Spindelled fel?

Linkan1
13 augusti 2022 · 9 Inlägg

Jag var på besiktning där fick jag glapp spindelled, besiktningsgubben sa det glappar om man lägger händerna kl 9 och klockan 15 o gungar. Men vad jag har för mig så kollar man styrleden då?
Spindelleden märker man på om man håller händerna klockan 6 o 12?
Kan besiktningen ha fel?

Utmarks-Loke
13 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Var man håller händerna spelar nog mindre roll än åt vilket håll man ruskar. Men tvivlar du på besiktningsmannen kan du plocka av hjulet och granska de båda lederna, oftast syns det utanpå när de börjar bli dåliga. Gummit är sönder och de kan vara rostiga och fula. Och när du ändå har bilen upphissad så prova att ruska lite själv och se åt vilket håll glappet är

Stigitjorren
13 augusti 2022 · 1 Inlägg

Det är i regel så att styrleder kontrolleras på detta vis, men många gånger känner du spindelleden genom detta grepp också,  beroende på slitage och placering av ledarna. Framvagnsplattan används ju också får att kontrollera glapp då bilen står i ”körläge”. Hur du sedan håller händerna för kontroll av spindelled på rätt sätt beror på hur lederna är placerade, om det är tyngbärande led osv.. så finns inte ett bestämt klockslag för alla framvagnar. Mc Pehrson som är vanligast kan du ha styrled placerad både bakom och framför axeln, och då flyttas även handgreppen för kontroll av spindelled.

Senast redigerat av Stigitjorren (13 augusti 2022)

Linkan1
13 augusti 2022 · 9 Inlägg

Jag har känt ser inget glapp i spindelleden, men inre styrled led glappar, när jag tar tag i inre styrleden o håller i den så slutar det o glappa. Jag byter bägge men ändå kul grej jag kom o tänka på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang