och så, så det är bruttovikten som inte får överstiga vad bilen får dra.

Vad jag TROR:
Man får TROLIGEN inte dra mer än vad körkortet tillåter med aktuella bilen.
Oavsett släptyp.

Dvs, man får NOG inte dra 1500kg efterfordon om körkortsbehörigheten för bilen i fråga tillåter max 1200kg, även om bilen får dra 1800kg med högre körkortsbehörighet.

Men det senaste är vad jag TROR.
Någon som VET får gärna rätta eller bekräfta.

Jag tror nog att du har helt rätt där. Det är om det skulle skilja på efterfordon och släpfordon men jag tror inte det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2022 · 10 277 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mossan1 skrev:

uhlin skrev:
Du får aldrig dra mer än bilen är avsedd för hur det sen är.

Precis så är det.
Annat är ju också helt orimligt.

Oregistrerade efterfordon har inte någon tjänstevikt och så, så det är bruttovikten som inte får överstiga vad bilen får dra.

Vad jag TROR:
Man får TROLIGEN inte dra mer än vad körkortet tillåter med aktuella bilen.
Oavsett släptyp.

Dvs, man får NOG inte dra 1500kg efterfordon om körkortsbehörigheten för bilen i fråga tillåter max 1200kg, även om bilen får dra 1800kg med högre körkortsbehörighet.

Men det senaste är vad jag TROR.
Någon som VET får gärna rätta eller bekräfta.

Jag tror nog att du har helt rätt där. Det är om det skulle skilja på efterfordon och släpfordon men jag tror inte det.

/Benny

Stämmer absolut inte!

Man skiljer på släpfordon och efterfordon.

Ett efterfordon får inte väga mer än dragbilens bruttovikt. BE krävs inte även om den totala tågvikten överstiger 3500 kg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
8 augusti 2022 · 345 Inlägg

Hickan skrev:
Hej
Min far menar att man får dra hur mycket som helst med bilen om vagnen är bromsad 30 kärra (skylift) men hittar ingen länk som påstår detta. Hur ligger det till?

Hej!
Jag är rätt säker på mitt svar.
För det första skiljer man på släp fordon och efter fordon.

På b körkort får dragfordon och släpfordon tillsammans max väga 3500 kg totalvikt.

När det gäller efterfordon finns inget körkortskrav eller vikt begränsning sålänge du har körkort för drag fordonet tex b-kort.

Ett efterfordon. Kan vara både bromsar och obromsat.
Ett obromsat efter fordon får max väga lika mycket som drag fordonet (tex bilen) dvs. Brutto vikten på efter fordonet får ej väga mer än drag fordonet bruttovikt. Det är en säkerhetsaspekt för att drag fordonet ska kunna bromsa upp ekipaget.

Är efterfordonet bromsat får det väga hur mycket som helst. Dock max 74 ton får ekipaget väga ( bk1 väg. )
Ekipaget ska dock kunna framföras på ett betryggande sätt.....

Brutto vikten på släpet får dock ej överskrida vad draget klarar av dvs max släpvagnsvikt.

Mvh

Hickan
10 augusti 2022 · 374 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Hickan skrev:
Hej
Min far menar att man får dra hur mycket som helst med bilen om vagnen är bromsad 30 kärra (skylift) men hittar ingen länk som påstår detta. Hur ligger det till?

Hej!
Jag är rätt säker på mitt svar.
För det första skiljer man på släp fordon och efter fordon.

På b körkort får dragfordon och släpfordon tillsammans max väga 3500 kg totalvikt.

När det gäller efterfordon finns inget körkortskrav eller vikt begränsning sålänge du har körkort för drag fordonet tex b-kort.

Ett efterfordon. Kan vara både bromsar och obromsat.
Ett obromsat efter fordon får max väga lika mycket som drag fordonet (tex bilen) dvs. Brutto vikten på efter fordonet får ej väga mer än drag fordonet bruttovikt. Det är en säkerhetsaspekt för att drag fordonet ska kunna bromsa upp ekipaget.

Är efterfordonet bromsat får det väga hur mycket som helst. Dock max 74 ton får ekipaget väga ( bk1 väg. )
Ekipaget ska dock kunna framföras på ett betryggande sätt.....

Brutto vikten på släpet får dock ej överskrida vad draget klarar av dvs max släpvagnsvikt.

Mvh

Tackar, då har vi rett ut detta. Vi hyr ju ut den här skyliften och vissa som ska hyra är lite väl kinkiga. 1450 väger den, bara att tuta och köra

För den delen kan jag ju tipsa typ alla att hyra ut skylift, finns inte många uthyrare och de som finns är fullbokade, och man får hyra ut en hel del oskattat

135 betalade vi för denna dino 125t med 1200 timmar på, hyresintäkter brukar landa på ca 30k/år + vi använder den själv. Vi gjorde ett riktigt bra köp, det ligger en 125t för 250k på blocket och en 135t för 300k

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang