"Projekt Lolvo" - Äntligen mappning i sikte!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 161 Följare
  • 120 115 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 september
Bwonka
27 mars 2020 · 236 Inlägg

Grym bil, prem lagd! Muttrarna satt som en smäck där smile

Mew
27 mars 2020 · 1 909 Inlägg

turbonova skrev:
Läcker bil, snyggt med muttrarna smile

Cuefa skrev:
Kopparmuttrar är bra skit!
Blev snyggt smile

Bwonka skrev:
Grym bil, prem lagd! Muttrarna satt som en smäck där smile

Tack! Våren närmar sig med stormsteg, så nu kliar det i fingrarna att få bilen körduglig. big_smile Tyvärr väldigt mycket på jobbet just nu, men jag hoppas på uppstart med det nya systemet snart. smile

Mew
28 mars 2020 · 1 909 Inlägg

Gick ut tidigt på morgonen för att hinna med lite skruvande. Tog loss spjällhuset, det var dags att fixa lite med det. Ska köra med en Bosch spjällägesgivare från 850/x70, då original i princip bara ger on/off-signal. Den nya är dock inte lika djup som originalet, så armen måste modifieras lite.

Jag fick tag på en adapter/ett fäste till den nya, för att underlätta monteringen. Försänkte hålen till fästskruvarna och monterade den istället för originalfästet.
https://i.imgur.com/DmNMLmS.jpg

Jag förlängde även spåret i armen, så det går hela vägen in till huset, och kapade av armen.
https://i.imgur.com/nRSYLfK.jpg

Så var givaren på plats. Satte originalskruvar igenom fästplattan med muttrar på baksidan. Väldigt tight vid en av muttrarna, men det funkar klockrent. smile
https://i.imgur.com/ElPlKBx.jpg
https://i.imgur.com/ADfhT1R.jpg

Hann precis slänga ihop allting, sedan var det bara att kasta sig i den andra bilen och köra till jobbet. tongue Skönt att hinna med lite grann iallafall!
https://i.imgur.com/Qu8R8ae.jpg

Senast redigerat av Mew (28 mars 2020)

Mew
4 april 2020 · 1 909 Inlägg

Passade på att fixa lite med elantennen då den krånglade lite tidigare. Öppnade upp den, och ja... Det var inte så konstigt. tongue Kugghjulet direkt efter motorn var i två bitar... (ligger på det stora hjulet på bilden)
https://i.imgur.com/yvVdDIO.jpg

Och kugghjulet mellan det trasiga och det stora som drar in antennen saknade några tänder.
https://i.imgur.com/peCeuHQ.jpg

Plockade isär en reservantenn från en 850 och tog kugghjulen från den. Antennerna skiljer lite, men invändigt ser det likadant ut, vilket är bra för mig. Ibland är det bra att ha en massa bös hemma. tongue
https://i.imgur.com/bJmCsVY.jpg

Passade på att smörja upp antennsprötet samtidigt. Mittendelen hade satt sig rätt så rejält.
https://i.imgur.com/GasTxkd.jpg

Smorde upp de nya kugghjulen med hjullagerfett och monterade ihop allt igen. https://i.imgur.com/oKwxWsx.jpg

Satte tillbaks alltihop, och nu går den så fint hela vägen både ut och in! smile
https://i.imgur.com/xL7Ngtu.jpg
https://i.imgur.com/Y4TpYy5.jpg

Senast redigerat av Mew (5 april 2020)

Mew
6 april 2020 · 1 909 Inlägg

Fick så den sista givaren, insugstempgivare, på plats. smile
https://i.imgur.com/JaO5IYn.jpg

Gjorde en... jättesnygg lösning till vevhusventilationen. Är tätt iallafall. tongue
https://i.imgur.com/KlFU45o.jpg

Och så kopplade jag upp mig till bilen för första gången! big_smile
https://i.imgur.com/PtfXgAX.jpg

Har mycket att lära mig här. Men fick stor hjälp av en kompis via videolänk. Efter många om och men...
https://i.imgur.com/VLXuahq.jpg

Så gick bilen igång, och höll sig igång!
https://i.imgur.com/zsrb8EM.jpg

Klockan var midnatt och vi hade hållit på halva natten. I all iver var jag bara tvungen att ta en provtur! Inget fel med det... om man nu bara hade kommit ihåg att stänga huven. hmm

Jodå, den gjorde sig påmind... Svängde ut på vägen och gav lite gas, och visst flög den upp.

Som tur var så gick det inte speciellt fort alls. Så här såg det ut efter att jag i panik tvärnitat och stängt till huven.
https://i.imgur.com/AYskBip.jpg

Nu blev jag rejält less och skulle dessutom jobba om ca 7 timmar. Så jag gick in och lade mig.

Dagen därpå tog jag nya tag. Jag lossade skruvarna till bröstplåten - den hade som tur var bara hoppat ur sitt bakre fäste på passagerarsidan. Själva plåten hade klarat sig. Det hade även huven, det enda som jag lyckats knäcka var gångjärnen.
https://i.imgur.com/85nmONq.jpg

https://i.imgur.com/xrQvldY.jpg

Ja, vad ska man göra... Extra gångjärn är inget jag har på hyllan, så det var bara att ta fram gummiklubban, träkloss och slägga och börja rikta.

Det blev faktiskt ganska hyfsat till slut, men inte helt bra. Framför allt så är huven för högt upp i mitten, och när man stänger huven får man trycka till den lite i de bakre hörnen för att den ska lägga sig rätt. Så för att få det riktigt bra är det nya gångjärn som gäller. Sådana ska inhandlas och lackas.
https://i.imgur.com/NHUf5Qh.jpg

https://i.imgur.com/Dhnurt1.jpg

Skruvade dit några fler detaljer i motorrummet. Nu är det typ komplett. smile Luftfiltret ska dock bytas ut på sikt och ska justera/byta lite detaljer, men det kommer.
https://i.imgur.com/f8UohVc.jpg

Körde ut och klämde och kände lite på gatan utanför. Bara efter någon minut såg det ut så här..? lol
https://i.imgur.com/xGSvIZc.jpg

Ska börja med att se över tändinställningen. Men längre än så hann jag inte idag. smile

Senast redigerat av Mew (6 april 2020)

Bwonka
7 april 2020 · 236 Inlägg

Skönt att inget mer än gångjärnen tog nån skada! Det där med att vara ivrig inför en provtur känner man igen. Startade en motor utan olja i en gång men kom på det direkt som tur var tongue

Helvete vad varmt det går lol

turbonova gillar en riktig burnout
7 april 2020 · 1 174 Inlägg

Se där är bevis på att den bilen är het wink

Lucif3r
7 april 2020 · 1 505 Inlägg

Det där var nog bland det rödaste grenrör jag sett yikes

Mew
8 april 2020 · 1 909 Inlägg

Bwonka skrev:
Skönt att inget mer än gångjärnen tog nån skada! Det där med att vara ivrig inför en provtur känner man igen. Startade en motor utan olja i en gång men kom på det direkt som tur var tongue

Helvete vad varmt det går lol

Jo det är ju så. roll Skönt att det gick bra i ditt fall med. Det är så lätt hänt, speciellt när man hållit på några timmar. tongue


turbonova skrev:
Se där är bevis på att den bilen är het wink

lol lol Så är det nog! Ska intala mig det i varje fall. big_smile

Lucif3r skrev:
Det där var nog bland det rödaste grenrör jag sett yikes

Då hade jag ändå hunnit in och stänga av, det glödde verkligen. Inte helt okej. lol

Senast redigerat av Mew (8 april 2020)

Djo
15 april 2020 · 10 150 Inlägg

Tycker inte rött grenrör matchade resten av motorrummett hahaha wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
nizze21
25 maj 2020 · 5 Inlägg

Mew skrev:
Hallå där! Det var ett tag sedan jag skrev här, men det betyder inte att det stått still. Det har tvärtom hänt väldigt mycket. Jag ledsnade bara ett tag eftersom jag fick mina nya fälgar och spacers stulna och bilen delvis vandaliserad. Nåja, mer om det senare, låt oss ta det i rätt ordning.
Håller med dig om länsförsäkringar. Dom är helt omöjliga, fick bilen sönder sparkad av grannen som fick något fyllespel. Fick inte en krona. Polisen kom inte ens å titta på bilen fast det fanns väälldiigt tydliga fot avtryck då det hade regnat innan. Han gick fri, jag fick köpa lite saker och farsan fixade bucklorna. Ska lämna dom snarast möjliga. Inte bara det som hänt vill jag tillägga

Jag nämnde i mitt senaste inlägg att värmekranen var allmänt efterbliven, läckte och hade sig. Så, sagt och gjort beställde jag en ny på Skruvat.se.

http://i.imgur.com/RrBe8AU.jpg
Efter några dagar fick jag hem den, och satte igång med att plocka bort den gamla.
Den sitter högst upp på insidan av torpedväggen med bajonettfattning, så för att lossa den får man först lossa slangen i motorrummet som sitter på den, lossa slangen på insidan och sedan vrida loss den inifrån. Vilket är lättare sagt än gjort, åtminstone första gången man gör det. Man får vara försiktig så man inte förstör mekanismen som kopplar den till vajern som går till reglaget, se till att ha den vriden till rätt läge, annars är värmekranens arm låst i mekanismen. Tror den ska vara på max kyla, om jag minns rätt. Det tog ett tag att få ut den, och när jag väl lyckats krångla in den nya efter en smärre modifiering på infästningen – den ena pluppen till bajonettfästningen var alldeles för stor – så hoppade värmekranens arm ur spåret varenda gång man skulle sänka värmen! Efter en del frustration stack jag till skroten och hämtade en begagnad värmekran, som fungerade utan problem. Det visade sig att armen på eftermarknadskranen gick alldeles för trögt. Antar att man får vad man betalar för. Personalen på Skruvat.se var däremot väldigt hjälpsamma, det var inga problem att returnera varan och få pengarna tillbaka, trots att jag modifierat den en del, så en eloge till dem. smile

Gammal vs. ny... Fast båda var precis lika värdelösa. tongue
http://i.imgur.com/2UWTSiu.jpg

Sedan hände en smått pinsam grej… Jag var på väg hemåt vid 11-tiden på kvällen på en helt tom väg, och såg plötsligt en massa strålkastare komma emot mig. Plötsligt var där ett 100-tal bilar som kom körandes i motsatt riktning. Jag förstod vad detta innebar och hade ändå inget för mig dagen därpå, så jag svängde av på första bästa avtagsväg, vände och följde strömmen. tongue  Målet var industriområdet utanför Råå, och det var självklart street race. Min bil är inte riktigt i den klassen just nu (Disclaimer: plus att jag är sugen på att behålla körkortet ett tag till) så jag parkerade och gjorde absolut inget annat än att titta på. roll Efter ett tag kom som vanligt polisen, så alla satte sig i sina bilar och körde lugnt och sansat därifrån. Det var min plan också, men det tyckte tydligen inte bilen. Efter att ha nuddat gaspedalen började han plötsligt bröla värre än en epa med rakt rör. Jag hoppade ut och kollade under bilen, och minsann, hade inte avgasröret beslutat sig för att hoppa av precis efter katten?! tongue Den bakre delen hängde dock kvar i gummiupphängningarna… Så diskretion kom inte på tal. Hur lugnt och sansat jag än körde brölade bilen på i en miljon dB, och att jag fick avgassmällar så fort jag släppte foten från gaspedalen det minsta gjorde ju inte saken mycket bättre. Jag tappade räkningen på vid hur många separata tillfällen polisbilar lade sig bakom mig...
Hem kom jag i alla fall, dessutom med körkortet i behåll. Dock skulle jag till London två dagar efteråt, så dagen därpå fick jag bröla ner till Biltema och nödlaga avgassystemet med avgasbandage och ståltråd. Händerna kliade i flera dagar efteråt, men det höll faktiskt hela vägen till och från flygplatsen. tongue
Detta funkar självklart inte i längden, så så fort jag kom hem beställde jag en Simons halvsats. Den kom några dagar senare, och det var minsann på tiden… Jag behövde inte kapa någonting alls i det gamla avgassystemet, det räckte bokstavligt talat att peta på det. roll

http://i.imgur.com/VC6C87p.jpg

Gammalt vs. nytt big_smile
http://i.imgur.com/Jko4bY1.jpg

Kan tillägga att det inte är skönt att tappa en ljuddämpare över bröstkorgen. Aj.

http://i.imgur.com/1XiDlmn.jpg

Färdigt! big_smile Som vanligt på dessa gamla Volvo hängde dock slutdämparen snett... Får se vad man kan göra åt det senare. tongue (Ursäkta kass bild)

http://i.imgur.com/pwAsnOJ.jpg


Sedan har jag som sagt legat i. Jag hittade några 960 på skroten, från vilka jag plockade fyra mörkgröna handtag och en dekorramp som 964:or har på bakluckan, förvisso i champagnemetallic, men fel kulör (411 istället för 425).
Jag lyckades även hitta en mörkgrön 945 POLAR på en skrot, från vilken jag plockade Volvo original lyktlister utan hål. Något fäste är trasigt och de har en MASSA stenskott, men efter lite slipning blev de hur fina som helst! tongue
Vad var då planen med detta? Jo, eftersom detta inte är en Golf Harlequin Edition, så skulle det självklart lackas! Detta är visserligen något jag vill lära mig så småningom, men tills vidare fick det bli en kille jag känner som är lackerare som fick fixa det. tongue
Detta var första omgången – Utvändigt lackades backspeglar, dörrhandtag och dekorramp! Det var ett rejält lyft, men det var inte allt, jag demonterade även den svarta plastlisten som löper längsmed instrumentbrädan och ner runt växelspaken och fick den lackad! Väldigt nöjd med resultatet. smile

Jag impulsköpte även V70-lookalike-lister från LMR och lämnade in de på lack. Det var en hel del förarbete, men resultatet blev helt okej. smile De blev dock inte monterade, eftersom det skulle se rätt så muppigt ut med lackade sidolister och plastsvarta stötisar. De hamnade i garaget så länge, tillsammans med dekorrampen, som sitter där pga runddragna regskyltsskruvar. roll

Lite bilder på detta då! smile

http://i.imgur.com/YKpDpIC.jpg

http://i.imgur.com/8naW4PG.jpg

http://i.imgur.com/KRjQ77h.jpg

http://i.imgur.com/nkZ03uL.jpg

Någon dag därpå såg jag en 850 i min färg på skroten!

http://i.imgur.com/1iSlIAB.jpg

Tyvärr är det inte mycket man kan plocka på den som skulle passa min bil, men några torx den hade under huven tyckte jag passade bra till min nylackade mittpanel. Mycket mer enhetligt. tongue

http://i.imgur.com/GlX51Rg.jpg

Att allt gick som smort var väl inte hela sanningen... Efter lackeringen märkte jag att en av handtagens inre bult hade dragits av, inte lossat, och satt kvar i handtaget. Försökte få ut den på alla möjliga sätt, men det gick inte. Till slut var jag tvungen att borra ut den, vilket förstörde hela gängan. Jag kände inte för att köpa ett till handtag som skulle behöva lackas igen, så jag försökte med en nödlösning. Jag borrade upp hålet lite till, så att en mutter i rätt storlek precis kom ner. Sedan tog jag starkt superlim och fyllde tomrummen, och slipade ner muttern så den låg jämnt med resten av handtaget.

http://i.imgur.com/5wS5NlV.jpg

http://i.imgur.com/dN6pHZn.jpg

Det visade sig funka perfekt! Om det håller får vi väl se, men än så länge har det inte varit några problem. smile

http://i.imgur.com/bZQVvIR.jpg

Gick sedan tillbaks till skroten och letade upp huvudet till bulten som orsakat det hela, bara för att få nöjet att kasta den så långt jag bara  orkade. roll

http://i.imgur.com/fBaH12Z.jpg



Sedan gav ena fästet för den bakre stötfångaren upp mitt i en längre resa. Självklart var det på sidan där avgassystemet mynnar ut, så när jag stannade till, såg det ut så här...

http://i.imgur.com/0uJiGbo.jpg

http://i.imgur.com/aDcWUBa.jpg

Nåja, skar bort skiten som hängde ner över utblåset, och så började jakten efter en ny, fräsch bakstötis. tongue Jag var bara ute efter antingen de tidiga stötisarna eller de som var på Classicbilarna, eftersom de har en list på ovansidan. De utan listen böjer sig i den tunna plastremsan under bakluckan efter ett tag, vilket skaver av lacken på bakluckans kant, och ser allmänt dassiga ut så fort man öppnar skuffen.


Därnäst köpte jag en uppsats blåa dioder och tryckte in i instrumentbelysningen. tongue Blev helt okej, vart dock lite väl mycket raggarstuk, så med tiden kommer det nog ersättas med en plasmatavla och vita dioder, som redan är beställda från eBay. Dioderna alltså. tongue

http://i.imgur.com/eO4OuOB.jpg


Det var alltså här jag tappade all motivation ett tag. Jag gick ut en morgon för att mötas av - det här.



Fälgar och spacers var borta. Bilen lutade som ni ser på något reservdäck, träklossar och ena bromsskivan. Det var ingen rolig känsla... Inte bara för pengarnas skull, utan tanken att folk faktiskt gör såhär. Jag antar att det närmaste jag kommer att beskriva det är "mentalt våldtagen".
Dessutom hade jag parkerat nära min vinterbil för att slippa dörruppslag. Det resulterade i att de lutade min bil mot den, vilket medförde det här:

http://i.imgur.com/AvEckKB.jpg
http://i.imgur.com/AjKfYXB.jpg
http://i.imgur.com/Yek10Wm.jpg


Kämpade en månad för att överhuvudtaget få ut något, aldrig mer Länsförsäkringar säger jag bara. De kom med alla möjliga och omöjliga ursäkter. Fick till slut ut 9100kr efter självrisk, och detta inkluderade spacersen jag hade kvitto på 2000 för. Jag betalade i runda slängar 17000 för bara fälgar och däck (oanvända R-fälgar med nya Continental på), så det kändes inte lite surt...


Nåja, dags för lite positiva nyheter igen. smile Visst gav det som lackades bilen ett lyft, men jag nöjde mig inte med det. Bakstötisen jag hade var skrot, men jag lämnade in framstöten till min vän för lackering. Jag tog ett impulsbeslut och bad honom lacka originalsidolisterna också, då jag kommit fram till att jag vill att bilen ska behålla originalformen och -linjerna trots allt. Så de lackade V70-lookalikesen får damma i garaget på obestämd tid. De är ändå lackade och klara, så det är lika bra att behålla de, ifall att jag skulle ändra mig någon gång. tongue

Sidolisterna hade aldrig tagits bort. Det var lite smuts som hade samlats där under... big_smile Ingen rost dock!

http://i.imgur.com/xd72jXE.jpg

Såhär blev resultatet! Bakstöten är inte lackad på bilderna eftersom jag fortfarande letade efter en ny. Sedan passade jag även på att ta bort lykttorkarna (ordentligt, inget tattarkapande och slangklippande) och montera listerna utan hål när fronten ändå var av.

http://i.imgur.com/CwemRny.jpg

Sådärja, där tänker jag avsluta just nu! Det finns fortfarande lite mer att berätta, men det kommer snart! Den som väntar på något gott... wink

Mew
14 augusti · 1 909 Inlägg

Ännu ett långt uppehåll, har många bollar i luften. Startat firma nu med, så jag har inte mindre att göra precis, då är uppdateringar i trådarna inte prio tyvärr. Men jag ska göra så gott jag hinner. smile

Snabb uppdatering om Lolvon, den har stått hos svärföräldrarna så den har legat på is lite. Men jag kom över en avtagbar krok från en 960 med bara 9000 mil på mätaren, den var jag ju tvungen att montera. big_smile
https://i.imgur.com/wtCLivf.jpeg
https://i.imgur.com/fmPzquo.jpeg

Den gamla var inte dålig, men fräckt med avtagbar ju. Slipper man se den hela tiden. tongue
https://i.imgur.com/LipI4Br.jpeg

Såg bra ut undertill också, skönt. Gjorde dock missen att återanvända de gamla bultarna, ångrade mig efteråt så det kommer bli att inhandla nya bultar av rätt typ och hårdhet. "Sen™". tongue
https://i.imgur.com/qvkPSyU.jpeg
https://i.imgur.com/lrN9hDA.jpeg

På plats.
https://i.imgur.com/ybj79Kc.jpeg

På våren körde jag ut bilen och tvättade av allt damm. Det blev faktiskt även att inhandla 3 splitt nya fälgar till, det vart ju sån skillnad på den nya som åkte på och de andra, och jag fick ett sjukt bra pris på dem. Och då passade jag även på att handla nya R-däck till den. Lutade länge mot Michelin Pilot Sport 4-or, men efter en rekommendation blev det 4 st Atrezzo R01. Så de åkte på bilen, och den fick sig en snabb utvändig rekond samtidigt. Det väckte faktiskt suget lite grann...
https://i.imgur.com/WLtzUva.jpeg
https://i.imgur.com/OjSMvOk.jpeg
https://i.imgur.com/YCtvJms.jpeg
https://i.imgur.com/bYIgPuq.jpeg
https://i.imgur.com/03uD2oQ.jpeg


Den stora grejen som har hänt är att nu i månadsskiftet sålde svärföräldrarna sitt hus, så bilen har fått flytta in i garaget. Det innebär att jag ser bilen nästan varje dag, vilket lett till att suget / kliet i fingrarna kommit tillbaks. Nu är jag sugen på att få gjort en del på den här igen, och få den mappad och körbar "på riktigt" innan året är slut. Kanske till och med hinna med en premiär på bana..? big_smile big_smile
https://i.imgur.com/nGQCUJz.jpeg

Senast redigerat av Mew (14 augusti )

Mew
5 september · 1 909 Inlägg

Har börjat slipa ner diverse detaljer inför lack. Drog äntligen fram läppen till bakstöten! Fick ju även tag på Volvo original sidokjolar, s.k. "dyrkjolar". Nu saknas bara den främre läppen, vill gärna få tag på en original sådan med men har inte haft någon tur än så länge.
https://i.imgur.com/YC5fEAv.jpeg
https://i.imgur.com/PowNHte.jpeg
https://i.imgur.com/7hcZc0r.jpeg

Blåste även på grundfärg och några lager metallic, men jag var inte nöjd med underarbetet på de flesta delar så det kommer få agera slipgrund. Gör om, gör rätt. tongue
https://i.imgur.com/efzRAOe.jpeg
https://i.imgur.com/ZAqAA8q.jpeg

Byggde också äntligen ihop ett fäste för bränsletrycksregulatorn så den inte hänger i buntband längre. Tog bara vad, 5 år? lol Tryckte dit några NOS skruv samtidigt, och en original dekal för oljestickan, nörd som man är. tongue
https://i.imgur.com/220mW2L.jpeg
https://i.imgur.com/bBiyPVG.jpeg

Senast redigerat av Mew (5 september )

Mew
10 september · 1 909 Inlägg

Detta paket har legat och gottat sig i bagaget ett tag.
https://i.imgur.com/vc2mHEc.jpeg

Innehöll en rejälare 50mm dumpventil, denna bör väl räcka. tongue Fick hjälp av en vän att svetsa på en fläns på tryckröret, och så åkte dumpen på.
https://i.imgur.com/ocUftYc.jpeg
https://i.imgur.com/iVaoy7H.jpeg

Det har även hunnit bli lite ändrade planer - köpte Bosch 1200cc spridare och en annan fuelrail.
https://i.imgur.com/S1SWe8U.jpeg
https://i.imgur.com/WvFD9ZS.jpeg
https://i.imgur.com/co0zXWE.jpeg

Köpte två anslutningar och provmonterade. (Ersatte också de gula nya skruvarna mot svarta nya skruvar, de gula störde temat tyckte jag.)
https://i.imgur.com/g5Q3bym.jpeg
https://i.imgur.com/Z6w49nx.jpeg

Turbon plockades isär. Avgashusets skruvar var pinsamt rostiga för en turbo som knappt gått någonting, men de lossnade lätt iallafall. De kommer ersättas med rostfria. Vinklade även den främre delen, så att slangen mellan turbo och  intercooler inte går så fruktansvärt nära grenröret.
https://i.imgur.com/wQCeSR7.jpeg

Wastegaten ska inte vara kvar, men den användes för att hålla ihop turbon så kapade till en bit i aluminium istället med en av de övriga bitarna som mall. Finishen var inte i fokus, så den fick hamna nederst vid returen, där den inte syns. tongue
https://i.imgur.com/8tlX4vv.jpeg

Fick även svetsat igen wastegatens uttag i avgashuset. smile
https://i.imgur.com/CicyzpG.jpeg
https://i.imgur.com/vUiIpir.jpeg

Och så åkte den ihop och på plats. Blev nya pinnbultar i rostfritt och kopparmuttrar.
https://i.imgur.com/B9HWB4X.jpeg
https://i.imgur.com/xoO0Acj.jpeg

Sist men inte minst åkte fästen till fuelrailen på plats, även de i rostfritt. Fick som sagt en hel del svetshjälp, det underlättade något enormt!
https://i.imgur.com/qvz5BZl.jpeg

Lucif3r
10 september · 1 505 Inlägg

Hm, hur glada blir besiktningen egentligen när du kommer in med en så "uppenbart" ändrad motor?
Mig gnällde dom på(muntligt, inget nedslag) för att jag hade öppet filter på 945an...

Mew
10 september · 1 909 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hm, hur glada blir besiktningen egentligen när du kommer in med en så "uppenbart" ändrad motor?
Mig gnällde dom på(muntligt, inget nedslag) för att jag hade öppet filter på 945an...

Det går inte att besikta såhär, får byta till original turbo/grenrör innan bess. Det är därför jag har en skarv mitt på downpipen, så jag kan lossa två bultar där och grenrörets bultar och sedan bara bulta på hela kalaset med originalgrejer. Att byta med allt som krävs tar ca 1,5h, och så lika mycket tillbaka då.

Däremot är det inte något jag tycker är hållbart längre, vill köra runt i en laglig bil. Iallafall setupen. Kanske kommer med åldern - detta är ju min förstabil, och en hel del hinner ändras med åren. tongue Det är lite tanken bakom ändringarna med spridare etc, istället för ren 98 tänker jag köra 98/e85 med en flexifuel-sensor. Går planerna lite i förväg nu, men min förhoppning är att kunna regga bilen som ombyggt fordon. Kommer ha flera mappar är tanken, förutom bensin och E85 även en mapp med mindre effekt men för samma hårdvara. Kanske kommer behöva byta turbo till något mindre (eftersom det är lite väl uppenbart om man kommer in med något herrejösses med typ 0.1 bar i ladd), det beror på besiktningsmannen, men det tar vi då i så fall. Om det skulle bli så har tankarna gått kring en 19T med vinklat avgashus, den kan ändå leverera bra med effekt trots att den är bra mycket diskretare. Kanske ett... diskretare grenrör med.

Oavsett vad så är det ju mer jag kommer behöva bygga om, så tanken blir att hålla en dialog med bessgubben och ta det därifrån. Men först och främst vill jag ha bilen körbar och mappad. smile

Mew
15 september · 1 909 Inlägg

Ett nytt paket trillade in!
https://i.imgur.com/TlsidqN.jpeg

Det blir som sagt lite förändringar. MAC-ventil, flexfuel-givare, och så ännu en ny bränslepump - denna är ytterligare lite större, och framför allt tål den E85. big_smile
https://i.imgur.com/QWe8bDi.jpeg

Blev mycket skruva och lite bilder, men flexfuelgivaren monterades på returen.
https://i.imgur.com/7bdZunY.jpeg

Och så var det dags för detta roliga jobb igen. roll
https://i.imgur.com/7DVVxso.jpeg
https://i.imgur.com/X802LVp.jpeg
https://i.imgur.com/FFHyPqH.jpeg

MAC-ventilen monterades också, hade inget riktigt bra ställe för den men detta får duga.
https://i.imgur.com/8ENM4PO.jpeg

Kabelhärvor till MAC-ventil och flexfuelgivare tillverkades och åkte på plats, de avsäkrades inne i säkringsdosan. Vill helst inte ha massa lösa säkringar, utan försöker hålla det prydligt. Gjorde en liten notering på säkringsschemat med.
https://i.imgur.com/s0vWVpt.jpeg

Och såklart fick en sådan här rackare åka på plats också. tongue HÄR är det trångt nu kan jag lova. lol Och trängre ska det bli - denna ska såklart ledas tillbaks in i downpipen. Det har dock inte hunnits med än, så det står kvar på listan.
https://i.imgur.com/Q2N3Omw.jpeg
https://i.imgur.com/fQqs15l.jpeg
https://i.imgur.com/oAWpAtk.jpeg

Lucif3r
17 september · 1 505 Inlägg

Förhoppningsvis inte motorhaveri big_smile

Mew
20 september · 1 909 Inlägg

Lucif3r skrev:
Förhoppningsvis inte motorhaveri big_smile

Nej, ungefär samma förhoppning hade jag med. lol



Jag beslutade att det var dags att ta tjuren vid hornen och bokade en tid för mappning hos Overtake i Jönköping! Allting var klart... trodde jag. Kvällen innan den bokade tiden kom och jag skulle köra upp bilen på biltransporten. Startade upp bilen... och alla varningslampor lös. Toppen. En snabb felsökning senare och jag kom fram till att det inte kunde vara något annat än generatorn. Hade en annan liggandes så slängde på den lite snabbt, och nu slocknade laddlampan som den skulle.
https://i.imgur.com/p4Gkkhr.jpeg

Det hade hunnit bli bra mycket senare än jag tänkt - skulle ju bara lasta - så det vart bara hem och sova några timmar och så upp tidigt morgonen därpå.
https://i.imgur.com/bRiudJz.jpeg

Kommer till Overtake morgonen efter - och PÅ PLATS visar det sig att den andra generatorn inte heller laddar - trots att lampan slocknar som den ska?? lol lol Så fort som ögat kastar jag mig i biltransporten och åker och köper en ny generator (fanns som tur är i butik). Monterar den, och äntligen funkar det som det ska. Mappning påbörjas. smile
https://i.imgur.com/IQJqmeP.jpeg

Men - problemen var tyvärr inte slut där. Kör några vändor i bänken och konstaterar att kamremmen måste sitta fel. Bilen brölar, är segvarvad och går allmänt kasst. Vi misstänkte att remhjulet på vevaxeln vridit sig i vulkningen, så markeringar och allt stod lite hejsan svejsan. Så det blev tyvärr hemläxa och återbesök. Men bilen hade nu iallafall en mycket mer solid grundmapp.


Väl hemma rev jag loss kamremmen, och mycket riktigt hade remhjulet sett bättre dagar. Det satt dessutom fast något så sjukt, fick till slut använda stora avdragaren. roll

Passade på att byta ut packboxarna här bakom när jag ändå var igång, de gamla var bytta för ett tag sedan, men de fuktade lite grann. Inte mycket, men tillräckligt för att kladda ner, och så kan vi ju inte ha det. tongue
https://i.imgur.com/w3wI8Cg.jpeg

Ställde in allting efter veven denna gång och monterade dit nya remmar och spännare. Tryckte även äntligen dit ett par fina kåpor som hade legat och väntat på hyllan ett tag.
https://i.imgur.com/Sgv34DD.jpeg

Provkörde - och det var en helt annan bil trots att den inte var färdigmappad. big_smile


Bagageinredningen åkte i också, och denna gång monterade jag äntligen baslådan och slutsteget seriöst, så nu är inte lådan fastklämd med hjälp av en tejprulle längre. Ytterligare en "temporär-permanent" lösning à la 2014. lol
https://i.imgur.com/VJflC2n.jpeg


Och med det snabbspolar vi till idag, och återbesök på Overtune... 😁😁

Senast redigerat av Mew (20 september )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang